Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trillinger lader kun til 80% på hurtigladere?

Startet av bruisepristine, tirsdag 29. juli 2014, klokken 03:17

« forrige - neste »

bruisepristine

Av emnetittel, kan man ikke lade (dog ikke like hurtig) utover 80% på hurtigladere med trillingbil? Jeg har forsøkt hurtiglader ved sandvika (fortum) og hurtiglader i lillestrøm (gratis) ila den siste uken, og begge gangene har ladingen stanset resolutt rett over 80% og det har ikke vært mulig å starte lading igjen. Mener da bestemt at jeg tidligere har ladet til over 90% på hurtiglader ved berger (fortum).
i-MiEV 2013
MG4 2023

pwb


svingen

Jeg har ladet min på Gjøvik på laderen der først til 81% så til 92% måtte starte laderen på nytt og betale 44 kr.
så det fungere men går ikke mye raskere enn og lade på 16a så har man en 16a kabel med seg og ikke har ekstrem dårlig tid ville jeg eller ladet på 16a hvis det er tilgjenlig,litt dårlig gjort og ta opp en hurtiglader med så sein lading og hvis det er kø osv.

ladet på hurtigladeren siden vi spiste og kom til og være der ca 20 min til,lader når man kan på lang tur,den vanlige kontakten (16a) var defekt,var ingen kø så gikk bra :)

så per min får man
0.33% ca på 16a (får ca 20% på 1 time)
0.5 % ca på hurtiglading  (fikk 10% på 20 min)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

bruisepristine

Ladet hos grønnkontakt på flå igår, stoppet irriterende nok på litt over 80%. Ville ikke forsøke å sette i gang ny lading da dette hadde kostet 50kr om det hadde vært vellykket eller ei. Bakoverstrevsk at ladingen ikke kan fortsette uten stans selv om ladefarten går ned.
i-MiEV 2013
MG4 2023

pwb

Tenk at noen synes det er ok med pris pr lading. Hårreisende opplegg og på grensen til svindel. Sikkert fint for de med store batterier, men hvorfor skal vi med små batterier betale mer pr km på hurtiglader enn de med store? De gjør ikke forskjell på bilstørrelsen på bensinstasjonene.

emil

Sitat fra: pwb på tirsdag 12. august 2014, klokken 03:49
Tenk at noen synes det er ok med pris pr lading. Hårreisende opplegg og på grensen til svindel. Sikkert fint for de med store batterier, men hvorfor skal vi med små batterier betale mer pr km på hurtiglader enn de med store? De gjør ikke forskjell på bilstørrelsen på bensinstasjonene.

Du må slutte å sammeligne bensinfylling og elbillading. Greit at de gjør "det samme", men muligheter for inntjening på en hurtiglader er minimal mot en bensinpumpe som kan selge bensin for en 1000-lapp iløpet av noen minutter.

Elbilmarkedet med med tjenestene rundt er kun i startgropa og det vil ta tid å finne de optimale løsningene for alle parter og bygge ut det som er nødvendig. Bare tenk på hvor vanskelig det var å få tak i bensin i bilens barndom...

goggo

Hm... Så noen av trillingene støtter altså muligheten for at man kan starte hurtigladeren på nytt og få ladet mer enn 82% (det stopper min konsekvent på), mens andre biler ikke støtter det?
Jeg har selv forsøkt i Lillestrøm og et sted til (husker ikke sikkert hvor det var i farta), og ikke fått til å starte lading når det allerede er 82% fullt.

Jaja, ingen stor sak - men hvis det ikke er noen andre i kø så hadde det jo vært fint å kunne fylle helt opp på hurtigladeren framfor å lete seg fram til nærmeste 16A kontakt og finne fram kabelen etc.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA