Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ABB-laderene

Startet av pberg, lørdag 23. august 2014, klokken 21:19

« forrige - neste »

pberg

Kan en lade flere biler på en gang,  f. eks en i3 (combo), en Leaf (chademo)  og en Zoe (AC)?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Svg1974

Vi prøvde i Eidfjord uten hell. Jeg ladet med combo, og så kom en leaf, men den fikk feilmelding ala ikke nok strøm tilgjengelig. Om dette var tilfeldig eller feil vet jeg ikke, for min pumpet svært lite (var på 95%), så det burde være nok.

Og ja, jeg koblet meg fra med en gang alik at han kunne få, da de siste 5% er ulidelig lange...

emil

Dagens ladere takler bare en bil om gangen selv om det er tre kabler. Så det er bare å smøre seg med litt tolmodighet og ikke snike i køen.

Flips

Jeg leste et sted at en bil kan bruke DC og en annen kan bruke AC, er det sant? F. eks en Leaf som bruker CHAdeMO og en Zoe som bruker Type 2.

emil

Sitat fra: Flips på lørdag 23. august 2014, klokken 23:18
Jeg leste et sted at en bil kan bruke DC og en annen kan bruke AC, er det sant? F. eks en Leaf som bruker CHAdeMO og en Zoe som bruker Type 2.

Kunne kanskje gått i teorien, men er sansynligvis en begrensning i tilførselen til laderen. Hadde de hatt og betalt for tilgang på ~100kW kunne de like gjerne satt opp to ladere.

Rav4_EV

#5
Sitter med tilbud fra ABB.
AC 43 skal virke uavhengig fra DC lading.
Det er kun Chademo og Combo som ikke virker samtidig da disse har felles likeretter.

SitatThe CCS and CHAdeMO outlets share 50kW output power, resulting in typical non-simultaneous charging times of 15-30 minutes. Simultaneously, the AC outlet can deliver up to 43kW. Optional power-limiting software adapts the charger to match grid capacity.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

emil

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 23. august 2014, klokken 23:36
Sitter med tilbud fra ABB.
AC 43 skal virke uavhengig fra DC lading.
Det er kun Chademo og Combo som ikke virker samtidig da disse har felles likeretter.

SitatThe CCS and CHAdeMO outlets share 50kW output power, resulting in typical non-simultaneous charging times of 15-30 minutes. Simultaneously, the AC outlet can deliver up to 43kW. Optional power-limiting software adapts the charger to match grid capacity.

Godt å høre. Men er det første som starter som får prioritet på effekten eller "vinner" alltid DC og restkapasiteten blir gitt til AC?


Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Flips på lørdag 23. august 2014, klokken 23:18
Jeg leste et sted at en bil kan bruke DC og en annen kan bruke AC, er det sant? F. eks en Leaf som bruker CHAdeMO og en Zoe som bruker Type 2.
Det stemmer. ABB laderen i Skien er sånn at AC og DC lading kan skje parallelt men CCS og CHAdeMO kan ikke skje samtidig(iflg det som står på displayet). Sikkert pga bare en likeretter.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Griffel

Sitat fra: emil på søndag 24. august 2014, klokken 00:00
Godt å høre. Men er det første som starter som får prioritet på effekten eller "vinner" alltid DC og restkapasiteten blir gitt til AC?
Det har tidligere vært oppgitt at den som kommer først får det vedkommene bil "ber om". Bil nr 2 får restkapasiteten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erikf

Jeg ladet med chademo i eidfjord sammen med en tesla på ac. Han fikk mye strøm selv om jeg var der først. Mulig det var restkapasitet men virket på meg som det var kraftig og bra.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

emil

Sitat fra: erikf på mandag 01. september 2014, klokken 23:01
Jeg ladet med chademo i eidfjord sammen med en tesla på ac. Han fikk mye strøm selv om jeg var der først. Mulig det var restkapasitet men virket på meg som det var kraftig og bra.

Hvis du har stått der i 5-10 minutter vil Leafen sansynligvis lade på rundt 30kW så det skulle da være nok restkapasitet til at Teslaen kunne forsyne seg med alt den klarer å ta i mot (22kW)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA