Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RFID brikker for ladestasjoner

Startet av ortodox, fredag 29. august 2014, klokken 12:44

« forrige - neste »

ortodox

Jeg har hatt Leaf  i 1 mnd nå og en ting jeg har funnet ut er at en må ha minst 2 RFID brikker for å overleve derute med el bil.Ja det går ann å sende sms osv..men brikker lading og alt dette ved daglig bruk forteller de oss ikke hos forhandler. Hva synes dere om det? Hvilke tips har dere når det gjelder ladekort brikker osv som en MÅ ha?

Allram

Sitat fra: ortodox på fredag 29. august 2014, klokken 12:44
Jeg har hatt Leaf  i 1 mnd nå og en ting jeg har funnet ut er at en må ha minst 2 RFID brikker for å overleve derute med el bil.Ja det går ann å sende sms osv..men brikker lading og alt dette ved daglig bruk forteller de oss ikke hos forhandler. Hva synes dere om det? Hvilke tips har dere når det gjelder ladekort brikker osv som en MÅ ha?

Jeg har rfid brikken fra Fortum og Grønn kontakt ladekort, har klart meg utmerket med disse :)
Kjører i Vestfold/Østfold og Oslo området
Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

ortodox

Jeg synes det er rart hvorfor en ikke kan ha bare EN universal RFID brikke.

Electrix

Sitat fra: ortodox på fredag 29. august 2014, klokken 13:04
Jeg synes det er rart hvorfor en ikke kan ha bare EN universal RFID brikke.
Jeg tror ikke det finnes en eneste person på dette forumet som er uenig med deg der. Samme kan sies om kollektivtrafikk, hvorfor skal alle byer og steder ha sitt eget kort og opplegg for dette? fordi man ønsker at alle tilreisende skal velge taxi eller leiebil? Eller ønsker man at folk flest skal kjøre sin egen bil helt hjemmefra?
Heldigvis er det snakk om at regjeringen skal samordne kollektivtrafikken, og det hadde vært fint om de kunne inkludere hurtiglading I samme slengen. Vi trenger ikke egne kort eller brikker for alt mulig.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

fws

Jeg har så langt greid meg med Fortum sin. Kjører hovedsaklig I Oslo, Akershus og Østfold.
Nissan Leaf 2018

emil

Fortum brikke, GrønnKontakt ladekort pluss to ladekort til de kommunale stolpene her (blir ofte feil så det er greit å ha et i backup). Alle kortene ligger i bilen og tar ikke akkurat opp mye plass. Easypark app på mobilen også, men har ikke hatt behov for å bruke den, pluss et par ladinger med vanlig kredittkort.

Problemet med å ha en universell RFID brikke/kort er at litt avhengig av tenknologien som brukes kan det være behov for å lagre/endre informasjon på kortet også, og da kan kan det bli komplisert å bruke samme kort flere steder. I tillegg finnes det kort med forskjellige frekvenser som ikke er komplatible med hverandre.

Har vel sikkert 10 RFID kort til forskjellige ting uavhengig av billading liggende rundtomkring, bl.a adgangskort og busskort.

ortodox

Fortum brikke, GrønnKontakt ladekort har jeg også. Jeg er litt skuffet over at BNH ikke tok seg tid til å vise meg litt hvordan en går frem til å lade. Ja jeg vet dette er noe som en kan finne ut av men det tok meg tid da jeg plugget feil og ikke viste om en må se på dashbordet da det skal blinke lys osv..Fortum og Grønkontakt fant jeg ut av selv...samt om stasjoner er online eller ikke sa heller ingen om ..de solgte bilen rett og slett som om den var bensin..

Panduck

Sitat fra: ortodox på fredag 29. august 2014, klokken 13:04
Jeg synes det er rart hvorfor en ikke kan ha bare EN universal RFID brikke.

Som f.eks Visa, Mastercard eller bankacept? Neida, det er ikke RFID, men man kan betale med de overalt...

Panduck

Sitat fra: fws på fredag 29. august 2014, klokken 13:21
Jeg har så langt greid meg med Fortum sin. Kjører hovedsaklig I Oslo, Akershus og Østfold.

Da er du heldig som bruker en av Fortum sine ladere som faktisk virker. De er det ikke mange av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA