Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fersk på hurtiglading… Hva er forskjellen på CHAdeMO og 43 kW AC

Startet av acedynamite, mandag 18. august 2014, klokken 23:07

« forrige - neste »

acedynamite

Skal en litt lengre tur i morgen og trenger å hurtiglade på veien.
Jeg sjekket litt på appen Gocharge, og får opp to valg. Jeg vet ikke forskjellen på CHAdeMO og 43 kW AC. Hva skal jeg ha på min Leaf? Jeg har kun "vanlig" kabel som følgte med bilen...
En av CHAdeMO og 43 kW AC må vel være en kabel du trekker fra hurtigladestasjonen? Eller hur?  :P
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

emil

Du skal ha CHAdeMO til Leaf. Da bruker du den andre kontakten under ladeluka foran og kabelen med nødvendig kontakt sitter på ladestasjonen.

CHAdeMO (og CCS/Combo for VW/BMW) er Likestrøm (DC) som går mer eller mindre rett inn på batteriet. 43kW AC er vekselspenning som så likerettes av laderen i bilen. Kan i dag kun fullt unyttes av Renault Zoe og delvis (kun 22kW) av Tesla med dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA