Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død Leaf

Startet av Salesman53, mandag 11. august 2014, klokken 21:33

« forrige - neste »

leaf-newbe

Sitat fra: alexanderfjeld85 på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:07
Har selv problemer med at Leafen (2013) sliter med å starte etter en del korte kjøreturer. Har skjønt at jeg må investere i en batterilader for å holde 12V batteriet stabilt. Men det var en grunn til at vi kjøpe Leaf, det var for å unngå teknisk biltrøbbel, så jeg er ganske blank.

Hvilken type batterilader bør jeg kjøpe? Og hvordan fungerer disse? (Noen gode løsninger fra denne linken? http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/bilelektrisk/batteriladere/ )

Jeg har en slik ctek fra bilxtra til 659,- den er grei til å toppe opp batteriet men om spenningen er lav på batteriet pga den har stått i lengre tid greier den ikke å lade opp igjen den går bare i protect og står der å blinker uten å lade. har prøv på flere biler og samme resultat om batteriet er flatt. har nå kjøpt en http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/

den er mye bedre og mye mer for pengene.
den kan lade flere typer batterier og har i tillegg en Booster funksjon som lar deg "hurtiglade" batteriet i 300 sekunder og da har du faktisk nok strøm til å starte en dieselbil som hadde flatt batteri (har prøvd og ble imponert) kan absolutt anbefales.
før lading på 300 sek så sa det bare klik klik uten å dra motoren rundt.
Takk for hjelpen.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Kjell Leaf

Sitat fra: LeifEgge på tirsdag 30. september 2014, klokken 13:17
Jeg hadde det samme problemet 3 ganger før jeg fikk nytt batteri skiftet kostnadsfritt av BNH. Sikkert en dårlig serie blybatterier
Ja, batteriet som står i bilen er ræva, (det står Nissan Renault på dem tror jeg.)
Min var tom for strøm etter ca en -2 mnd, bruk, målte 0,5 V. Fikk start på bilen og eter noen minutter var batteriet fullt. Dette er helt umulig, jeg fortalte Nissan om målingene mine og de byttet batteriet uten protest. Selv kunne de ikke finne noe galt med batteriet. De satte i et Sønnac batteri og det har fungert utmerket, den har stått 10 dager uten bruk og det var fremdeles rikelig med strøm. Det gamle batteriet ble tomt over natten ved tre anledninger.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Samme med meg. Nissan i Bergen har bare ladet det hver gang. Hvis det skjer igjen kan jeg kreve å få det byttet. Er det ikke slik selv om det er en del i en bil? I følge forbrukerkjøpsloven har man to forsøk på å utbedre en ting.
Fremtiden er elektrisk.

valvolainen

Er det ikke AGM batterier her? Det hadde kanskje vært en god ide?
Blir ikke 12V batteriet regelmessig tappet litt ned og ladet opp igjen eller har det alltid toppspenning?
Hvis det første er tilfellet vil vel et glassmattebatteri være en fin ting.
Skal/Er 12V batteriet derimot være fulladet hele tiden spiller ikke dette så stor rolle.
DC-DC laderen må vel på et eller annet vis koble seg inn og ut ved behov? Og da er det vel sikkert rom for at et 12V blysyrebatteri har et stygt liv.

Daeedor

Bilen skal i utgangspunktet vedlikeholdslade 12 volt batteri selv. Men ; dersom bilen står langtidsparkert UTEN ekstern strømtilkobling , kan 12 volt batteri gå "tomt". Da må imidlertid bilen stå svært lenge....( vi snakker om måneder...)
Det har vært en programvarefeil på 2012 og eldre Leaf som gjorde at 12 volt batteri ikke ble tilstrekkelig ladet under vanlig kjøring/parkering/220 volt lading. Har du nyeste programvare på bilen , skal dette ikke være noe problem.

Bilen skal gå i "sparemodus" og kobler seg blant annet vekk fra internett på egen hånd etter ca 5 dagers parkering såvidt jeg kan erindre. ( Rett meg - noen  - om jeg er på jordet her - heheh) 

Mippen

Sitat fra: Daeedor på mandag 27. oktober 2014, klokken 13:11
Bilen skal i utgangspunktet vedlikeholdslade 12 volt batteri selv. Men ; dersom bilen står langtidsparkert UTEN ekstern strømtilkobling , kan 12 volt batteri gå "tomt". Da må imidlertid bilen stå svært lenge....( vi snakker om måneder...)
Det har vært en programvarefeil på 2012 og eldre Leaf som gjorde at 12 volt batteri ikke ble tilstrekkelig ladet under vanlig kjøring/parkering/220 volt lading. Har du nyeste programvare på bilen , skal dette ikke være noe problem.

Bilen skal gå i "sparemodus" og kobler seg blant annet vekk fra internett på egen hånd etter ca 5 dagers parkering såvidt jeg kan erindre. ( Rett meg - noen  - om jeg er på jordet her - heheh)

Jeg har den siste modellen og det har tydeligvis vært problemet her også. Fikk som sagt ny software sist jeg var inne og etter en uke på ferie startet den helt fint, så noe er fikset. :)
Fremtiden er elektrisk.

jkander

#21
Jeg opplevde dette i går. Etter å ha stått en halvtimes tid parkert utenfor et kjøpesenter var alt dødt. Gjenværende ladning på hovedbatteriet var ca. 40% og alt var slått av da jeg forlot bilen.

Jeg ringte Falken, men etter å ha ventet en times åpnet jeg panseret og kjente litt på ledningene til 12 V batteriet. Ledningene satt godt fast, men når jeg så prøvde igjen virket alt som det skulle. Avbestilte redningsbil og ser foreløpig ingen problemer.   

Bilen er 2014 modell Leaf som har kjørt 12 000 km uten problemer.
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA