Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Løst og fast - rykter -synsing

Startet av TMX2523, torsdag 28. august 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

sigurdi

Horten
Model X90D (18.03.17)

calefranco


Lokführer

Jeg skal synse litt:
Jeg tror model x kommer til å bli levert med enten 85kWh batteri eller et større batteri på 110KWh (eller enda mer)
0-100 under 4 sek på performance.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

samotholt

Sitat fra: Lokführer på fredag 12. september 2014, klokken 19:13
Jeg skal synse litt:
Jeg tror model x kommer til å bli levert med enten 85kWh batteri eller et større batteri på 110KWh (eller enda mer)
0-100 under 4 sek på performance.

Ok, og hvordan blir da prisene? Det er jo antydet "et lite ensifret antall %" høyere pris på Model X enn sammenliknbar Model S (110 KWh finnes jo ikke).

Når det er sagt så er det vel ikke noen stor bombe om det også kommer større batteripakker på Model S omtrent samtidig. Tesla sier jo selv at ytelsene går opp med litt i underkant av 10% årlig, så 100 KWh bør ihvertfall være mulig.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Lokführer

Jeg tror at Tesla vil overraske ved den store lanseringen. Noe må skape overskrifter slik at de nok en gang får kjempestor publisitet. Å knekke 100kWh-grensen er forsåvidt en milepæl og hvis de kan klare det uten for store prishopp, så blir det atter en spiker i kista for fossilbilene.
Under promise - Over deliver. De forbløffet hele verden med Model s, lang rekkevidde, flott design og kvikk. 5.6sek. Så plutselig var Performance-versjonen tilgjengelig.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Fush

#20
Vær så snill la dette være sant :-)
Det kan jo stemme om vi ser amerikanske priser på en Audi A8 kontra en Q7....

EDIT:
En A8 starter på $77,4k
En Q7 starter på $47,7k

SitatTesla has not announced pricing for the X, but the SUV is widely expected to be cheaper than the S sedan. So for every Model S Tesla pushes on a prospective X customer, it ekes more dough that it would with a Model X—and the money's hitting Tesla's coffers sooner than early 2015, when the X is to begin hitting customers' driveways. Talk about driving a hard (anti-)sell.

Sakset fra http://blog.caranddriver.com/chasing-anti-sales-tesla-steering-potential-2016-model-x-customers-toward-current-model-s/
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Øyvind.h

Elon har vel tidligere uttalt at Model X ikke vil bli mer enn et ensifret antall prosent dyrere enn Model S. Dvs. at X skal bli dyrere enn S.

Og da må man samtidig tenke på at X har to motorer/4wd og muligens mer standardutstyr enn dagens S, noe som kan bidra til at grunnprisen på X kan settes en del høyere enn grunnprisen på dagens S uten at Elon kan arresteres på sitt utsagn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Fush

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. september 2014, klokken 08:49
Elon har vel tidligere uttalt at Model X ikke vil bli mer enn et ensifret antall prosent dyrere enn Model S. Dvs. at X skal bli dyrere enn S.

Og da må man samtidig tenke på at X har to motorer/4wd og muligens mer standardutstyr enn dagens S, noe som kan bidra til at grunnprisen på X kan settes en del høyere enn grunnprisen på dagens S uten at Elon kan arresteres på sitt utsagn.

Er klar over den, men stussed på bruken av "widely" i sitatet, og tankene kom så i retning A8/Q7 prisene (se edit over) - en S skal vel i alle øyemed kunne måles med en A8 i USA, og Q7 er jo referansen Elon selv har brukt for X.

Når man så tenker det du sier over, AWD + utstyr, så kan det jo tenkes at prisene blir omtrent det samme som en S selv MED dette. Det hadde jo vært stas :D
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Øyvind.h

#23
Ja vi får håpe Elon er sitt hjemmemarked bevisst og priser bilen slik kundene forventer.
Om de introduserer et større batterivalg med X er jeg veldig usikker på hva jeg gjør. På den ene siden ønsker jeg at X`en har samme rekkevidde som S`en, noe den ikke vil ha med samme batteri.
Samtidig trenger jeg ikke større batteri enn jeg har i dag.

Iogmed at denne tråden heter rykter - synsing:
Jeg har en stund lurt på om årsaken til at X er forsinket er at Tesla ønsker å tilby den med minst samme rekkevidde som S, dvs. de venter på at en litt større batteripakke skal bli klar og fornuftig priset.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. september 2014, klokken 08:49
Og da må man samtidig tenke på at X har to motorer/4wd ...

Har vel nevnt det før, men det går jo også rykter (så er jeg ontopic ;) ) om at TMX vil bli utstyrt med mindre og billigere motorer enn TMS, noe som igjen kan være årsaken til at de har valgt å innføre AWD som standard (en motor vil ikke være kraftig nok til å gi ønsket prestasjon), og at prisen derved ikke nødvendigvis behøver å økes nevneverdig for denne biten i det minste.
Model S 85D

Øyvind.h

En motor med halve effekten tviler jeg på at vil kutte prisen med 50%, og man trenger fortsatt dobbelt drivverk :)
Samlet effekt vil jeg også tro blir høyere enn hva Model S har i dag, mtp. at bilen visstnok skal være klasseledende på hengervekt. Men for all del - det kan ha skjedd noe på motorfronten som gjør motorene i X mye billigere enn i S.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. september 2014, klokken 11:47
En motor med halve effekten tviler jeg på at vil kutte prisen med 50%, og man trenger fortsatt dobbelt drivverk :)

Som sagt, sa ikke at jeg forventet at det ville bli billigere (eller helt eksakt like dyrt) med to motorer enn en :p  Og selv om det blir to svakere motorer så behøver de ikke være mye svakere. Regner også med at totaleffekten av begge motorene vil være minst like høy som for den ene motoren i TMS i dag.

For støtte av stor hengervekt så er det vel først og fremst den kontinuerlige effekten som teller? Og der er det mye å gå på vs TMS. For alt jeg vet kan det egentlig bare være ett spørsmål om bedre kjøling for å øke denne....
Model S 85D

sigurdi

#27
SUV markedet i USA har 4WD til lavere pris en det premium bilene har uten 4WD.
Så markedet dyr SUV og premium segmentet sports cupe, er ikke produksjons kostnad i samsvar med pris ut til forbruker.
Doble drivverk osv trenger ikke bety høyere pris, hos Tesla vil nok dette bety mer.

Volume økningen i fabrikken har og ført til at Tesla har mye mer å gå på med Model S en da produksjonen startet, dette drar X stor nytte av, så Tesla har noe mer å gå på med denne lanseringen en S.

Samtidig er interessen svært god, så spørst om de prøver å prise seg riktig i forhold til produksjons volumet de kan klare. :-)
For lav pris vil gi for høy etterspørsel, klarer ikke å produsere nok og lange ventelister, for høy kan floppe hele salget og gi selskapet en liten knekk.

Blir spennende og morro å finne ut. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

SimenT

Er ikke gitt at Model X blir dyrere selv om den er mer påkostet. De kan fire litt på marginen, som ble hevdet var høy på Model S. Mao sitter igjen med mindre overskudd. Vet ikke hvor høy margin de har på Model S, men den vil øke når batteriprisene synker :).
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Sulle

Forhåpentligvis kan de fire på avsetningen til reklamasjoner... - som også skal være ganske høy på Model S.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA