Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks tillatt taklast på Tesla

Startet av smurf, onsdag 27. august 2014, klokken 15:19

« forrige - neste »

smurf

Hei,

jeg har sammenlignet hva som står oppført i vognkort (gå evt inn på appen 'Bil og henger') på min Tesla og noen jeg kjenner. På Maks taklast står det 0 på noen av bilene og 75kg på en annen. Alle har panoramatak.

Noen som vet hva forskjellen skyldes??
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Fatang

Er vel generel slurv ifra biltilsynet eller de som sendte inn dataene for vognkortet. Hadde en gang en rx8 med 18 toms orginal felger. men i vognkortet sto det at det skulle vere 16 toms. men man klarte ikke få 16 toms over bremse kaliperene. 17 var absolut minste felg man kunne bruke.
Alt gir ikke mening i Norge desverre.

TeslaK

Har spurt Tesla om dette men får ikke svar..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Sense

Jeg har pan-tak og måtte sjekke vekten før levering av bilen. På taket skulle det lastes takstativ og takboks med 4 par langrennski, 4 par slalomski og 8 par staver.
Da blir vekten fort 75 kg.

Jeg derimot fikk svar fra Tesla - 75 kg. Tror det står i vognkortet også.

TeslaK

I mitt vognkort står det 0 kg, men er ikke så veldig bekymret for dette..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

tholme

Det er 75kg som gjelder. Dette har blitt diskutert i skistativ-tråden tidligere. Blue85 sendte forespørsel til vegvesenet og fikk følgende svar:

"På nye biler skal det stort sett være oppgitt i typegodkjenning hvor mye den kan lastes med, men du behøver ikke ha det registrert i vognkortet. Det er produsenten som oppgir hvor mye du kan laste. Det viktigste er at du da har takbøyler som tåler aktuell last"

På nyere biler blir det oppgitt 75kg i vognkort.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6638.msg151156.html#msg151156

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA