Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolf vs brukt diesel Golf - hva er mest lønnsomt?

Startet av Arto78, tirsdag 05. august 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

Arto78

Hei,

Jeg er ute etter en bil #2 og vurderer å kjøpe en eGolf. Jeg vil gjerne få noe innspill fra forumet om dette.

Det som jeg lurer på er hvilden deal er best av disse to:
- tilbud om siste eGolf som finnes i Norge nå på ca kr 270K
- tilbud om brukt diesel Golf Trendline (med henegerfeste) som er kjørt ca 42K m til ca.kr 179K

Bakgrunnsinfo:
Trenger bilen nå,
Må være i Golf/Focus/Auris-klasse størrelse siden det må ha plass til to voksner og to små barn (med bilseter) og et babyvogn i baggasjerommet,
Skal brukes mest til å kjøre fra Lillestrøm til Helsfyr (ca. 18,5km hver vei) i jobb sammenheng.
Kan hende vi må selge bilen innen 3år grunnet flytting til utlandet

Hva høres mest lønnsomt/fornuftig ut å kjøpe? Jeg takker veldig på forhånd for fornuftige svar! :-)

Nuvolari

Jo lengre du har den jo mer lønnsomt vil det være å gå for eGolf.

Om du har den 1 år vil verdifallet være større på eGolf enn bom og drivstoff besparelsen. Har du den i 5 år vil eGolf helt klart lønne seg.

Akkurat når brake even er har jeg ikke regnet på. Om du har den i 3 år tror jeg nok eGolf vil lønne seg.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Electrix

Et tredje alternativ er jo en brukt Leaf som det etterhvert finnes en del av til en ok pris.

Her går det også greit med to voksne + to barneseter og barnevogn+ en del bagasje. Også tre barneseter, hvis man ikke skal altfor langt, altså greit innen rekkevidden.

Husk at du antakeligvis vil bruke elbilen mest etterhvert, vi har også begge deler og bruker dieselbilen nå kun dersom vi trenger hver vår bil samtidig eller hvis vi skal på langtur der det ikke er hurtigladere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Arto78

@ Nuvolari og Electrix:

Tusen takk for svar - jeg har ikke vært her på forumet en studn så har ikke kunne takke dere før nå!

Vi valgte til slutt eGolfen og er veldig fornøyd så langt med den - vi fikk kanskje den siste som var tilgjengelig nå fra Møller Bil på Østlandet levert til oss forrige torsdag! Prisen var kr 263K så selv om det er dyrere enn Leafen, så har vi hørt at servicekostnader er billigere. Leafen har nok mer plass bak, men eGolfen ser bedre ut og ga oss bedre følelse av byggekvalitet.

Jeg regnet ut via en kalkulator fant på forumet at 3år gir oss minst en break-even på kjøpet mellom diesel- eller el-drevet Golf. Svigerforeldrene har også nylig kjøpt seg en Leaf så vi får sammenligne erfaringer som vi får dem etterhvert! :-)

Vi gleder oss fremover til å kjøre eGolfen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA