Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status etter et år med Leaf

Startet av emil, søndag 24. august 2014, klokken 09:07

« forrige - neste »

emil

Siden jeg nå har vært lykkelig eier av en 2012 USA Leaf i et år og litt under 3 Bjart i kjørelengde (21.500km) er det vel på tide med en oppsummering.

Første kjøreturen min fra Mandal (Sør Import) til Arendal på ca 11 mil gikk problemfritt. Fikk lavt batterivarsel i det jeg kjørte inn på parkeringsplassen hjemme. Kjørte turen som en vanlig bil og fulgte fartsgrenser (70-100km/t) og trafikken.

De første månedene fikk bilen virkelig gjort nytten sin som sparebøsse med ca 15mil kjøring om dagen (betalte for både parkering og lading på jobb) i tillegg til ca 60kr i sparte bomkostnader. Ingen kollektivfelt å utnytte, men minimalt med kø uansett.

Min største utfordring er ingen lademulighet på parkeringsplassen hjemme, men har heldigvis 10-15 offentlige ladeplasser innenfor en radius av 500m som sjelden er opptatt etter kl 16. Noen er riktignok i parkeringhus med betaling, men det ble tatt med i beregningen på årlige kostnader for bilen at noen ganger måtte bilen inn der. Charge-Amps ladekabel ble reservert og bestillt så fort det lot seg gjøre, men fikk den ikke før i starten av oktober og den første jeg fikk var defekt, men den ble byttet i en fungerende uten noen kostnad. Leaf Spy har vært en god venn å ha for å presse rekkevidden og kunne planlegge behov for lading. Siden jeg ikke har kunnet basere meg på lading hjemme hver natt har jeg ladet litt oftere rundomkring og har på et år ca 500 sakteladinger og 30 hurtigladinger.

Har ikke hatt noen problemer med bilen annet enn to frontruter som har blitt byttet. Bilen hadde ikke hatt noen service da jeg fikk den så alt som skulle byttes på første service byttet jeg selv (=pollenfilter). Andre service ble tatt rett før sommeren i år som en vanlig EU-kontroll siden sjekkpunktene på service og EU-kontroller er mer eller mindre identiske. Var ikke behov for å bytte bremsevæsken og pollenfilteret byttet jeg selv. Total servicekostnad til nå er 550kr (350kr for EU-kontroll og 100kr pr pollenfilter).

Bilens oppførsel og Leaf Spy sine data sier et tap i batterikapasitet på ca 10% og det har holdt seg ganske stabilt hele min eiertid. Mangel på trykksensorer i vinterdekkene gjør at jeg kjører rundt med lysende varsellampe i dash hele vintersesongen, men det går ikke lang tid før jeg automatisk ignorerer det. Når dagen for kjøp av nye vinterdekk kommer kjøper jeg inn sensorer til de hjulene også.

Det største problemet med bilen har ikke vært bilen selv, men mangel på hurtigladere i retning Oslo. Dette har gitt meg ca 3000km i fossilbil det siste året, i all hovedsak turer Arendal-Oslo og Arendal-Larvik. Nå ser det ut til å bedre seg og ved neste forfall på årsavgiften går sansynligvis fossilbilen til høggern. Får si at CR-V'en har gjort jobben sin etter 17år og over 360.000km. Annet enn litt høyt bensinforbruk har det vært verdens billigste bil å eie i forhold til verkstedskostnader.

Når/hvis CR-V'en går på dynga har jeg en 40 år gammel fossil slekning av Leafen stående klar til godværsdager, stygg som juling (men det er jo leafen også på en måte) men jeg blir alltid i godt humør når jeg setter meg inn i den selv om røykskyen står ut bak. Kanskje jeg skulle montere hengerfeste på den til de gangene jeg har behov for sånt.

LeafSwe

Sitat fra: emil på søndag 24. august 2014, klokken 09:07


Bilens oppførsel og Leaf Spy sine data sier et tap i batterikapasitet på ca 10% og det har holdt seg ganske stabilt hele min eiertid.

Det låter bra! Gissar att du inte har p3227 update?
3P+
3SR+

emil

Kjører nok fortsatt med samme SW som bilen ble levert med.

bestorp

Sitat fra: emil på søndag 24. august 2014, klokken 12:58
Kjører nok fortsatt med samme SW som bilen ble levert med.

Du kan få denne SW oppdatert hos Nesbukta Trading i Asker (tror det kunne vært lurt).
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

emil

Sitat fra: bestorp på søndag 24. august 2014, klokken 14:08
Sitat fra: emil på søndag 24. august 2014, klokken 12:58
Kjører nok fortsatt med samme SW som bilen ble levert med.

Du kan få denne SW oppdatert hos Nesbukta Trading i Asker (tror det kunne vært lurt).

If it ain't broke, don't fix it...

Hva vil eventuellt en oppgradering gi annet enn redusert batterikapasitet som enkelte melder om?

bestorp

Sitat fra: emil på søndag 24. august 2014, klokken 14:19
Sitat fra: bestorp på søndag 24. august 2014, klokken 14:08
Sitat fra: emil på søndag 24. august 2014, klokken 12:58
Kjører nok fortsatt med samme SW som bilen ble levert med.

Du kan få denne SW oppdatert hos Nesbukta Trading i Asker (tror det kunne vært lurt).

If it ain't broke, don't fix it...

Hva vil eventuellt en oppgradering gi annet enn redusert batterikapasitet som enkelte melder om?

Generelt sett når det gjelder all SW enten data eller EL-biler for den saks skyld så er det alltid lurt å få denne oppdatert med tanke på bugfixes, patching osv. I tillegg er det som regel forbedringer man får som blant i den forrige oppgraderinga som ble gjort så ble GMO noe bedre i følge Nissan.

evt les litt her: http://www.greencarreports.com/news/1073276_nissan-leaf-software-update-heres-whats-different
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

LeafSwe

Sitat fra: emil på søndag 24. august 2014, klokken 14:19
Sitat fra: bestorp på søndag 24. august 2014, klokken 14:08
Sitat fra: emil på søndag 24. august 2014, klokken 12:58
Kjører nok fortsatt med samme SW som bilen ble levert med.

Du kan få denne SW oppdatert hos Nesbukta Trading i Asker (tror det kunne vært lurt).

If it ain't broke, don't fix it...

Hva vil eventuellt en oppgradering gi annet enn redusert batterikapasitet som enkelte melder om?

Jag skulle inte uppdatera till p3227, det leder till reducerad batterikapacitet i vårt klimat
3P+
3SR+

bestorp

Jag skulle inte uppdatera till p3227, det leder till reducerad batterikapacitet i vårt klimat
[/quote]

Hvorfor i alle dager skulle den det? Hva baserer du deg på?
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

emil

Sitat fra: LeafSwe på søndag 24. august 2014, klokken 16:40
Sitat fra: bestorp på søndag 24. august 2014, klokken 16:45
Jag skulle inte uppdatera till p3227, det leder till reducerad batterikapacitet i vårt klimat

Hvorfor i alle dager skulle den det? Hva baserer du deg på?

Sånn jeg har trodd har det med at de reduserer tilgjengelig batterikapasietet for å redusere slitasjen på batteriet i varme klima (særlig sør i USA) mens vi her i kalde Norge ikke har samme problemet så den delen av en eventuell oppgradering ikke er nødvendig.

Sitat fra: bestorp på søndag 24. august 2014, klokken 16:02
Generelt sett når det gjelder all SW enten data eller EL-biler for den saks skyld så er det alltid lurt å få denne oppdatert med tanke på bugfixes, patching osv. I tillegg er det som regel forbedringer man får som blant i den forrige oppgraderinga som ble gjort så ble GMO noe bedre i følge Nissan.

GOM bryr jeg meg ikke om, ei heller tankmåler. De gangene jeg trenger å pushe litt på rekkevidden har jeg Leaf Spy aktiv. Eventuelle oppgraderinger i Carwings har jeg heller ikke behov for og har ikke merket noe problemer med de tingene jeg bruker.

Rio

Det er STOR forskjell på at GOM eller lignende måler batterikapasiteten som "mindre" eller "mer korrekt", og å virkelig ha en mindre batterikapasitet i virkeligheten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LeafSwe

Sitat fra: bestorp på søndag 24. august 2014, klokken 16:45
Jag skulle inte uppdatera till p3227, det leder till reducerad batterikapacitet i vårt klimat

Hvorfor i alle dager skulle den det? Hva baserer du deg på?
[/quote]

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9726.30.html

läst på mynissanleaf.com hittar ej länk nu,
att innan p3227 kunde BMS(batterymanagementsystem) kompensera max +10% i kallt klimat(norge) och max -10% i varmt klimat(arizona).

efter p3227 tror jag kompensationen var max -5% i varmt klimat(arizona) och 0% i kallt klimat.

Därför kunde samma bil i olika klimat skilja 20% innan p3227 och bara 5% efter.

Vi hade alltså 10% mer kapacitet eller falsk kapacitet pga kallt klimat, därför var det många Leaf i Norden som kunde visa 66-67AHr fast bilen var 1,5år och gått flera tusen mil.

Nya Leaf idag sjunker i AHr från början.
3P+
3SR+

jkirkebo

Sitat fra: LeafSwe på søndag 24. august 2014, klokken 19:12
läst på mynissanleaf.com hittar ej länk nu,
att innan p3227 kunde BMS(batterymanagementsystem) kompensera max +10% i kallt klimat(norge) och max -10% i varmt klimat(arizona).

efter p3227 tror jag kompensationen var max -5% i varmt klimat(arizona) och 0% i kallt klimat.

Därför kunde samma bil i olika klimat skilja 20% innan p3227 och bara 5% efter.

Vi hade alltså 10% mer kapacitet eller falsk kapacitet pga kallt klimat, därför var det många Leaf i Norden som kunde visa 66-67AHr fast bilen var 1,5år och gått flera tusen mil.

Det kan nok stemme. Vår Leaf er straks 3 år gammel og har gått 33.000km. Før denne oppdateringen ladet den typisk til 98.5-99% SOC (målt med SOC-meter, har ikke LeafSpy).

Etter oppgraderingen falt tallene umiddelbart, og nå stopper fullading typisk på 88.6% mens 80% lading stopper på 73.5% (før:82.2%).

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. august 2014, klokken 21:13
Sitat fra: LeafSwe på søndag 24. august 2014, klokken 19:12
läst på mynissanleaf.com hittar ej länk nu,
att innan p3227 kunde BMS(batterymanagementsystem) kompensera max +10% i kallt klimat(norge) och max -10% i varmt klimat(arizona).

efter p3227 tror jag kompensationen var max -5% i varmt klimat(arizona) och 0% i kallt klimat.

Därför kunde samma bil i olika klimat skilja 20% innan p3227 och bara 5% efter.

Vi hade alltså 10% mer kapacitet eller falsk kapacitet pga kallt klimat, därför var det många Leaf i Norden som kunde visa 66-67AHr fast bilen var 1,5år och gått flera tusen mil.

Det kan nok stemme. Vår Leaf er straks 3 år gammel og har gått 33.000km. Før denne oppdateringen ladet den typisk til 98.5-99% SOC (målt med SOC-meter, har ikke LeafSpy).

Etter oppgraderingen falt tallene umiddelbart, og nå stopper fullading typisk på 88.6% mens 80% lading stopper på 73.5% (før:82.2%).



Hvis batterikapasiteten som er tilgjengelig faktisk er redusert, for å redusere antall reklamasjoner på batteriet, så er det jo juks. Da får man mindre enn det man betalte for.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på søndag 24. august 2014, klokken 21:22
Hvis batterikapasiteten som er tilgjengelig faktisk er redusert, for å redusere antall reklamasjoner på batteriet, så er det jo juks. Da får man mindre enn det man betalte for.

Justere litt ned på kapasitet og samtidig justere litt på utregningen til GOM så den gjennomsnittlige brukeren som ikke makser ut batteriet jevnlig ikke merker forskjell?

Uansett tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre noen programvareoppdateringer før det dukker opp feil som må fikses. Hadde det kommet muligheter for å skru av enkelte idiotiske varsellyder hadde jeg derimot lagt den inn så fort det hadde latt seg gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA