Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enter forsikring økte pris med 46% på elbil forsikring for Leaf

Startet av knuxwm, mandag 11. august 2014, klokken 20:17

« forrige - neste »

kjbu

Rart dette med forsikringer. Noen får best pris hos IF, mens IF har aldri klart å konkurrere på prisen jeg har hos Gjensidige (2xbiler + hus). Noen får billigst hos Enter, noen får billigst i Sparebank 1, noen i Gjensidige, på akkurat samme gjenstander. Har vi et snev av kartell-virksomhet, med deling av markedet mellom seg?

PS! Husk å trekke fra ca 10% på prisen hos Gjensidige, da man får dette tilbake som kundeutbytte en gang pr år.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

emil

Blir irritert hvert år når IF setter opp prisen, men tar en runde innom et utvalg selskaper og finner ut at det ikke vil være noe å spare på å bytte

Edit:
Gjensidige skulle ha over 10.000 kroner før eventuelle rabatter for Leafen for forsikringen som passer best med dekningen jeg har hos IF. Tror ikke de gir ~6000kr i rabatt.

kakraemer

Akkurat flyttet fra Storebrand til IF.
75% 5 år, 12000km. Superkasko.
Storebrand: 3036,-
IF: 2460,- med nettrabatt
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Mippen

Jeg skjønner at premien i teorien skal gjenspeile antall skader, men jeg ser ikke noe som tyder på at det er flere skader på elbiler enn det er på vanlige biler. Elbiler blir som oftest kjørt mer forsiktig. Alle kan naturligvis være uheldig når de skal parkere, men har til gode å se så mange skadde elbiler. Har vel sett 2 leaf med noen saftige skraper. Kjører også forbi et bilskade verksted fra tid til annen og har aldri sett en elbil utenfor.

Jeg syns Elbilforeningen kan få en begrunnelse fra forsikringsbransjen og gjerne litt harde fakta i forhold til andre biler.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Gjorde en enkel test på finansportalen.no. Der kan man sammenligne priser hos ulike selskaper. Sammenlignet en leaf mot en golf 1,6 tdi highline og en toyota auris hybrid. Leafen kom faktisk godt ut så forsikringen er kanskje ikke like dyr i alle selskaper. se bilder under.

Er også verdt å merke seg at de tilbudene her er uten noe form for ekstra rabatter. Bare 70% bonus 1 år og 20.000km kjørelengde. Parkering på egen tomt.

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

her er for e-golf og tesla s85 som ekstra sammenligning. edit: tatt med i3 og mitsubishi imev også.
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Rart det der - jeg har hatt fossilbiler alt fra Golf 2 Diesel til 90-talls Audi S6 og Mercedes AMG, og på alt sammen har aldri IF vært i nærheten av å kunne konkurrere med Gjensidige på pris, uten unntak har IF vært rundt dobbelt så dyre..
:)

Electric

Delepriser til Leaf er rimelig heftig. Jeg sjekket med merkeforhandler ang en baklykt....11 000 NOK. Har hørt forøvrig at deler på disse er dyre, det er vel også kun Nissan som produserer deler til disse - dermed blir det selvsagt dyrt. Dette er med på å dra opp forsikringsprisene. Jeg tror ikke det vrakes mange leaf i Norge, men ser for for meg en del baklykter, skjermer og annet dyrt i blekk/plastikk.

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

E_S

Skulle jeg ha behov for noe sånt og det ikke dekkes av noen andres forsikring tror jeg det blir en titt på Ebay i USA - der er det greit med Leaf-deler til salgs til spiselige priser. (6-700 kroner for en baklykt..)
:)

Electric

Jepp, men det gjøres nok ikke når en bil repareres her....les: dermed blir det økte forsikringspremier.

Kjell Leaf

Sitat fra: Electric på onsdag 13. august 2014, klokken 15:23
Delepriser til Leaf er rimelig heftig. Jeg sjekket med merkeforhandler ang en baklykt....11 000 NOK. Har hørt forøvrig at deler på disse er dyre, det er vel også kun Nissan som produserer deler til disse - dermed blir det selvsagt dyrt. Dette er med på å dra opp forsikringsprisene. Jeg tror ikke det vrakes mange leaf i Norge, men ser for for meg en del baklykter, skjermer og annet dyrt i blekk/plastikk.
Jeg tror ikke det ryker så veldig mange baklykter på Leaf, de er ikke det først somman treffer om man rygger borti en annen bil. Jeg kan aldri tenke meg at de har flere parkeringskader enn andre biler, det er ikke en bil man bare kjører rundt og rundt i byen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Electric

Enig i det, men tviler på at en baklykt til en VW Golf koster 11 000. Slik er det vel ofte når en bilprodusent har sin hule hånd på en produktlinje en liten periode. Renualt koster vel heller ikke så veldig mye i innkjøp, men å ha den på rep.....osv.

Mippen

Nå er det vel ikke hvem som har de dyreste delene som er viktig akkurat her, selv om det inndirekte kan påvirke prisene. Prisen på forsikring varierer veldig fra selskap til selskap. Derfor det er viktig å sjekke priser fra tid til annen og være oppdatert. Som vist over kommer ikke leaf så dårlig ut hvis man ser på de billigste selskapene. E-golf er noen hundrelapper billigere enn leaf men sikkert fordi den er så ny. En vanlig golf er til sammenligning mye dyrere enn en e-golf.

Ellers kan man få billigere priser hos sitt selskap med litt ekstra forhandling, eller hvis du har ulike tiltak eller medlemskap. Noen ganger har også forhandlere supertilbud. De tilbudene over er for vanlig nytegning uten kundefordeler.
Fremtiden er elektrisk.

BE

Prisøkningen på Enter var ikke så skummel som jeg trodde. Selv trodde jeg det ikke skulle la seg gjøre å matche 2800,- på 20 000km og kasko, men jeg endte opp enda et par hundre kroner billigere hos If for samme kjørelengde uten leiebil! Imponerende bra pris, så får jeg heller bytte neste år dersom de også skrur opp prisen :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA