Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Schled

Opplever oftere og oftere at det står elbil og opptar en ladeplass uten å ha koblet til ladeledningen.
Det er vel ikke helt stuerent?

Hvis noen er ute på langtur og er avhengig av å få ladet så er det litt surt å måtte vente på en som bare står der uten å lade.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Marius Engel

Som diskutert i mange tråder. Ladeplass er for de som trenger å lade. Trenger du ikke å lade lar du ladeplassene være ledig til dem som trenger det.

Det er nesten gratis å lade hjemme med de prosentene du kunne fått gratis på kjøpesenteret. Allikevel skal nordmenn gjøre nesten hva som helst for noen usle små kroner, selv om det ødelegger for mange andre. Egoistisk...

Mippen

Flere tråder om dette hvis du søker ;) Men de fleste er vel enig om at det ikke er greit.
Fremtiden er elektrisk.

svingen

Ja opplevde senest i dag på Storo kjøpesenter  som er et kjøp senter med 6 plasser til elbil (mener jeg) og flere hundre vanlige,parkerte og var feil med en lade stolpe så parkerte ved siden av og brukte den,tenkte det her var jo dumt att ikke alle virka og ringte fortum så dem fikk fikset den ved fjernstyring. Gikk inn på senteret og fikk strøm til å komme sikkert hjemm,på vei ut ser jeg att en leaf parkere på den plassen "jeg" fikk fikset og ble litt glad da hun som parkere trenger nok strøm,men nei hun går ut av bilen og inn på senteret ville stoppe hun og spørre hva hun dreiv med,men hadde med 2 små barn og tidligere erfaring blir folk sinna når man sier slikt så lot være,får håpe flere starter med skilt kun lading av elbil skilt, da ville hvertfall hun her parkert på _nabo_ plassen da det ville ta lenge tid å finne kabel osv.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

Jeg har tatt saken i egene hender inspirert fra en flyer postet her inn. Skrevet ut en bøtte med lapper og klippet opp og kommer pent til å plassere de på ruten til biler som står parkert på ladeplasser om det er en feilparkert fossilbil eller om det er en elbil som ikke lader. Har også laget et stort grønt kort som jeg skal bruke i bilen min når jeg hurtiglader og går fra bilen min hvor det står at jeg har behov for å lade og ikke er langt unna, men hvis det er noe kan jeg gjerne kontaktes. :)
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel


Sitat fra: Mippen på torsdag 21. august 2014, klokken 00:08
Jeg har tatt saken i egene hender inspirert fra en flyer postet her inn. Skrevet ut en bøtte med lapper og klippet opp og kommer pent til å plassere de på ruten til biler som står parkert på ladeplasser om det er en feilparkert fossilbil eller om det er en elbil som ikke lader. Har også laget et stort grønt kort som jeg skal bruke i bilen min når jeg hurtiglader og går fra bilen min hvor det står at jeg har behov for å lade og ikke er langt unna, men hvis det er noe kan jeg gjerne kontaktes. :)

Smart!

Den flyeren, vil du legge den ut her kanskje? :)

Å ligge nr. i vinduet er veldig omtenksomt gjort. Det er nok ikke alle som gidder. For hvis man er ferdigladet etter en time, og skal stå der i tre timer, kan en annen ringe deg dersom han har behov for å bruke plassen. På leaf kan man jo se på lysene i vinduet om du er over 33%, 66% eller ferdigladet.

Ett laminert kort, og en whiteboard tusj til å fylle ut det som mangler (X'ene) kunne vert en ide;
"Jeg trenger minst XXX% strøm (X faste blå lys). Ring dersom du trenger ladeplass, så kan jeg flytte bilen min. Jeg er i nærheten."


Marius Engel


Sitat fra: svingen på onsdag 20. august 2014, klokken 23:34
Ja opplevde senest i dag på Storo kjøpesenter  som er et kjøp senter med 6 plasser til elbil (mener jeg) og flere hundre vanlige,parkerte og var feil med en lade stolpe så parkerte ved siden av og brukte den,tenkte det her var jo dumt att ikke alle virka og ringte fortum så dem fikk fikset den ved fjernstyring. Gikk inn på senteret og fikk strøm til å komme sikkert hjemm,på vei ut ser jeg att en leaf parkere på den plassen "jeg" fikk fikset og ble litt glad da hun som parkere trenger nok strøm,men nei hun går ut av bilen og inn på senteret ville stoppe hun og spørre hva hun dreiv med,men hadde med 2 små barn og tidligere erfaring blir folk sinna når man sier slikt så lot være,får håpe flere starter med skilt kun lading av elbil skilt, da ville hvertfall hun her parkert på _nabo_ plassen da det ville ta lenge tid å finne kabel osv.

Det var synd at du ikke sa noe. Min erfaring er at folk skjeldent blir sint dersom man ikke er frekk, men høfelig. "Kjefte" pent :) De blir heller flau ;)

Jeg har gjort det samme når folk parkerer skjevt i parkeringshus, slik at jeg ikke kan parkere med stor firmabil ved siden av. (Mange "mister" bilen fra seg. Det er trangt nok fra før...) Det var ikke andre ledige plasser, så fyren satt seg inn igjen og parkerte skikkelig sånn at jeg fikk plass ved siden av. Han så litt fornærmet ut ja, men jeg var vel en smule irritert når jeg ropte ut bilvinduet til han og :p

Mippen

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 21. august 2014, klokken 06:30

Sitat fra: Mippen på torsdag 21. august 2014, klokken 00:08
Jeg har tatt saken i egene hender inspirert fra en flyer postet her inn. Skrevet ut en bøtte med lapper og klippet opp og kommer pent til å plassere de på ruten til biler som står parkert på ladeplasser om det er en feilparkert fossilbil eller om det er en elbil som ikke lader. Har også laget et stort grønt kort som jeg skal bruke i bilen min når jeg hurtiglader og går fra bilen min hvor det står at jeg har behov for å lade og ikke er langt unna, men hvis det er noe kan jeg gjerne kontaktes. :)

Smart!

Den flyeren, vil du legge den ut her kanskje? :)

Å ligge nr. i vinduet er veldig omtenksomt gjort. Det er nok ikke alle som gidder. For hvis man er ferdigladet etter en time, og skal stå der i tre timer, kan en annen ringe deg dersom han har behov for å bruke plassen. På leaf kan man jo se på lysene i vinduet om du er over 33%, 66% eller ferdigladet.

Ett laminert kort, og en whiteboard tusj til å fylle ut det som mangler (X'ene) kunne vert en ide;
"Jeg trenger minst XXX% strøm (X faste blå lys). Ring dersom du trenger ladeplass, så kan jeg flytte bilen min. Jeg er i nærheten."

Jeg lånte denne flyeren som "Ravn" har laget, men tenkte å lage min egen flyer etter hvert. Skrev den ut på jobb og hadde ikke tid til å lage en ny der og da. Men den er bra da :)

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1734.0

Ellers holder jeg på å skal lage et kort hvor jeg skriver navn og telefon på. Skriver også at at det er greit å ta ut kabelen min på tidspunktet som er angitt under. Så lager jeg et skjema bortover med tider fra 00 - 24 hvor jeg krysser av på det klokkeslettet jeg minst må lade til. Også skriver jeg vennligst plugg i kabelen min igjen når du er ferdig.

Vet ikke om jeg kommer til å få bruk for de siste da jeg sjelden lader lenge på offentlige plasser og de plassene jeg lader på er det ikke plass til å koble seg på ved siden av uansett, men kan jo være jeg får bruk en gang. Den med hurtigladeren kommer jeg nok til å bruke mest.



Fremtiden er elektrisk.

Schled

Puh, det var godt det er enighet om dette. Var redd for at noen elbiler hadde fått ettermontert induksjonslading eller noe sånt.

Beklager at jeg startet ennå en tråd om dette.
Frustrasjonen er pga en harry tur jeg hadde med e-Upn for noen helger siden til charlottenberg. Da stod det nemlig en rød leaf og opptok en av de to lade punktene som var der uten å lade. På den andre plassen stod det en annen bil og ladet. Fikk et Sverige opphold som varte 3,5 time lenger enn nødvendig pga det. Charlottenberg er ikke så spennende....
Når jeg da siden ser flere som gjør dette både rundt der jeg jobber og på kjøpe sentre så ble jeg litt frustrert. :)

Genial idee med lapp man kan legge i vinduet til folk som gjør dette.
Kanskje en "offsiel" lapp fra Norsk Elbilforening hadde vært tingen? Hvis den i tillegg da inneholder link til foreningens sider og eventuelt dette forumet så kanskje man kan fortsette voksenopplæringen her.

Da kan man kanskje få enkelte elbilister til å skjønne forskjell på kolletivfelt og rene buss felt også.
:D

2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Mippen

Sitat fra: Schled på torsdag 21. august 2014, klokken 15:45
Puh, det var godt det er enighet om dette. Var redd for at noen elbiler hadde fått ettermontert induksjonslading eller noe sånt.

Beklager at jeg startet ennå en tråd om dette.
Frustrasjonen er pga en harry tur jeg hadde med e-Upn for noen helger siden til charlottenberg. Da stod det nemlig en rød leaf og opptok en av de to lade punktene som var der uten å lade. På den andre plassen stod det en annen bil og ladet. Fikk et Sverige opphold som varte 3,5 time lenger enn nødvendig pga det. Charlottenberg er ikke så spennende....
Når jeg da siden ser flere som gjør dette både rundt der jeg jobber og på kjøpe sentre så ble jeg litt frustrert. :)

Genial idee med lapp man kan legge i vinduet til folk som gjør dette.
Kanskje en "offsiel" lapp fra Norsk Elbilforening hadde vært tingen? Hvis den i tillegg da inneholder link til foreningens sider og eventuelt dette forumet så kanskje man kan fortsette voksenopplæringen her.

Da kan man kanskje få enkelte elbilister til å skjønne forskjell på kolletivfelt og rene buss felt også.
:D

Kanskje ikke så dumt med en offisiell lapp, men spørsmålet er hvor lett det lar seg gjøre uten å gå over noen grenser? Lapp er uansett en god ide, og hvis alle gjør det så kanskje det virker til slutt.
Fremtiden er elektrisk.

Zero-talent

En kollega og jeg lagde den vedlagte lappen etter å ha irritert oss lenge over ikkeladere på jobben. Bare å bruke hvis dere synes den funker.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Louise

Det er veldig synd hvis det må lapper til for at folk skal forstå det helt selvsagte. Hvem parkerer ved siden av en bensinpumpe ???? Akkurat - det forstår alle og enhver at en ikke gjør.... Men å stå på en ladeplass bare fordi en har elbil ??? Da har noen misforstått hensikten med plassene. Kanskje de tror at dette ER plassen for elbiler, i likhet med parkeringsplassene for funksjonshemmede og barnefamilier ??? En annen variant jeg var vitne til på Ikea, var en helt familie som STO  på en elbilparkeringsplass helt til far kom kjørende med elbilen og parkerte !!! Og jeg mener virkelig hele familien : mor, bestemor og to barn !! Og når far endelig kom, parkerte han jammen meg på parkeringsplassen ved siden av der de sto !!! Helt utrolig !! Mye rart en skal se ....

Mippen

#12
En ting er de som parkerer på en ladeplass uten å lade som har en elbil. En annen ting er alle de som ikke har elbil som også parkerer. Opplever det stadig vekk. Senest i går var det en som hadde parkert en rød mazda på en elbil plass med fronten rett mot to store grønne skilt fra elbil foreningen om at dette er en plass for elbil. Da la jeg min nye lapp på den bilen.

Edit: slikt skilt som under hadde bilen parkert med fronten rett mot.


Haha, smart familie Louise :D
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Mulig det er nevnt, men i Bygarasjen i Bergen har de nye ladeplassene blitt merket "Parkeringsplass for elbil under lading" Det har fungert veldig fint, men har er det tross alt en makstid på 6 timer, så det også hjelper.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Louise

På Åsane Senter er det fire timer, slik det er timeregulert på de fleste sentre. Dette fungerer fint. Så da blir det opp til eier av plassene å innføre slike begrensninger. En kan jo lure på om noen handler mer eller mindre daglig fra 9-21 på IKEA? Det kan til tider virke slik.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA