Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida

Startet av Aage M., mandag 11. august 2014, klokken 10:38

« forrige - neste »

Aage M.

#30
Sitat fra: jorkus på fredag 15. august 2014, klokken 13:51
Har kjøpt "hytte" i Torrevieja og leker med tanken på å kjøre nedover neste sommer. Etter det jeg kan se av Tesla's SC planer bør man da kunne kjøre med lading basert på SC hele veien. Dvs med unntak av stykket fra SC'en som skal ligge syd for Barcelona og ned til Torrevieja. Er det andre som har tenkt på dette og lagt opp rute?

Kjører sydover 28. august. Her følger foreløpig reiserute. (kan endres dersom det dukker opp to SCer i nord-Frankrike, slik at jeg kan velge en rute lenger vest, og spare ca 15 mil).:

28. august
Superspeed fra Larvik til Hirtshals. Hirtshals ca. kl.1200 (full tank)
Middelfart (lade full tank), eller så mye som mulig, og nå Tesla Hamburg før kl 1800
Hamburg (lade full tank)
Rhüden Lade full tank og overnatte.
Fremme i Rhüden ca. 2100
(76 mil - 9 timer) Normal hastighet.


29. august
Start Rhüden 0700 (full tank) til Neuberg 22 mil, ca 2 1/2 time
Neuberg (nesten full tank) til Bad Rappenau, 17 mil, ca 1 1/2 time
Rappenau (full tank) til Egerkingen Sveits. 30 mil, ca 3 1/2 timer med lav hast. 90 km/t i snitt.
Egerkingen (nesten full tank) til Lully, Sveits. 15 mil, ca 1 1/2 time
Lully, (full tank) til Vienne, Frankrike, 28 mil, 3 timer med 95 km/t i snitt
Overnatte Vienne. Fremme ca, kl 2000
(112 mil - 13 timer)

30. august
Start Vienne kl 0700. (full tank) til Nimes. 23 mil, 2 timer
Nimes (lade full tank) til Narbonne, 14 mil, 1 1/2 time
Narbonne (lade full tank) - Barcelona, 26 mil, 2 1/2" time. Lade i Barcelona, nok til å nå Tarragona.
Barcelona - Tarragona. 10 mil, en time
Overnatte i Tarragona. Lade på hotellet. Rødt 16/400. (ca. 5 mil/t, dvs full tank neste morgen)
(73 mil - 10 timer)

31. august
Start Tarragona kl 0700 (full tank) til Valencia, 26 mil, 2 1/2 time
Lade i Valencia, nok til å nå Alicante, (ca 3 timer Rødt 16/400).
Til Alicante 17 mil, 1 time og 45 min
Lade i Alicante, nok til å nå La Manga, (ca.2 timer Rødt 16/400).
Alicante - La Manga, 13 mil, 1 1/2 time
(56 mil. 6 timer kjøretid, +4 - 5 timer ladetid)

GeirHM

Hei Aaage M og dere andre tråddeltakere! Denne diskusjonen er jeg svært interessert i, jeg har klippet ut og arkivert all den nyttige informasjonen dere deler. Tusen takk! Men jeg har noen spørsmål til tiden dere bruker, eller planlegger å bruke på turen. Jeg har kjørt opp og ned mellom Spania og Norge mange ganger i hin unge dager. Ofte i biler som slapp inn i Frankrike kun fordi de ... vel var franske. Sånne som du kunne sjekke hvor den hvite midtstripen befant seg ved å se ned mellom beina i forsetet. Nuvel. I følge Google Maps bør jeg kunne kjøre strekningen Hirtshals til Alicante på 26 timer. Altså på litt over et døgn. Det er i underkant av 2900 km. Min gamle Renault greide aldri det. Men på to døgn hadde jeg forflytta meg fra Puerta del Sol til Karl Johan. Men dere planlegger ofte flere dager på turen. Og er det ferie og har man unger bak, så forstår jeg det. Men det interessante spørsmålet er: Er det praktisk mulig med Elon Musks vidunder å gjøre unna turen på 48 timer? Altså de 2900 km fra ferga i Hirtshals til brygga i sentrum av Alicante? Eller gjør ladeproblematikken det umulig? Jeg ser at det er et hull i det fantastiske superladernettverket i området Freiburg - Mulhouse på grensa mellom Tyskland og Frankrike. Og i tillegg må en altså finne løsninger hele veien fra sør i Frankrike (etter Narbonne) og hele veien via Barcelona over Valencia til Alicante. Men fra det Cirion skriver er det flere 22kw punkter på denne strekningen og som hhartes skriver kan vel disse utnyttes med bilens dobbeltlader om en har med jkirkebos semiportable wallpower slik at en får en ladefart på 110km i timen? Da må det være mulig å dramatisk redusere tiden brukt på lading og dermed få dette til om ikke på Google Maps 26 timer så i et hvert fall på de to døgnene det tok meg i min rustne franske bil å kjøre hjem til Oslo fra Madrid? (PS. Jeg venter på at Elon skal bygge akkurat min bil.)

jorkus

Etter det jeg kan se av de SC som skal komme innen neste sommer skal dekningen bli betydelig bedre, derfor har ikke jeg lagt en nøyaktig plan enda. Avventer det til jeg ser om alle SC-ene blir realitet, men planene til Aage M er imponerende!
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Cirion

Jeg vil si at turen Alicante -> Slependen var mulig å kjøre på 5 dager (4 overnattinger). Kun en sjåfør og jeg trengte søvn... Er man flere sjåfører, og dropper overnattinger, og bruker de superchargerene som har kommet, så kuttes tiden drastisk! Må nesten legge til at jeg kjørte hele veien hjem via Sverige. Vi hadde et døgn i Barcelona og en dag på Ullared... Så jeg vil påstå at 3 dager med 2 overnattinger er mulig på det strekket.

Med 2 sjåfører, ingen overnattinger, og med antallet SuperChargers som har kommet nå, vil det være mulig å komme seg ned på under 48t.

Ruten jeg kjørte, var noe begrenset av treg lading i begynnelsen, i hamburg, og malmø.

Jeg hadde følgende rute (tar kun med ladere) på vei hjem:

Alicante -> Castelló - 283km
Castelló -> Barcelona - 280km
Barcelona -> Montpelliere - 344km (100km/t maks hastighet)
Montpelliere -> Nimes - 57km
Nimes -> Lyon (Vienne) - 221km
Lyon -> Lully - 281km
Lully -> Bad Rappenau 415km  (100km/t maks hastighet)
Bad Rappenau-> Gramschatzer Wald 139km
Gramschatzer Wald -> Lutterberg 206km
Lutterberg -> Rhüden 88km
Rhüden -> Tesla Hamburg 230km
Tesla Hamburg -> Middelfart 261km
Middelfart -> Malmø 241km
Malmø - Ullared -> 202km
Ullared -> Uddevalla 186km
Uddevalla -> Solli 141km
Solli -> Slependen 98km

Ser man på superladernettverket i dag, og skal fra Hirtshals -> Alicante på under 48t, så tror jeg det fungerer helt fint når man kjører i strekk og benytter seg av superchargerene. Det var kun 2 strekk som trengte 100% lading og begrensning på maks fart. Begge steder kom jeg fram med alt for mye på tanken.

Skulle jeg kjørt nå, ville jeg kun ladet til maks normal hele veien. Hamburg har nå superlader, så der er det ingen flaskehals lenger. Samme gjelder for Narbonne, så da skipper man Montpelliere. Veien til Barcelona er da mye kortere. Første stopp på Type2 stolpe vil da være i Barcelona, og med maks normal lading vil man rekke Castello, så Valencia og til slutt Alicante.

Det går fort å toppe til maks normal på superchargere, og man sparer en del tid på å ikke vente på 100%. Samme gjelder også 22kW Type2 stolper. De dabber av etter hvert de også. Dermed taper man kjøretid på å vente på 100%.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

hhartes

Kan vel regne ut sånn noenlunde hvor raskt man kan komme ned. 2900 km er raskeste. Hvis man legger til cirka 10% for omvei til SC er man oppe i 3200 km. Snittfart 80 - 120 km/t? Da har vi 27-40 timer kjøretid. Det er SC hele veien nå. Hvis vi lader med 320 km/t i gjennomsnitt går det 10 timer til lading. Dermed blir turen 37 - 50 timer. Og så er det tusen ting som kan dra opp eller ned, men 48 timer er travelt dog mulig.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

GeirHM

Jeg så en av disse flotte videoene Bjørn her på forumet har lagt ut fra sin reise til syd i Frankrike men hvor jeg sjokkert så at han allerede før han kom til Larvik hadde lagt inn ladestopp på tre timer! Men det er vel en video fra i fjor hvor det var mye lengre mellom superladerne enn det er i dag. Og fra min lek med skyvelæret på Teslas kart er det klart at det blir tett mellom disse innen kort tid. Da bør det bli mulig å unngå Sveits. Og da hhartes nærmer vi oss 2900 km. Det var ellers svært nyttig Cirion å få en slik oversikt over hvor langt du kjørte mellom hver ladestasjon. Da gjenstår det bare en liten ting. Slik at jeg får testet hvor lang tid jeg vil bruke på distansen selv. Og det er å få utlevert bilen. :-)

Gudmunn

Jeg kom nettopp hjem fra en tre ukers tur til Valencia. Hvis man ikke har en strikt tidsplan å følge så er det helt uproblematisk. Jeg gjorde ingen spesielle forberedelser, og planla en dag av gangen. Hadde med type 2-kabel og rødt/blått adapter til UMC. Hotell bestilte jeg fra bilen når jeg begynte å bli trøtt.

I Tyskland og Sveits fungerer superladernettverket veldig bra. I Frankrike hadde jeg mer blandede opplevelser. Laderen ved Lyon kom ikke opp i mer en 40 kw og ladingen ble avbrutt hvert 5. minutt. Tesla kjente til problemet, så det kan være fikset. Laderen i Nimes er plassert på en byggeplass som er avlåst på kvelden. Tesla hadde ingen løsning på dette da jeg var der.
Fra Nimes til Barcelona er det drøyt 400km, så det holdt så vidt. Nå har det kommet ny supercharger i Narbonne, så man kan kjøre i normalt tempo til Barcelona.

I Barcelona kan jeg anbefale SB Hotel Plaza Europa. Der har de ikke mindre enn 4 stk 22kw type 2-stasjoner i parkeringskjelleren. De var skuffet over at de var så lite i bruk, så jeg lovte å sende flere nordmenn nedover 8) Hotellet ligger ikke helt sentralt, men er ellers ganske bra med et lite svømmebasseng på taket.

I Valencia ser jeg at hotel Las Arenas er nevnt i tråden.
Ellers har jeg inntrykk av at i alle fall de større parkeringshusene har schuko-ladepunkter (se etter grønne felter) Noen steder er det fritt frem, mens det andre steder kreves en type abonnementskort. Disse parkeringshusene er imidlertid bemannet, og hvis man spør parkeringsvakten så har han ofte noen kort liggende. Spanjoler flest er veldig interessert i bilen, og var meget hjelpsomme.
Vær obs på at spanske p-hus kan være veldig trange/bratte!

På vei hjem tok jeg en tur innom Praha. Hotell KK Fenix har schuko ladestolpe i kjelleren. Jeg så flere type 2-ladestolper på kjøpesentre, men der kreves RFID-kode.

petersv

Takk for gode innlegg folkens, får lyst til å ta en roadtrip til neste sommer :)

Aage M.

#38
Framme i Spania. Flott tur, i en bil bygget for motorveikjøring. Alle SCér fungerte som forventet, og var enkle å finne, bortsett fra den i Nimes, som var midlertidig plassert på en byggeplass. Skulle snart flyttes til hotellets parkeringsplass. Etter fulladet i Narbonne (380 typical), satte jeg kursen mot Tarragona i nord-Spania. Avstand var 340 km. Valgte å legge meg i 90 km/t bak en trailer. Forbruk 168. Hadde 80 km. igjen på tanken, etter kjørte 340 km. Kunne altså klart 420 / 430 km, og det er jo ikke ille med tanke på at jeg måtte forsére Pyreneene.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Aage M.

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 31. august 2014, klokken 20:09
Blir lettere neste år å ta seg ned  ;D

Ja, neste år er det SCér hele veien. Da velger jeg Franske motorveier fremfor tyske. Koster litt i form av bompenger, men de franske veiene har bedre strandard og mindre veiarbeid. Dessuten synes jeg franskmenn kjører mer fornuftig enn tyskere (hvor utrolig det enn høres).

Muffinman

Hva må man regne med av bompenger i Frankrike og Spania om man krysser grensen ved Freiburg og kjører tur retur Alicanteområdet? Er det formålstjenlig å kjøre noen strekninger utenom bomvei for å spare penger, eller tar det såpass mye lengre tid at det er eventuelle opplevelser som må telle om man velger disse?

Har vært passasjer på den bomfrie veien mellom Torrevieja og et godt stykke forbi Benidorm - den var veldig bra. Om veistykker med slik standard kan man jo bruke til transportetapper uten problemer.

laumb

I hvert fall fra Alicante til Torrevieja og videre nedover mot Cartagena kjører jeg alltid N-332. Den er ofte befengt med noe mer kø, men er en utrolig mye hyggeligere vei å kjøre.
A7/AP7 blir bare slitsomme med høye fartsgrenser og lite spennende landskap. Også koster de penger i tillegg.
De få gangene jeg kjører motorveien fra Alicante (den går jo tross alt fortere) så svinger jeg av ved Quesada og kjører bakveiene til La Zenia.

Ikke kjørt med elbil, men vil tro at strømforbruket er VESENTLIG lavere på N322 enn A7/AP7.

GeirHM

#43
Skal du hurtigst mulig ned må du bruke motorveien og da må du betale bompenger. Og det er derfor det lønner seg å kjøre ned til Freiburg/Mulhose før du krysser inn i Frankrike. Jeg fant denne bompengekalkulatoren fram til grensa til Spania. http://www.autoroutes.fr/en/routes.htm?itiFrom=Freiburg+im+Breisgau%2C+Germany&itiTo= Billig er det jo ikke. I underkant av 90 euro. Og det er sikkert noe i nærhet av det samme derfra ned til Alicante.

Addendum: Kalkulatoren virker også i Spania, slik at turen fra Freiburg/Mulhose til Alicante koster 121,65 euro.

Muffinman

Må sikkert beregne rundt €500 til bompenger på en slik tur da. Så får det heller bli bonus om man kan kjøre bompengefritt deler av strekningen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA