Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye forbedrede seter

Startet av BMW850, tirsdag 26. august 2014, klokken 14:35

« forrige - neste »

Brede

Sitat fra: Oreo på torsdag 28. august 2014, klokken 15:22
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. august 2014, klokken 21:36
Kan fremdeles velge mellom standard og performance seter herfra.
og forskjellen her er vel med og uten kontrast søm (rød på svarte seter). Ikke mye "Performance" det, eller har jeg gått glipp av noe?
Synes det var nesten litt pinlig svar EM ga da han ble spurt om akkurat setene. "Mykere fjærer" liksom...

Må ikke glemme alcantaraen på P-setene!  ;D

Muffinman

Nei, ikke mye "performance" over disse setene. Å velge performance over standard skinnseter må være selve definisjonen på å få lite/ingenting for pengene.

Bushy

Lurer på en ting på setene. Sitter man "buet" i ryggen på disse setene? Jeg liker å få løftet øvre korsrygg litt ut. Så jeg ikke blir sittende helt krokete...
Er ikke så mange seter som har nok synes jeg. Vært faktisk fornøyd på en Opel astra "sportseter" og fra comfort setene i 5 serie. Di var jo en drøm.
Kom på at jeg helt har glemt å tenkt på dette når jeg prøvde en... Ble ivrig vel:)
S75D sept. 17

janmb

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:13
Nå må folk lære seg at det ikke er lov til å skrive retrofitte!!!!!!
Det heter ettermontere! God natt.

screw norsk! (sorry, klarte ikke la være)

Retrofitte... ei ***** i gammeldags stil? :D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

indis

Det er god korsryggjustering i setene, men enig i at de forøvrig ikke holder mål.

Jeg har kjørt 17000 km siden mars og finner meg ikke tilrette i setet på langturer. Det mangler støtte under lårene ned mot kneet. Høyre bein må da hviles mot skjermen, noe som blir en slitsom sittestilling over tid. Ettermonteringsalternativer imøteses!

Car-El

Er dere klar over at sitteputen kan vippes? Den knappen som kjører sete fram/bak og opp/ned, har også funksjon om å vippe setet opp/ned i forkant. Bare ta i helt fremme på knappen som regulerer sitteputen og trekk den opp/skyv den ned.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

indis

Sitat fra: Car-El på fredag 29. august 2014, klokken 23:21
Er dere klar over at sitteputen kan vippes? Den knappen som kjører sete fram/bak og opp/ned, har også funksjon om å vippe setet opp/ned i forkant. Bare ta i helt fremme på knappen som regulerer sitteputen og trekk den opp/skyv den ned.

Jepp, men den vipper ikke nok.

D.O

Sitat fra: indis på fredag 29. august 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Car-El på fredag 29. august 2014, klokken 23:21
Er dere klar over at sitteputen kan vippes? Den knappen som kjører sete fram/bak og opp/ned, har også funksjon om å vippe setet opp/ned i forkant. Bare ta i helt fremme på knappen som regulerer sitteputen og trekk den opp/skyv den ned.

Jepp, men den vipper ikke nok.
den vipper nok, hvis setet er helt nede. Men man må da venne se på å kjøre uten å se panseret. Men mangel på sidestøtte til lårene gjør at man må hvile benet mot skjermen, selv om setet er helt nede. Man blir sittende å sprike med bena. Prøv å holde handa inntil låret som om den var sidestøtten, og bena peker mere rett frem, da kjenner du at det mangler støtte i setet. Å ta av skoa ved langkjøring og hvile foten på siden av bremsepedalen, samtidig som man sitter godt/langt inn mot seteryggen fungerer. Da kompenserer man manglende sidestøtte for lår ved at bakside av hele låret/knær hviler mot sitteputa og dermed låser foten/lår slik at man ikke sitter å spriker. Men skal jo ikke være slik...
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

indis

Sitat fra: D.O på lørdag 30. august 2014, klokken 09:09
Sitat fra: indis på fredag 29. august 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Car-El på fredag 29. august 2014, klokken 23:21
Er dere klar over at sitteputen kan vippes? Den knappen som kjører sete fram/bak og opp/ned, har også funksjon om å vippe setet opp/ned i forkant. Bare ta i helt fremme på knappen som regulerer sitteputen og trekk den opp/skyv den ned.

Jepp, men den vipper ikke nok.
den vipper nok, hvis setet er helt nede. Men man må da venne se på å kjøre uten å se panseret. Men mangel på sidestøtte til lårene gjør at man må hvile benet mot skjermen, selv om setet er helt nede. Man blir sittende å sprike med bena. Prøv å holde handa inntil låret som om den var sidestøtten, og bena peker mere rett frem, da kjenner du at det mangler støtte i setet. Å ta av skoa ved langkjøring og hvile foten på siden av bremsepedalen, samtidig som man sitter godt/langt inn mot seteryggen fungerer. Da kompenserer man manglende sidestøtte for lår ved at bakside av hele låret/knær hviler mot sitteputa og dermed låser foten/lår slik at man ikke sitter å spriker. Men skal jo ikke være slik...

Som sagt, jeg mener den ikke vipper nok. Jeg har også setet i laveste posisjon.

Når du skriver at du ikke ser panseret når setet er helt nede, så skjønner jeg at du er vesentlig lavere enn meg. Fint at du får nok støtte under beina, men der mener jeg det er rom for forbedring.

AndersinOslo

På de tre forrige bilene mine, fikk jeg verksted til å bygge opp setefestet foran ca 5 cm. Det endrer hele setet veldig i min 190 cm favør. Ligger tyngre mot seteryggen, og får en helt annen støtte under lårene, pluss ikke sliten i wattpedalen.

Noen som har forsøkt, ikke alle biler som kan moddes slik?
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

indis

Sitat fra: AndersinOslo på lørdag 30. august 2014, klokken 12:40
På de tre forrige bilene mine, fikk jeg verksted til å bygge opp setefestet foran ca 5 cm. Det endrer hele setet veldig i min 190 cm favør. Ligger tyngre mot seteryggen, og får en helt annen støtte under lårene, pluss ikke sliten i wattpedalen.

Noen som har forsøkt, ikke alle biler som kan moddes slik?

Problemet med bilen er det hersens høye gulvet, kombinert med at den ikke er særlig høy innvendig.

Jeg tenker det er to alternativer for støtte under lårene. Høyere sete foran eller "seteforlenger" som i X5. Begge deler gjør muligens samme nytten.

scoot

Det du kaller "seteforlenger" - som jo er justerbar lårstøtte er jo helt normalt på de aller fleste seter som betegnes med "sport/performance" osv.

BMW og Audi har jo levert det i sine sportspakker siden det glade 80-tall ( om ikke også sent 70-tall ), så vi er vel alle enige om at her henger Tesla etter. Sett bort i fra måten sømmene er sydd på så syns jeg ikke Tesla sine stoler har noenting som minner om sportslighet. På skinnstolene så får ikke jeg mye støtte i allefall.

Veldig spent på de nye setene, og håper virkelig de rett og slett har lært av sine konkurrenter på dette området.

Volvo er nevnt - og jeg er helt enig. Volvo har fantastiske seter - med ett unntak, jeg har ikke funnet en Volvo med "R-design" og medfølgende sportslige stoler som har justering av lårstøtte, der bør også Volvo gjøre noe. Justerbar lårstøtte er gull verdt.


For å nevne det, 3-serie / 1-serie / 5-serie osv i BMW sitt sortiment har jo helt fra 2004 hatt kompressor i stolene ( m-sport stolene ) for å sørge for nok sidestøtte, genialt og burde egentlig vært standard hos alle.
2009 Revai

bull

#42
Volvo v60 fikk nye seter på 2014 modellen. Jeg har en slik R-design, og selv om ikke lårstøtten er justerbar så er det den eneste bilen jeg har prøvd som faktisk gir meg støtte (les: kontakt) under lårene. I Audiene jeg prøvde så kom ikke låret mitt i kontakt med setet uansett hvordan jeg justerte, og det var i all hovedsak grunnen til at jeg valgte Volvo fremfor Audi. (Prøvde riktignok ikke BMW eller Mercedes da resten av bilen ikke appellerte til meg).

Saleen sin versjon av Model S ser ut til å ha fått litt bedre seter?


Øyvind.h

Setene i Model S er ikke sporty, og de er litt hardere enn hva jeg er vant med fra bl.a. Saab 9-5.
Når det er sagt har jeg kjørt flere langturer med Teslaen, og jeg har til gode å bli sliten i kroppen/få vondt noe sted.
Med andre ord: setenes førsteinntrykk trekker litt ned, men langturkomforten overrasker positivt. Overgår i hvert fall setene i Passaten, som var motsatt (føltes litt bedre når man satt seg inn, men fikk ofte litt ubehag på lange turer).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

#44
Setene er ikke bra, men rart hva en venner seg til:) kjørte 4500 km i sommer uten noen form for varige m'en:) første tur verket det både her og der, men i sommer gjorde det ikke det lengre, tror setene myknet litt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA