Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bly er ikke ute

Startet av bosonic, tirsdag 20. mars 2007, klokken 23:59

« forrige - neste »

bosonic

Siden bly er mer vanlig enn lithium og i tillegg mye billigere å utvinne er det fortsatt sterk tro på å bruke blybatterier i elbiler.
Caterpillar har startet et eget firma, Firefly Energy, som har utviklet et nytt blybatteri som i første omgang kommer til å ha en energitetthet i nærheten av NIMH, ca 70 whr/kg.
Prisen kommer derimot til å bli mye rimeligere, estimert til å ligge litt over dagens blybatterier, mellom 100 til 150 USD pr kWh.
Det er ved å bruke blyplater med "skumstruktur" som gjør den store forskjellen på disse batteriene kontra dagens blybatterier som bruker massive blyplater.

Her kan du lese et interjuv med Mil Ovan, Senior Vice President i  Firefly Energy:
http://www.electrifyingtimes.com/firefly_energy.html   
Både Electrolux og British aerospace company (BAE) har investert selskapet


En annen aktør med tilnærmet samme teknologi er Apollo Energy Systems med sitt "Lead Cobalt batteri som skal  brukes i Obvio 828:
http://www.obvio.ind.br/obviona/828.htm   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: bosonic på tirsdag 20. mars 2007, klokken 23:59
   
Både Electrolux og British aerospace company (BAE) har investert selskapet


Det har jeg ikke.  ;D.

Nei bare tulle. dette er helt klart meget interresant teknologi, og dersom eksisterende blyladere kan brukes burde Kewet, Reva og alle andre blybilprodusenter juble.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Problemet med mange av de lovende batteri utviklerne/forskerne er at vi aldri får sett noe til kommersiell produksjon av batteriene. Både Norske ReVolt og Firefly Energy, sammen med en rekke andre selskaper har presentert "lovende teknologi" som skal komme i produksjon om 1 - 2 år. Så blir det stille...

Tror det er 5 år siden jeg leste om FireFly første gang, men hvor er batteriene?

Det som imidlertid er det positive er at det brukes mye på forskning, det er viktig å ikke kjøre seg fast i en teknologi, men få flere paralelle teknologier, slik at de beste og mest robuste løsningene vinner frem. Det lover godt for fremtiden...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA