Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service på LEAF: hvorfor du bør bytte kupèfilter jevnlig...

Startet av TorC, onsdag 13. august 2014, klokken 20:31

« forrige - neste »

TorC

Byttet idag filteret etter ca 15 000 km. Jeg har merket stygg lukt i bilen siste ukene, men trodde det var bikkja og generelt skrot. Etter å ha byttet filter skjønner jeg hvorfor det luktet, og hvor mye drit som havner i filteret.

Jeg er imidlertid ikke imponert over at en godkjent Nissan forhandler har mestret å montere filteret feil.

Som man kan tydelig se av bildene er det to tydelige felter som har vært sammenklemt og derfor ikke filtrert luften. Dette betyr jo at andre steder har latt luften gå inn i kupe uten filtrering.

Dette er bare nok en grunn til å ta servicen på bilen selv istedenfor å betale 500 spenn for filterskifte som antakeligvis er galt montert.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Et lite tips som forenkler tilgangen er å skru av hele handskerommet. 10 skruer og tar to minutter med en batteridrill.

Så må man også være forsiktig med det hvite "lokket" foran filteret, har vært flere eksempler på at flestesaken på den har knukket.

TorC: Hvor endte du opp med å kjøpe filter fra?

TorC

På US-leaferkan man ta ut hele hanskerommet for å komme til. På Euro-leaf må man ta av signalkabel til airbag... Da må man først ta av batteriet.

Med lit trening er det veldig mye enklere å bytte filteret med de hullene som allerede er der.

Sitat fra: emil på onsdag 13. august 2014, klokken 21:18
TorC: Hvor endte du opp med å kjøpe filter fra?

Jeg kjøpte fra idir.it annonsert på ebay. Jeg betalte 167,- for 3 filtre + 90,- i frakt. Jeg fikk levert ett filter fra Purelux og 2 fra et jallamerke. Filteret fra Pureflux endte i søppelkassen siden det var hull i det, og det var veldig stivt så det "knakk" ved montering. De to fra jallamerket virket fremstod som langt bedre kvalitet. Idir.it har tilbudt å erstatte Pureflux.

Jeg vil anta at man kan få kjøpt filtre billigere direkte fra nettsiden deres istedenfor at ebay og Paypal tar 5% hver.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Daeedor

Jeg betalte for service på bil hos forhandler , og fikk skiftet friskluftfilter samtidig. Kr.2580,- for hele greia - alt inkludert. Synes det var rimelig , jeg ..... 8)  Ble ikke møkkete på fingrene og kunne bruke tiden på noe annet ...hehe -

PK

1850,- for førstegangs service hos Meca i Eidsvåg. Inkl smøring av bremser.  :)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

RuneW

Sitat fra: PK på torsdag 14. august 2014, klokken 16:27
1850,- for førstegangs service hos Meca i Eidsvåg. Inkl smøring av bremser.  :)

Dette er vel "uautorisert service" i så fall? Gjorde de alt Nissan ville ha gjort, bortsett fra batteritesten? Forklarte du dem alle punktene de skulle gjøre eller fant de ut dette selv?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Daeedor

Sitat fra: BE på fredag 15. august 2014, klokken 11:03
Nissan tester heller ikke batteriet...

De testet mitt batteri ihvertfall !  (offisiell Nissan forhandler) -  Dessuten fikk bilen ny programvare samtidig , enda min er en 2013 modell og var inne til varmeapparat fix rett før jul. Åpenbart en ny SW versjon ute nå.

Kjell Leaf

Sitat fra: Daeedor på torsdag 14. august 2014, klokken 11:30
Jeg betalte for service på bil hos forhandler , og fikk skiftet friskluftfilter samtidig. Kr.2580,- for hele greia - alt inkludert. Synes det var rimelig , jeg ..... 8)  Ble ikke møkkete på fingrene og kunne bruke tiden på noe annet ...hehe -
Ja, mye bedre å drikke kaffe mens andre jobber  ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 15. august 2014, klokken 13:25
Sitat fra: Daeedor på torsdag 14. august 2014, klokken 11:30
Jeg betalte for service på bil hos forhandler , og fikk skiftet friskluftfilter samtidig. Kr.2580,- for hele greia - alt inkludert. Synes det var rimelig , jeg ..... 8)  Ble ikke møkkete på fingrene og kunne bruke tiden på noe annet ...hehe -
Ja, mye bedre å drikke kaffe mens andre jobber  ;D

Tar heller og gjør jobben selv på 5 minutter og en 100-lapp i deler enn å bruke to dagslønner på at noen andre skal sparke litt i hjulene og sette et fint stempel i boka.

Daeedor

Sitat fra: emil på fredag 15. august 2014, klokken 13:33
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 15. august 2014, klokken 13:25
Sitat fra: Daeedor på torsdag 14. august 2014, klokken 11:30
Jeg betalte for service på bil hos forhandler , og fikk skiftet friskluftfilter samtidig. Kr.2580,- for hele greia - alt inkludert. Synes det var rimelig , jeg ..... 8)  Ble ikke møkkete på fingrene og kunne bruke tiden på noe annet ...hehe -
Ja, mye bedre å drikke kaffe mens andre jobber  ;D

Tar heller og gjør jobben selv på 5 minutter og en 100-lapp i deler enn å bruke to dagslønner på at noen andre skal sparke litt i hjulene og sette et fint stempel i boka.

Kjære Emil , jobben tok 1,7 timer på verkstedet. Det er ganske mye jobb de gjør , faktisk. ( jeg er motorsportsutøver , bygger mine egne motorer for racing og restaurerer veteranbiler , så jeg kan absolutt å skru bil - tro ikke annet.) Om du bare vil sparke litt i dekkene dine , og spraye litt "lurium spray" på åpne smørepunkter , så får du bare gjøre det. Jeg har ved selvsyn sett at de demonterte alle bremser , tok de fra hverandre og smurte opp. Det er heller ingen 5 minutters jobb å bytte friskluftfilter. Det er alt i alt en god del jobb , dette !    8)

emil

Sitat fra: Daeedor på fredag 15. august 2014, klokken 14:15
Kjære Emil , jobben tok 1,7 timer på verkstedet. Det er ganske mye jobb de gjør , faktisk. ( jeg er motorsportsutøver , bygger mine egne motorer for racing og restaurerer veteranbiler , så jeg kan absolutt å skru bil - tro ikke annet.) Om du bare vil sparke litt i dekkene dine , og spraye litt "lurium spray" på åpne smørepunkter , så får du bare gjøre det. Jeg har ved selvsyn sett at de demonterte alle bremser , tok de fra hverandre og smurte opp. Det er heller ingen 5 minutters jobb å bytte friskluftfilter. Det er alt i alt en god del jobb , dette !    8)

Går man igjennom servicepunktene er det ikke mye som skal gjøres, og endra mindre som skal byttes. Passer man på å bruke bremsene i hverdagen er ikke oppsmøringen nødvendig. Har ikke vært noe punkt på fossilbilservcene jeg har hatt før. Bemser vil normalt sett aldri gå på noen som helst garanti uansett.

Jeg brukte 20 minutter på å bytte pollenfilter første gang, andre gang tok det 5 minutter inkludert litt støvsuging av filterholder. De andre kontrollpunktene fikk jeg et lokalt verktsted til å gjøre som en eukontroll til 350kr inkludert måling av kokepunkt for bremsevæsken (godt innenfor, ikke behov for å bytte).

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på fredag 15. august 2014, klokken 13:33
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 15. august 2014, klokken 13:25
Sitat fra: Daeedor på torsdag 14. august 2014, klokken 11:30
Jeg betalte for service på bil hos forhandler , og fikk skiftet friskluftfilter samtidig. Kr.2580,- for hele greia - alt inkludert. Synes det var rimelig , jeg ..... 8)  Ble ikke møkkete på fingrene og kunne bruke tiden på noe annet ...hehe -
Ja, mye bedre å drikke kaffe mens andre jobber  ;D

Tar heller og gjør jobben selv på 5 minutter og en 100-lapp i deler enn å bruke to dagslønner på at noen andre skal sparke litt i hjulene og sette et fint stempel i boka.
Det er jo heldigvis fritt valg. Skal man ha bilen i mange år spiller det heller ikke så stor rolle. Selger man derimot en 4 år gammel bil som aldri har vært på service tror jeg kanskje det kan være litt vanskelig, jeg er i alle fall en som ikke hadde kjøpt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 15. august 2014, klokken 14:52
Det er jo heldigvis fritt valg. Skal man ha bilen i mange år spiller det heller ikke så stor rolle. Selger man derimot en 4 år gammel bil som aldri har vært på service tror jeg kanskje det kan være litt vanskelig, jeg er i alle fall en som ikke hadde kjøpt.

Stempel i serviceheftet er ingen garanti for at bilen har blitt pent behandlet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA