Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Knapper for speil-justering i døra, hvorfor fysiske knapper?

Startet av RaBalder, lørdag 09. august 2014, klokken 19:44

« forrige - neste »

RaBalder

Har undret meg en del på hvorfor speiljusteringen for utvendige speil er gjort via fysiske knapper i fører-døren. Dette må jo ha vært mye mer robust å hatt som noe greier på den store skjermen.

Vet ikke hvor mange ledninger som går til de 7 knappene (retning/speil-velger/innfolding) eller om det går via en bus. Potensielt sparer man ledninger og leamikk i døren.

Men fysiske knapper vil vel feile oftere enn ingen knapper.

Er det noen gode grunner for å ha disse som fysiske knapper eller er det et "stilbrudd" fra Tesla?

Bowers

Jeg vil tro det er en fordel å bruke fysiske knapper fremfor "noe greier" på skjermen fordi du normalt ser i speilet når du justerer det. Skal du da justere dette via en skjerm så ender du opp med å se på skjermen for å finne rett "pil", se i speilet igjen mens du trykker... se på skjermen for å finne neste "pil" osv osv osv...

Fysiske knapper gir en mye bedre tilbakemelding til brukeren og du kan se i speilet mens du justerer uten å måtte klusse med en touch-skjerm.

Det er ikke alltid bare fordeler med å ha ting på en touch-skjerm og dette er en av de etter min mening.

Og ang pålitelighet så tror jeg det er mye større grunn til å frykte at alle mulige egenutviklede ting på bilen bryter sammen fremfor en speiljusteringsknapp som de trolig har kjøpt fra en annen produsent som har laget millioner av slike knapper.

No worries :)

Cobos

Jeg mistenker at dette er noe Tesla kunne få ferdig levert og testet gjennom partnerskapet med Mercedes akkurat som rattet og rattstilkene. De hadde stort press på å få bilen ferdig designet og da tipper jeg de gjorde det slik, når du sier det ville jeg ikke bitt overrasket om dette forsvant i Model S 2.0 og istedet kom på skjermen.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

hma

Sitat fra: RaBalder på lørdag 09. august 2014, klokken 19:44
Er det noen gode grunner for å ha disse som fysiske knapper eller er det et "stilbrudd" fra Tesla?
Kanskje er årsaken at speilene skal kunne justeres mens hodet befinner seg i "kjøreposisjon"?
Biller meg inn at man må flytte fram overkroppen/hodet om man skal nå fram til skjermen(?).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

sn0le

Samt at om man ønsker å gjøre justeringer i fart så er disse knappene mye sikrere enn å fikle med menyene på skjermen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

RaBalder

Sitat fra: sn0le på lørdag 09. august 2014, klokken 23:29
Samt at om man ønsker å gjøre justeringer i fart så er disse knappene mye sikrere enn å fikle med menyene på skjermen.

Njaaaa.....da burde vi ha fysiske knapper for temperatur + og - også. Den justerer i alle fall jeg i fart.
Og defrost på frontruta.
Og resirkulering av luft (når vi kjører gjennom de mørke hullene med dårlig luft).
Og jeg skifter regen ganske ofte når jeg kjører mellom normal og low.
Og...

Ellers så har jeg justert speil en gang, det var når bilen var ny. Har ikke rørt disse knappene på 3 måneder.
Når det brukes så sjelden, så synes jeg ikke det rettferdig-gjør fysiske knapper. Så om disse var på skjermen, så hadde det vært ryddigere. Jeg hadde fremdeles fått justert dette på en grei måte selv om jeg måtte bøye meg litt frem for å justere også tilbake til kjøreposisjon for å sjekke.

Jeg synes disse knappene er et "rart valg" av Tesla.

  • Man bruker det "rene" dashboardet uten noe særlig knapper som noe positivt (det er jo det :) )
  • Men stabler samtidig førerdøra full med kanskje unødvendige knapper

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA