Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hente ut ekstra info, fks batteriprosent fra leaf?

Startet av jagarock, torsdag 28. august 2014, klokken 18:24

« forrige - neste »

jagarock

Er det noen enkel løsning for å hente ut foreksempel % gjenstående på batteri, eller hvor mange ganger den har blitt hurtigladet?

Særlig det med % batteri hadde vært kjekt, da jeg har vært borti at batteriet har vært både 13% og 4% når de tre strekene kommer. Virker som det har med temperatur å gjøre, så det blir litt uforutsigbart.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

BE

Leaf Spy på Android, og en billig ODB2 dongle fra Ebay. Det finnes masse info om dette på forumet her.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jagarock

ok. finnes det noe alternativ til iphone? eller er kanskje greit å bare kjøpe en skrøpelig android og la den ligge i bilen permanent..
Information Research & Analytics @ Smashup Media

BE

Det er ikke tilsvarende til iphone,  så det enkleste er å skaffe en billig Android til formålet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

emil

LeafStat gir vel deler av det samme som LeafSpy, de viktigste tallene er i hvertfall med.

https://itunes.apple.com/us/app/leaf-stat/id867767018

Men til den trenger du en OBDII-WIFI dongle, iPhone fungerer ikke med blåtann utgavene.

BE

Altså lettere med en billig Android til dette formålet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

emil

Sitat fra: BE på torsdag 28. august 2014, klokken 19:19
Altså lettere med en billig Android til dette formålet.

Jeg kjøpte en 300kroners Android på elkjøp til kun for bruk med LeafSpy. Det medfølgende Tele2 kontantkortet er ikke aktivert (men jeg fikk fjerne operatørlås og satt inn annet kontantkort). Telefonen er i tillegg festet til samme type feste som jeg bruker på garmin gps'en min.

jagarock

Hvor nøyaktig har det vært disse prosentene? Tenker iforhold til det som vises når du kommer til en hurtiglader, eller om noen har testa å kjøre den helt tom.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

emil

Sitat fra: jagarock på fredag 29. august 2014, klokken 00:36
Hvor nøyaktig har det vært disse prosentene? Tenker iforhold til det som vises når du kommer til en hurtiglader, eller om noen har testa å kjøre den helt tom.

Det er her det er store variasjoner. For meg viser hurtigladere mer eller mindre konsekvent 10% mer enn LeafSpy og dette støttes delvis av tankmåleren (har 2012 bil uten prosentvisning) der X-antall streker normalt sett matcher en viss % SOC. Saktelader jeg stopper SOC på ca 92%, hurtiglader jeg til 90% på hurtigladeren viser SOC normalt sett ca 80% og jeg kan fint lade en time ca med vanlig ladekabel etterpå før bilen sier den er fulladet.

De tallene jeg finner mest konsekvente og stabile er kWh/GID fra Pro utgaven av LeafSpy. På en tur Arendal-Oslo-Arendal sammenlignet jeg tallene LeafSpy sa om forbruk av kWh med bilens forbruksmåling og fikk så identiske svar som det er praktisk mulig å komme. GID tallene er også alltid de samme når bilen kommer med lavt/veldig lavt batterivarsel.

Rio

Hurtigladerene viser bare prosentandelen som bilen sender.

Noen biler/hurtigladere samarbeider ikke bra.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA