Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Øyvind.h

Var på Alnabru-senteret tidligere i uken. Når jeg kom stod en eGolf på "elbil-plass" uten å lade, selv om det var ledig på vanlige plasser rett ved siden.
Når jeg dro stod en eUP der uten å lade.

"Elbil-plass" blir dessverre misvisende betegnelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. mars 2015, klokken 09:42Fikk kontakt og sa at jeg hadde observert at hun parkerte på ladeplass uten å lade. "og så? " sa damen; Forklarte at det var litt dumt om der kom en annen elbil som faktisk trengte å lade, uten at dette gav noe respons.

Karma tilsier at slike nek parkeres inne av noen som er i beit for lading, og så blir for sein til noe "viktig". OG at de bøtelegges.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kvolle6

Heyheyhey! Tror nok at det som nå oppleves er at elbil normaliseres og det blir flere og flere førere som ikke bryr seg nevneverdig om temaet elbil og ser på bilen som vanlig transport. Det betyr en helt annen mentalitet enn det som er synlig fra diskusjonene i elbilforum. Spørsmålet er f.eks. - har dama gjort noe ulovlig? Hun ser et skilt som sier "Elbil-plass" - hun kjører elbil så hun mener bestemt hun kan parkere der. Akkurat nå har hun ikke behov for å lade, men mener seg klart berettiget til å parkere der likevel. Om hun gikk så langt som til å vurdere andre parkeringsplasser (gratis?), eller å tenke at lading trenger hun ikke nå å belaste felleskassen med vet jeg ikke, men det er klart at skal en elbil-plass for lading være reservert kun for de som trenger lading så må det reguleres slik. Er det særlig bedre om noen putter ladekabelen i, selv om batteriet står på 95%? Rettferdiggjør det at man står på elbil-plass? Skal vi i tilfelle uglese alle som står på ladeplass med åpenbart fullt batteri men ladekabelen i?

Jeg sier ikke at man ikke må søke ordninger hvor det prioriteres ladeplasser til de som trenger lading. Men det blir feil å henge ut elbil-førere som mener de har retten på sin side kun fordi vi anser dem for å oppføre seg uetisk.  Jeg tipper på at det blir mange slike konfrontasjoner fremover i tilfelle........

Sandpusher

Sitat fra: kvolle6 på torsdag 05. mars 2015, klokken 12:07
Heyheyhey! Tror nok at det som nå oppleves er at elbil normaliseres og det blir flere og flere førere som ikke bryr seg nevneverdig om temaet elbil og ser på bilen som vanlig transport. Det betyr en helt annen mentalitet enn det som er synlig fra diskusjonene i elbilforum. Spørsmålet er f.eks. - har dama gjort noe ulovlig? Hun ser et skilt som sier "Elbil-plass" - hun kjører elbil så hun mener bestemt hun kan parkere der. Akkurat nå har hun ikke behov for å lade, men mener seg klart berettiget til å parkere der likevel. Om hun gikk så langt som til å vurdere andre parkeringsplasser (gratis?), eller å tenke at lading trenger hun ikke nå å belaste felleskassen med vet jeg ikke, men det er klart at skal en elbil-plass for lading være reservert kun for de som trenger lading så må det reguleres slik. Er det særlig bedre om noen putter ladekabelen i, selv om batteriet står på 95%? Rettferdiggjør det at man står på elbil-plass? Skal vi i tilfelle uglese alle som står på ladeplass med åpenbart fullt batteri men ladekabelen i?

Jeg sier ikke at man ikke må søke ordninger hvor det prioriteres ladeplasser til de som trenger lading. Men det blir feil å henge ut elbil-førere som mener de har retten på sin side kun fordi vi anser dem for å oppføre seg uetisk.  Jeg tipper på at det blir mange slike konfrontasjoner fremover i tilfelle........
Poenget er at det er antisosial oppførsel så lenge det er mangel på ladeplasser rundt forbi. Om du har fullt batteri eller ikke kan man ikke vite, men denne uskrevne regelen gjør at det blir litt ekstraarbeid å parkere på ladeplass, og de fleste vil da heller parkere på en annen plass for å slippe den sosiale skammen det innebærer å parkere uten å lade. Dette er en gammel diskusjon, les bakover på tråden heller enn å drøvtygge på dette temaet, DEBATTEN ER OVER!
Går alltid med lapper fra elbilforeningen på meg og legger dem under viskeren. Av og til leker jeg med tanken om å trykke den på selvklebende papir, av den typen som ikke går av så lett...
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

m0nkey

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. mars 2015, klokken 10:29
Var på Alnabru-senteret tidligere i uken. Når jeg kom stod en eGolf på "elbil-plass" uten å lade, selv om det var ledig på vanlige plasser rett ved siden.
Når jeg dro stod en eUP der uten å lade.

"Elbil-plass" blir dessverre misvisende betegnelse.

Denne beskrivelsen står på ladestasjoner.no sin beksrivelse av ladepunktene på Alnabru senteret:

SitatSenterledelsen ønsker at elbiler bruker de reserverte p-plassene enten en lader eller ikke!

Noe jeg også synes er ganske på trynet siden vi nå er i 2015
KIA Soul EV Classic (2015)

Philip Marlowe

Disse schukouttakene på Alnasenteret gir jo så lite futt at det er nesten ikke noen vits å bruke plassene. I 2015 burde de ha tilbudt type 2-uttak med minimum 7,3kW.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

weld77

Som Tesla-sjåfør uten behov for lading i Oslo og omegn kommer jeg aldri til å parkere på en plass med lading, den bør noen som faktisk trenger den få. Jeg hadde dog ikke hatt noen problemer med å bruke den om jeg faktisk trengte å lade av en eller annen grunn, men ville ikke gjort det for å få størm for noen få kroner.

Burde være parkeringsbot om man står på elbilplass uten å lade, men da hadde vel folk bare satt i laderen enten de trenger det eller ei...

cra

Sitat fra: weld77 på fredag 06. mars 2015, klokken 12:22
Burde være parkeringsbot om man står på elbilplass uten å lade, men da hadde vel folk bare satt i laderen enten de trenger det eller ei...

Noen villle gjøre det, andre ville synes det var mindre styr å parkere litt lenger borte enn å koble til lading. Jeg for min del har ikke engang med UMC i hverken Tesla eller Leaf til vanlig. De henger "fast montert" hjemme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Asarin

Sikkert vært tatt opp tidligere, men fant ikke noe med søk.

En leaf som er fulladet (lyser ikke i dash, og det lyser ikke på charging på kladden) - er det fair game å koble han ut dersom det er eneste "ledige" stolpe?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Powerflux

Sitat fra: Asarin på fredag 06. mars 2015, klokken 14:43
Sikkert vært tatt opp tidligere, men fant ikke noe med søk.

En leaf som er fulladet (lyser ikke i dash, og det lyser ikke på charging på kladden) - er det fair game å koble han ut dersom det er eneste "ledige" stolpe?
Ja så absolutt!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

brimi

Opplevde noe annerledes her. Fikk parkert på jobben på en ladeplass, men stikkontakten var opptatt. Ser det er bilen to plasser til høyre som har rulla ut skjøteledning og lader på mitt stikk. Jeg trengte strømmen, så den ble plugget ut. Hva tenker dere? Er det innafor å koble ifra?
Bmw i3

pwb

Sitat fra: brimi på fredag 06. mars 2015, klokken 16:10
Opplevde noe annerledes her. Fikk parkert på jobben på en ladeplass, men stikkontakten var opptatt. Ser det er bilen to plasser til høyre som har rulla ut skjøteledning og lader på mitt stikk. Jeg trengte strømmen, så den ble plugget ut. Hva tenker dere? Er det innafor å koble ifra?
Ja, så lenge den du koblet fra ikke trenger mer strøm.

emil

Sitat fra: Asarin på fredag 06. mars 2015, klokken 14:43
Sikkert vært tatt opp tidligere, men fant ikke noe med søk.

En leaf som er fulladet (lyser ikke i dash, og det lyser ikke på charging på kladden) - er det fair game å koble han ut dersom det er eneste "ledige" stolpe?

Ja og nei...

Han er fulladet, men hvis vi er vinterstid og han har timerstyrt forvarming aktivert vil ikke denne starte hvis bilen ikke er tilkoblet . Men så må man vurdere hans ulempe opp mot ditt ladebehov.

Philip Marlowe

Sitat fra: brimi på fredag 06. mars 2015, klokken 16:10
Opplevde noe annerledes her. Fikk parkert på jobben på en ladeplass, men stikkontakten var opptatt. Ser det er bilen to plasser til høyre som har rulla ut skjøteledning og lader på mitt stikk. Jeg trengte strømmen, så den ble plugget ut. Hva tenker dere? Er det innafor å koble ifra?

Denne er ikke lett.  ;D Hvis du ikke kobler fra den andre bilen, og han siden drar, vil andre elbilister se på deg som en egoistisk idiot som står på ladeplassene uten å lade.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Sitat fra: Asarin på fredag 06. mars 2015, klokken 14:43
Sikkert vært tatt opp tidligere, men fant ikke noe med søk.

En leaf som er fulladet (lyser ikke i dash, og det lyser ikke på charging på kladden) - er det fair game å koble han ut dersom det er eneste "ledige" stolpe?

Leafen er slik konstruert at man da ikke kan varme bilen i det hele tatt (altså, at pluggen er i bilen, men ikke har 230V).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA