Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum og Nissan en katastrofe

Startet av naverud, søndag 31. august 2014, klokken 13:13

« forrige - neste »

naverud

Har en ny Leaf og ble overasket over hurtigladerene til Fortum. Var i dag innom 2 Nissan forhandlere med hurtiglader og ingen var i drift. Forsøkte da fortum laderen i Sarpsborg og denne var også defekt. Her må der en opprydding til! Har kjørt 11000 km på 5 mnd og har funnet hurtiglader 2 ganger som har fungert.  Bruker 6kw lader hjemme og på jobb så da fungerer det bra men hurtiglading kon men ikke regne med på østsiden av Oslofjorden.

Panduck

Sitat fra: naverud på søndag 31. august 2014, klokken 13:13
Har en ny Leaf og ble overasket over hurtigladerene til Fortum. Var i dag innom 2 Nissan forhandlere med hurtiglader og ingen var i drift. Forsøkte da fortum laderen i Sarpsborg og denne var også defekt. Her må der en opprydding til! Har kjørt 11000 km på 5 mnd og har funnet hurtiglader 2 ganger som har fungert.  Bruker 6kw lader hjemme og på jobb så da fungerer det bra men hurtiglading kon men ikke regne med på østsiden av Oslofjorden.

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig. Jeg har brukt Fortum sine hurtigladere med suksess ett par ganger. Mellom meg og jobben er det 4 fortumladere. 2 er mer eller mindre permanent nede. Men når Gardermoladeren stod markert som fungerende, var jeg innom for å lade. Men nei, den funket ikke. Alna laderen hadde jeg ladet 2 ganger ved før, så den så jeg på som stabil. Sist gang jeg stoppet der, feilet den også. Frognerladeren stod markert som fungerende, tok turen innom, men neida, da gikk den ned også.

Som jeg har sagt tidligere, jeg synes ingen har et så bra betalingsopplegg som Fortum. 2.50pr minutt gjør at man betaler for det man trenger, ikke mer, og man tar ikke opp plassen lengre enn man behøver. Grønt Kort og Ishavsveiens "Betal et beløp og lad så lenge du vil" er å be om kø. Men hva hjelper det, når laderne er så absurd ustabile? Laderne er en vits, og jeg kan aldri satse på at de fungerer, selv når det står at de gjør det. Heldigvis er det ikke langt til andre ladere hverken på alna (ABB, Statoil) eller Frogner (Lillestrøm hurtigladeren)

Rio

Fortums betalingsmodell (per minutt) kommer til å bli en dyr glede i vinterhalvåret, når det kan ta 2-3 ganger så lang tid å lade et kaldt batteri.

Det er neppe særlig mange som sitter og hurtiglader med mindre de må, uansett.

Løsningen er flere 24 kW DC semihurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på søndag 31. august 2014, klokken 22:49
Fortums betalingsmodell (per minutt) kommer til å bli en dyr glede i vinterhalvåret, når det kan ta 2-3 ganger så lang tid å lade et kaldt batteri.

Det er neppe særlig mange som sitter og hurtiglader med mindre de må, uansett.

Løsningen er flere 24 kW DC semihurtigladere.

Greit, men jeg forstår ikke hvordan en løsning der man betaler ett beløp, uansett hvor mye man fyller, uansett hvor stort batteri man har. Sett på spissen. Om Tesla får Chademo i Norge, så vil en trilling og en Tesla betale samme beløp for full tank?

Uansett, om det dukker opp masse 24kW Chademo/CCS ladere, ville det vært fint. Ladesteder med en enslig lader er ikke mye å stå etter. Blir lett kø, og om laderen tar kvelden, er det sært.

emil

Sitat fra: Panduck på mandag 01. september 2014, klokken 07:50
Sitat fra: Rio på søndag 31. august 2014, klokken 22:49
Fortums betalingsmodell (per minutt) kommer til å bli en dyr glede i vinterhalvåret, når det kan ta 2-3 ganger så lang tid å lade et kaldt batteri.

Det er neppe særlig mange som sitter og hurtiglader med mindre de må, uansett.

Løsningen er flere 24 kW DC semihurtigladere.

Greit, men jeg forstår ikke hvordan en løsning der man betaler ett beløp, uansett hvor mye man fyller, uansett hvor stort batteri man har. Sett på spissen. Om Tesla får Chademo i Norge, så vil en trilling og en Tesla betale samme beløp for full tank?

Uansett, om det dukker opp masse 24kW Chademo/CCS ladere, ville det vært fint. Ladesteder med en enslig lader er ikke mye å stå etter. Blir lett kø, og om laderen tar kvelden, er det sært.

Betaling pr forbruk der du betaler for både tid og kWh brukt er det eneste rettferdige og håper at det blir standarden. Betaling for tiden er viktig siden en som topplader batteriet sitt fort kan okkupere laderen i 20 minutter for 3kWh mens en annen med helt tomt batteri kunne fyllt 10-12kWh på samme tid. Vi må nok også regne med at kWh prisen vil bli en del høere enn hjemme. Heldigvis vil ikke de fleste ha behov for flere hurtigladinger daglig. Dagens stkpris på 100kr/lading som flere operatører har er uholdbart siden man gjerne kan si at operatørene har monopol i sine områder de har delt mellom seg. Er ikke som med bensinstasjoner at man kan kjøre 2 minutter til neste hvis den første har alt for høy pris. Men en totalpris på ca 50kr for en lading fra 10 til 80% synes jeg ikke er helt uholdbart i dag.

Gliderman

Jeg liker Fortums betalingsmodell. Minuttprisen gjør at jeg lader det jeg må, ikke et minutt lenger. Litt ros til Fortum med det samme; lader hyppig i Sandvika og der har jeg ikke opplevd problemer. Liertoppen har også virket hver gang jeg har vært innom.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Panduck

Sitat fra: Gliderman på mandag 01. september 2014, klokken 09:24
Jeg liker Fortums betalingsmodell. Minuttprisen gjør at jeg lader det jeg må, ikke et minutt lenger. Litt ros til Fortum med det samme; lader hyppig i Sandvika og der har jeg ikke opplevd problemer. Liertoppen har også virket hver gang jeg har vært innom.

Liertoppen virket når jeg var der i helgen. Fikk ikke brukt den, fordi det var kø. Det er jo posetivt at du opplever at det virker, men ros vet jeg ikke om de fortjener. Her er situasjonen for meg:

Gardermoen: Nede. Var nede i lang tid. Ble fikset. Gikk ned like etterpå.
Frogner: Nede (prøvd to ganger når det står at den virker, men står DC charge unavailable)
Furuset: Virker ikke. Vært nede lenge.
Alna: klart å bruke ett par ganger. Men gikk ned sist jeg prøvde.

Når trådstarter poengterer at det er like ille sørøst for Oslo ned mot Moss, er situasjonen ganske så håpløs. Kanskje fortum vet at "elbilnorge" er sentrert sørvest for Oslo, og satser alt på den strekningen? Uansett, kjørte til Drammen, der sto det to ladere fra grønn kontakt, og tilbød chademo og ccs lading på begge punkter, og begge fungerte. Mens Fortum har den beste betalingsmodellen, må de lære noe av grønn kontakt: Laderne må bli mer stabile, og de må ha mer enn et enslig punkt for hurtiglading. Dette er vel nå et krav fra Transnova, og det er vel en grunn til at Forutum ikke har fått noe støtte i denne runden med tilskudd til ladepunkter.

Hurtiglader på Lillestrøm er gratis og brukes derfor ekstremt mye. Men den virker uten problem. Det er tydelig at det går, og at Fortum nok har satset på litt dårligere teknologi.

E_S

Sitat fra: Panduck på mandag 01. september 2014, klokken 09:35

Hurtiglader på Lillestrøm er gratis og brukes derfor ekstremt mye. Men den virker uten problem. Det er tydelig at det går, og at Fortum nok har satset på litt dårligere teknologi.

Nå vet jeg ikke hvor problemene med hurtigladerne primært oppstår - om det er i selve laderen eller i betalingsløsningen. Hadde det vært slik at laderne gikk "failsafe" til gratis lading når betalingsløsningen sluttet å virke hadde det nok både vært mye bedre oppetid og leverandørene hadde trolig fått ut fingern litt fortere med å fikse..
:)

Panduck

Sitat fra: E_S på mandag 01. september 2014, klokken 09:50
Nå vet jeg ikke hvor problemene med hurtigladerne primært oppstår - om det er i selve laderen eller i betalingsløsningen. Hadde det vært slik at laderne gikk "failsafe" til gratis lading når betalingsløsningen sluttet å virke hadde det nok både vært mye bedre oppetid og leverandørene hadde trolig fått ut fingern litt fortere med å fikse..

De har ved ett par anledninger hatt problem med betalingsløsningen, SMS betaling fungerer ikke. Men RFID brikken har da fungert, og da den er gratis å få, er ikke det et problem. Men det meste nå er stort sett "hardwarefeil", feil på likeretter, kortslutning i en eller annen krets, o.l. Så en slik "failsafe" løsning ville nok ikke gjort mye for Fortum.

Rio

Sitat fra: Panduck på mandag 01. september 2014, klokken 09:35
Mens Fortum har den beste betalingsmodellen, må de lære noe av grønn kontakt: Laderne må bli mer stabile, og de må ha mer enn et enslig punkt for hurtiglading. Dette er vel nå et krav fra Transnova, og det er vel en grunn til at Forutum ikke har fått noe støtte i denne runden med tilskudd til ladepunkter.

Hurtiglader på Lillestrøm er gratis og brukes derfor ekstremt mye. Men den virker uten problem. Det er tydelig at det går, og at Fortum nok har satset på litt dårligere teknologi.

Fortum inngikk en avtale med McDonald og Nissan, og Nissan skulle levere laderne.

Akkurat hva er det du mener Fortum skulle gjort? Banket opp folk fordi de ikke kan levere kretskort, eller hva det nå er som mangler?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på mandag 01. september 2014, klokken 10:17
Fortum inngikk en avtale med McDonald og Nissan, og Nissan skulle levere laderne.

Akkurat hva er det du mener Fortum skulle gjort? Banket opp folk fordi de ikke kan levere kretskort, eller hva det nå er som mangler?

Fortum må gjøre det Fortum ønsker å gjøre, poenget er at de ikke kommer til å bli tatt seriøst slik som ting er nå, uansett hvem eller hvor problemet er. Men mellom meg og jobben, som tar ca 45 minutter, har de 4 hurtigladepunkter, med en DC lader pr punkt. Det ville vært langt bedre met 1-2 punkter med 2-3 ladere pr punkt.

Nå leser jeg på annen tråd om hvordan det står til med ishavsveien, og det virker jo som om ting er like ille der. Så disse firmaene må finne ut hva de vil. Leke med Transnova-søknader for å få penger, for så å gå dukken, eller ønske å bli tatt seriøst. Bensin kommer vi til å ha mange mange år fremover, og om statoil satser videre på ladepunkter vil de ha en stor fordel. De har stort sett alt de trenger, både plass og strøm. Så kommer alle mulige spisesteder langs veinettet våres som ser at det å tilby semihurtiglading vil kunne trekke kunder som vil betale både for å lade og å spise. Når et spisested kan sette opp ett par chademo / ccs ladere for 300.000 (en pris som nok vil gå ned over ikke så lang tid), vil det kunne bli en alvorlig konkurrent.

Svein el-freak

Sitat fra: Panduck på mandag 01. september 2014, klokken 07:50
Sitat fra: Rio på søndag 31. august 2014, klokken 22:49
Fortums betalingsmodell (per minutt) kommer til å bli en dyr glede i vinterhalvåret, når det kan ta 2-3 ganger så lang tid å lade et kaldt batteri.

I vinter betalte jeg 140kr for lading utenfor B.N Haug i Bærum.......
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA