Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En "n00bs" erfaring med ladestasjoner.

Startet av Panduck, onsdag 13. august 2014, klokken 09:54

« forrige - neste »

Panduck

Det raskt voksende antallet ladestasjoner har gjort LEAF til et mulig kjøp for meg, som ikke skal ha mer enn en bil. Selv om det meste vil være treglading er det greit å kunne dra på lengre turer av og til, uten å leie bil. Så jeg har prøvd ut forskjellig og skaffet diverse kort og kabler for diverse... Det er tydlig at dette er bedrifter i oppstartsgropa, med oppstartsproblemer, og merklige løsninger som MÅ bli bedre dersom de ønsker å fortsette! Her er mitt syn på de forskjellige

Fortum:
+Dette er klart min favoritt med tanke på betalingsløsninger. Grunnen er enkel, man betaler per minutt. Løsningen med å kunne starte og stoppe med SMS er "grei", og det er flott at det er samme pris om man gjør det med SMS, eller har RFID-kortet. Her havner jeg ofte på 20-25kr for å tanke det jeg trenger ekstra for å komme dit jeg skal
-Det må virke! Det betyr lite om man har beste betalingsløsning, når over halvparten av ladepunktene er nede over lengre tid. Gardermoen sto i status grønn, og jeg prøvde der, men "inverter" problemer. Tanke på Alna, nah, de fikk ikke kontakt med ladepunktet så SMS start fungerte ikke (hadde ikke RFID kort da, vet ikke om det ville ha virket med dette), stasjonen stod dog som grønn. VELDIG bra at de også har Type2 som man kan bruke som nødløsning, men det vil gå TREGT for LEAF'en og for stakkars VW-eiere, enda tregere!

Statoil:
+Betalingsløsningen er bedre enn mange andre steder. Man velger 15 min eller 30 min. Folk kan klage på pris, men om man ikke trenger mer enn 15 min er det bedre å betale 44kr på Statoil enn 100kr på Ishavsveien. Ikke like bra som minuttprising på Fortum, men virker som løsningen er mer stabil
-De fleste gangene jeg har vært på Statoil har jeg kun trengt 5 minutter lading for å komme meg hjem. Stasjonen har knapp for valg av 3 ladetider, det kan være helt greit å tilby et annet enn "15" "15" og "30", hvorfor ikke "10","15,"30" eller "10","20","30"? Det er dumt at kunder okkuperer ladestasjonen lengre enn nødvendig. Og ÆRLIG talt, man går ikke inn på stasjonen for å betale bensin, dere kan kortautomater! Å måtta gå inn for å betale er et skittent trikts for å få meg til å kjøpe pølser osv.

Grønt Kort:
100kr blir en del, men som lødløsning går det. Greit å kunne få klippekort til 50kr. Det er ikke så ille å ha når man trenger deres ladere av og til. Alikevel, betaler jeg 50kr så lader jeg ikke i 10 minutter, selv om jeg bare trenger å få 50% lading. Resultatet er at jeg kan okkupere plassen lengre enn jeg trenger, fordi jeg ønsker å benytte det jeg har betalt for. At man tilbyr abonement som kan få "gratis" tanking til en viss sum penger pr mnd gjør ikke saken bedre. Hvor mange stopper å tanker opp, uten å egentlig trenge det, dersom man har slik ordning? Og skal en med STORT batteri betale likt som en med lite? Selv om det tenkiske ser ut til å fungere, så er jeg skeptisk til "en pris - lad opp", det er en dårlig modell! Tenk om Statoil skulle ta en pris for full tank, uansett om man kjørte SUV eller Smart. Opplegget på type2 laderen deres er noe bedre. Pris pr time avhengi av biltype. Dere har sånn litt forstått det, men pris pr tidsintervall (det trenger ikke være hvert minutt, men 10 minutts intervaller bør være et minimum!)

Ishavsveien:
Om jeg tanker hos dere, er det KUN fordi det ikke er noe annet valg. Som Grønt kort er det "fast pris pr tank", men dere pusher også "en pris, tank gratis" langt mer ved ikke å tilby klippekort eller "reduser prisen ved å betale et mindre fast beløp", som Grønt Kort gjør. Dette er en modell som kun vil virke når det er et lite antall brukere hos dere. Her kan det bli kø av personer som har betalt abo, som tanker fordi de har allerede betalt, ikke fordi de trenger det.

Slik jeg ser det, er det kun Fortum som har en "ok" betalingsløsning, selv om det GJERNE kunne være kredittkortsbetaling, så jeg kunne betale uten SMS og uten RFID kort. Men det tekniske MÅ på plass! Jeg kan aldri kjøre et sted og forvente at jeg kan lade hos dere, jeg må alltid ha backupløsning. Så kort oppsummert er det i 2014 mange ladestasjoner, men lite som fungerer optimalt, men det fungerer på en måte...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA