Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøredagbok Danmarksferie med Nissan Leaf

Startet av Matti, torsdag 21. august 2014, klokken 23:25

« forrige - neste »

Matti

Her kommer kjøredagbok fra sommerens langtur i Leaf´en, til informasjon og inspirasjon..
Vi som var i bilen var far, mor, datter 3mnd og datter 2 år og 3mnd. Den eldste i bakovervendt bilstol foran og den minste bak med mor. Heldigvis enkelt å slå av airbag foran på passasjersiden.

Turen ble på 1198 km som vi gjorde unna på effektive 29 timer og 19 min. Jeg hadde på forhånd bestilt ladekort fra Clever på 100kWh, som kostet 600kr.
Tips 1: For å kjøpe dette kortet må man trykke på det engelske flagget på hjemmesiden deres, og bytte språk. Dette kortet får man kun kjøpt som utlending på deres hjemmesider.
Snittforbruket på turen lå på ca 1,5 kWt/mil.

Vi la ut fra Oslo med retning Hirtshals med fullt batteri. Det skal sies at dette er en 2013 Leaf som har gått under 10k km. På taket hadde jeg montert stativ fra Thule, og vi hadde en stor bag stroppa fast der (barnevogn i bagasjerommet). Første (hurtig)lading ble i Tønsberg, på Gravdahl Auto. Ladet for 43 kr der, og vips kom vi oss til Langesund og ferja over til Hirtshals. I Hirtshals fant jeg den campingplassen som lå nærmest kaia, og der overnattet vi i en hytte. Plassen heter Tornby camping, og de var ikke spesielt velvillig innstilt til å la oss lade over natta. Uansett, 190 km unnagjort dag 1, og stemningen er god..
Dag 2 startet med en tur til Hjørring, hvor vi hurtigladet fra 20 til 95%. Det som er genialt i Danmark er at hurtigladerne er på Føtex, som er en senterkjede med all slags butikker,-fra mat og klær til baker og kafé. Da går 25 min sabla fort.  I Hjørring møtte vi også den ene av totalt 4 Leaf´er vi kom til å møte i hele Danmark. (2 norske, 2 danske). Eieren var en ung jente som hatet bilen sin, den hadde jo gått tom for strøm rett før laderen, og "fader heller, det er jommen få hurtigladere i Danmark". Jeg gjorde henne oppmerksom på at som nordmann fremstår Danmark som et paradis for en elbilist, det er jo hurtigladere på annenhver bakketopp..
Målet for dagen var Saksild Strand Camping, som ligger vest for Århus. På veien ladet vi i Randers fra 15-90%, og da vi kom frem fikk vi tilogmed lade fra hytta vi leide.Turen ble på 201 km. På Campingen ble vi behørig informert om at strømprisene i Danmark er 3 ganger så høye som i Norge. Ved utsjekk dagen derpå kom regningen på 63 kr for 18kWh.
Dag 3 skulle vi kjøre fra Saksild til Langeland, en strekning på rundt 220 km.
Vi startet med 100%, og kom oss ned til Fredericia hvor vi ladet fra 30-95%, så videre til Svendborg (20-95%). Merket etter andre hurtiglading at det var rekordhøy temperatur på batteriene, kun en strek unna rødt. Men bilen gikk som bare det, og vi kom frem. Nydelig øy sør for Fyn.
Vel fremme på hytta skjønte jeg at jeg burde ha kjøpt adapter for å lade fra dansk stikkontakt. Hadde ikke googlet nok før turen gitt.. Fikk noen venner som var på vei til å kjøpe det, bilde ligger under her.

ET viktig poeng, kall det gjerne tips nr 2: Når du hurtiglader i Danmark på Clever sine stasjoner, står det på displayet hvor mange prosent du lader. Hold orden på hvor mye kWh du bruker(prosentx0,24). Da jeg sendte mail mot slutten av ferien for å få rede på hvor mye vi hadde igjen, fikk jeg totalt feil svar fra selskapet. De er ellers et veldig service-minded selskap, men der tok de grundig feil.

Resten av turen ble fra hytta på Langeland til Kjøbenhavn-ca 220 km.
Start 100%, hurtiglading ved Storebælt Camping (15-86%), og Greve (15-90%)
Her opplevde vi en av turens høydepunkter,- vi kjørte forbi en svært saktegående norsk Tesla på motorveien (en av 4 vi så i hele Danmark, hvorav 2 norske her også)...
På vandrehjemmet nord for kjøben var det helt greit å lade bilen, så småturer til Lousiana og sentrum av kjøben gikk greit.

Tips nr 3: Ta det med ro, du kommer så utrolig mye lengre i 85km/t enn 115 km/t.

Avluttet turen med en hurtiglading i Kjøbenhavn sentrum fra 9-87%, som ble kronet med en tekstmelding fra Clever om at kortet nå var tomt. 
Tok båten til Oslo, og kom oss hjem her vi bor. Fantastisk ferie!
Ved litt finregning kom jeg frem til at drivstoffutgiftene hadde vært totalt identiske hvis vi hadde kjørt en bil med fossildrevet motor (forbruk 0,5/mil, 13 kr/Literen), men pytt pytt, det var jo morsomt å ha noe å holde på med i ferien også, for ikke snakke om den gode miljøsamvittigheten!
Vi kommer til å reise til Danmark på ferie i mange år fremover med elbil!













Saab 96 v4 super -80, Nissan Leaf Acenta -13

Panduck

Inspirerende! Så mange "kjøreerfaringer" på dette forumet som virkelig gir lyst til langturer. Bare synd vi fikk LEAFen etter sommerferien!

Hørte noe om at de ville trekke norske elbilister til Danmark med gratis hurtigladekort. Vi legger sikkert nok penger igjen i landet for at enkelte vil sponse dette :)

Ebe

Stilig! Poenget med slike turer er vel uansett ikke å spare penger, men å kose seg. Så er det jo da kjekt at folk etterhvert kan bruke Leaf som eneste bil :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Jan-Børre Olsen

Ja ikke sant. Vi må ikke være kjipe selv om vi kjører elbil. Betaler med glede det det koster å hurtiglade hvis det betyr at bilen kan brukes mer. Det gir mer bruksverdi for meg og avdraget til banken betales med glede.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Panduck

Det går mot Danmarkstur neste år. Det er jo flott med så mye chademo ladere i Danmark. Men en ting er jo mulighet for hurtiglading, en annen ting er "nattlig sakte-lading". Dette er vel noe campingplasser o.l må begynne å forholde seg til når antall elbiler øker (noe det nok kommer til å gjøre i andre land også). Om campinghytter kommer med mulighet til å lade med 16A, gjerne mot et tillegg i prisen, vil de ha en konkurransefordel.

Vi skal vel se etter et feriehus neste sommer, og da må det være en kontakt vi kan plugge LEAF'en inn i :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA