Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enter forsikring økte pris med 46% på elbil forsikring for Leaf

Startet av knuxwm, mandag 11. august 2014, klokken 20:17

« forrige - neste »

knuxwm

Hei,
Er det noen andre som har oppdaget at Enter Forsikring har dramatisk økt prisene fra 2013 til 2014. Jeg fikk akkurat fornyelse for 2014/2015 for min 2013 modell Nissan Leaf. I fjor betalte jeg 3436kr for 1 år med forsikring og nå dette økt til 5044kr. Samme bonus, samme bolig, ingen skader.

Er det noen andre som har opplevd at Enter Forsikring øker prisene så dramatisk?

E_S

Sitat fra: knuxwm på mandag 11. august 2014, klokken 20:17
Hei,
Er det noen andre som har oppdaget at Enter Forsikring har dramatisk økt prisene fra 2013 til 2014. Jeg fikk akkurat fornyelse for 2014/2015 for min 2013 modell Nissan Leaf. I fjor betalte jeg 3436kr for 1 år med forsikring og nå dette økt til 5044kr. Samme bonus, samme bolig, ingen skader.

Er det noen andre som har opplevd at Enter Forsikring øker prisene så dramatisk?

Både ja og nei - da jeg kjøpte bilen min helt i starten av juli fikk jeg tilbud om å få et år med den "gamle" prisen til Enter forsikring, og det var snaut 3500 kroner. Den nye prisen var over 5000, og det hadde visst skiftet 1. juli. Hadde egentlig tenkt å videreføre forsikringen i Gjensidige som jeg har hatt før, men med gammel pris som jeg fikk tilbud om var Enter billigere, så da har jeg forsikring der ihvertfall ett år.
:)

Petter Leaf

Hei

Ja, min forsikring i Enter økte med 37 %. Jeg spurte hvorfor og fikk følgende svar:

"El bil er ganske nytt i markedet, og det har tatt noe tid å se hvordan utviklingen for disse vil være... Forsikringsbransjen har priset El biler relativt lavt i utgangspunktet. Vi ser at det har vært
vesentlig flere skader enn forventet, og det er nå behov for å øke prisene for å dekke disse.

Prisen du nå får vil fortsatt være gunstig sammenlignet med en vanlig bensin / diesel bil"

E_S

Sitat fra: Petter Leaf på mandag 11. august 2014, klokken 20:30
Hei

Ja, min forsikring i Enter økte med 37 %. Jeg spurte hvorfor og fikk følgende svar:

"El bil er ganske nytt i markedet, og det har tatt noe tid å se hvordan utviklingen for disse vil være... Forsikringsbransjen har priset El biler relativt lavt i utgangspunktet. Vi ser at det har vært
vesentlig flere skader enn forventet, og det er nå behov for å øke prisene for å dekke disse.

Prisen du nå får vil fortsatt være gunstig sammenlignet med en vanlig bensin / diesel bil"

Bilen jeg solgte da jeg kjøpte Leafen var en 2011-modell VW Golf 1.6TDI, altså en ganske sammenlignbar bil i prisklasse/type. Denne betalte jeg 3600/år for hos Gjensidige. Over 5000 i året for en helt vanlig kompaktklasse-bil med full bonus er ikke akseptabelt, vil jeg si.
:)

Jan-Børre Olsen

Tanta som ga meg pris på enter var hissig på at jeg sa ja rimelig kjapt, jeg tolket det som at det var en prisøkning i gjæret noe denne posten kan tyde på. Jeg bare hater å kødde med forsikringer og skifter vanligvis ikke oftere enn jeg må. Det var ikke mye å spare på å gå fra Gjensidige til Enter men siden gjensidige køddet så mye byttet jeg.
Nok om det, går det an å sjekke grunnlaget for forsikringsselskapene på noe vis? Se statistikk på skader osv?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Powerflux

Dette var jo interessant :P
Da jeg for litt over  ett år siden tegnet forsikring så spurte jeg rett ut om dette var 1. års lokketilbud men damen kunne da fortelle at det var ABSOLUTT IKKE!! Vi sikter på å være desidert billigst på elbil forsikring over langen!!

Nå gikk min forsikring bare marginalt opp men er spent på hva som skjer i neste runde.
Burde nesten ha tapet den samtalen jeg hadde med dem :-X

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

havardr

Jeg var nylig borti det samme selv.
Signerte kontrakt for bil 15.Juli, fikk oppgitt ca. 3500,- for 70% bonus, 20.000 i kjørelengde.
Når papirene kom på epost noen dager før overtakelse skulle Enter plutselig ha 5150,- for samme forsikring.
Viste seg da at det var en justering i Juli, med begrunnelsen at det nå var en del elbiler på veien og at det hadde begynt å bli skader på disse.
Jeg har ikke veldig god erfaring med Enter fra tidligere, så dette nevnte jeg tidlig til selgeren, han sa at det var bare for meg å si ifra om det skulle være noe.

Jeg tok selgeren på ordet, og han fikk kosen med å ordne opp, noe han gjorde.
Fikk e-post fra en salgssjef i Enter noen dager etterpå, hvor de bekreftet "Juni-pris".

Men alt i alt er det betenkelig at det øker såpass mye der, faktisk så er IF billigere (uten Nissan Forsikring, som faktisk ble dyrere enn IF, av den enkle grunnen at man fikk 5% nettrabatt om man bestilte over internett.)

Olsleaf

Tror ikke dette gjelder bare Enter. Fikk et godt tilbud på Gjensidige. En såkalt "miljø" forsikring. Skulle ha 3400kr i året. 310kr i mnd. Men nå kom det oppdatering. Nå skal de ha 4800 i året og rundt 410 i mnd. Har ikke snakket med dem om det, men skjønner sammenhengen nå, etter deres innlegg her
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

E_S

Sjekket Gjensidige nå - 4772,- var prisen der. Hårreisende dyrt, men likevel billigere enn de "nye" prisene til Enter. Jaja, jeg har Enter frem til neste sommer til gammel pris uansett, men så må jeg nok ut og shoppe.

(20000 km/år, bosted Oslo, 75% bonus mer enn 5 år, kasko uten leiebil, ingen fører under 25 år)
:)

HoeggenEL

Fant denne artikkelen på nett angående forsikring elbil;
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/naa-blir-det-dyrere-aa-eie-elbil/a/10130868/

Witro Bil bestilte forsikring for meg da jeg kjøpte Leaf`en.
Forsikringen heter "36 pluss+", men er egentlig det samme som "Bil pluss",
bare med forhandlerrabatt første 3 år.
Prisen øker med maksimalt 5% årlig 2. og 3. år.

Har 70% bonus og må betale 3866,- pr år for inntil 12.000km.

Redigert: Forsikringen er i Gjensidige.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Mippen

Jeg har If-forsikring og har ikke merket noe økning der ennå, men ser på nettet på kalkulatoren deres at den er 800kr dyrere enn det jeg har betalt tip nå. Jeg har 50% bonus på bilen men tenkte å overføre bonusen fra bilen som er solgt og da får jeg 75%. Sparer noen lapper på det i mnd. Jeg betaler vel rundt 5000 i året nå. Nye satsen er 5800 for min bil.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

De fleste kjører sin Nissan Leaf ganske økonomisk, få forbikjøringer og sjelden over fartsgrensen. Jeg antar derfor at siden Leaf blir kjørt på en mer forsiktig måte enn andre biler vil den også være mindre utsatt for uhell. Jeg tror at forsikringsselskapene nå prøver å sope inn penger fra et marked i sterk vekst der eieren lever nesten gratis pga avgiftsfritak, de regner med å ikke skremme bort elbil kundene med høyere pris pga at alt annet er så billig. Over 5000,- med full bonus , jeg er sikker på at dette ikke har med skadestatistikk å gjøre, det er ran.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Jeg tror ikke det er kolisjoner i 100+ som drar opp kostnadene for elbil, men "småbulking" og riper. I større kolisjoner er vel elers kostnadene på reparasjon av bil for peanøtter å regne sammenlignet med kostnaden til behandling av personskader.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Jeg har ikke inntrykket av at der er mer småskader på elbiler enn andre biler. Sikker på at det er mer småskader på eksempelvis golf eller polo som er svært mange av. Likevel er de billigere å forsikre.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Har noen sjekket pris på biler som finnes både som fossile og elektriske?

F.eks VW Up, VW Golf, Ford Focus og Renault Kangoo?
Hvis det er dyrere forsikring på elbilene synes jeg elbilforeningen skal be om en forklaring.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA