Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandnes - Eidfjord i e-golf, går det?

Startet av Svg1974, lørdag 09. august 2014, klokken 19:39

« forrige - neste »

Svg1974

Skal en tur til Eidfjord om en uke, og har veldig lyst å ta turen med e'en.
Av tilgjengelige hurtigladestasjoner har vi Etne og eventuelt omveien rundt Rosendal som alternativer. Odda og Aksdal skulle være ferdig utbygget i juni, men etter hva jeg vet er disse ikke klar enda. Jurassictest sier jeg skal klare det under tvil... Er det noen der ute som har kjørt Sandnes (evt Stavanger) - Etne, samt Etne - Eidfjord? Eventuell rest og forhold?

Eller går jeg rett til tauing? :o

Kommer jeg meg først til Etne kan jeg safe via Rosendal, men dette tar meg raskt en time eller to ekstra, greit å være entusiast, men trenger ikke ikke så mangen omveier.

sveima


flux

Sitat fra: Svg1974 på lørdag 09. august 2014, klokken 19:39
Skal en tur til Eidfjord om en uke, og har veldig lyst å ta turen med e'en.
Av tilgjengelige hurtigladestasjoner har vi Etne og eventuelt omveien rundt Rosendal som alternativer. Odda og Aksdal skulle være ferdig utbygget i juni, men etter hva jeg vet er disse ikke klar enda. Jurassictest sier jeg skal klare det under tvil... Er det noen der ute som har kjørt Sandnes (evt Stavanger) - Etne, samt Etne - Eidfjord? Eventuell rest og forhold?

Eller går jeg rett til tauing? :o

Kommer jeg meg først til Etne kan jeg safe via Rosendal, men dette tar meg raskt en time eller to ekstra, greit å være entusiast, men trenger ikke ikke så mangen omveier.

Det bør gå bra, Jurassictest tar ofte feil på forbruk gjennom tunneler, da den tror du kjører over fjellet, ikke gjennom.

Vil bli overrasket om ikke egolf klarer denne ruten til Eidfjord med en fullading i Etne. Er rimelig sikker på at jeg ville klare den i min Leaf på sommerstid, og Golfen skal ha kanskje ca. 20km bedre rekkevidde.

Ohm

Vedr. rekkevidde, her er noen tall til deg så du kan vurdere.  Hadde langtest på egolfen min i går. Gardermoen - Rakkestad - Gardermoen i løpet av en ettermiddag.

Hurtiglading på Fortum hurtigladerstasjon i Rakkestad. Fungerte greit etter noen telefoner til kundeservice.

Til: Avstand 115 km kjøretid 2.15 forbruk 13,9 gj. fart 52 km, mode: Eco, innetemp 22 klima på. restrekkevidde 3,5 mil utetemp. ca 18 grader.

Retur: Via Oslo: avstand 127 km tid 1,46 forbruk 15,3 gj. fart 71 km, mode norm + eco 21,5 grader klima på. Restrekkevidde 8 km. Utetemp 10 grader. Kun motorvei.

Ikke akkurat det du spurte om, men tenkte det kunne være greit å se litt på reel rekkevidde.

Blir spennende å høre om turen din hvis du prøver.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

yesman

Min sønn kjørte vår eGolf fra Stavanger til Askøy utenfor Bergen via Etne. Ladet kun med hurtiglader i Etne og hadde bra med strøm igjen når han kom frem. Eidfjord er en mye kortere distanse.
-------------------------------
eGolf, BMW X1 og venter på TMX60

Svg1974

Sitat fra: yesman på torsdag 14. august 2014, klokken 12:20
Min sønn kjørte vår eGolf fra Stavanger til Askøy utenfor Bergen via Etne. Ladet kun med hurtiglader i Etne og hadde bra med strøm igjen når han kom frem. Eidfjord er en mye kortere distanse.

Høres bra ut. Det er å nå Etne som er hovedbekymringen min, (Odda har åpnet), jurrasictest sier nei, men det er ikke mer enn 122 km, start/stopp er med havnivå, så dette må jo gå greit (noe du også bekrefter). Har ikke bestemt meg enda om jeg pyser ut og lader i Odda, får se hva batteriet sier når jeg nærmer meg.

Gordon Retriever

Sitat fra: Svg1974 på torsdag 14. august 2014, klokken 16:41
Det er å nå Etne som er hovedbekymringen min, (Odda har åpnet), jurrasictest sier nei,

Har du tenkt å parkere på dekk og ta fergen mellom Mortavika og Arsvågen?
Det har ikke jurassictest; der beregnes ruten utifra at du kjører på havbunnen. Det blir det endel høydemetere av. :o

Ohm

Viktig å holde lav fart på e-golfen. Merket ekstremt forskjell i forbruk ved å legge meg i 85 kontra 105 på motorveien. Forsåvidt velkjent blant etablerte elbilister, men jeg trodde ikke det hadde så stor betydning.

I dag kjørte jeg 7,3 mil motorvei, bilen viste 10,5 mil restrekkevidde etter kjøreturen og et forbruk på 12,5 kwh/100km mode normal.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Svg1974

@Gordon Retriver Joda, tenker vel jeg tar ferjedekket. Var vel det jeg også fant ut når jeg splitter opp turen. Men det kan se ut som jurrasic får med seg den ene undersjøiske tunnelen, men ikke den andre. Og så virker det som om den også går fjellveien med vanlige tunneler også? Forsøkte meg på strava.com og lagte "sykkelløyper", da får jeg opp høydeprofil/km, og kan forholdsvis lett sjekke for feil.

@Ohm Opplever det samme. Til jobb er forbruket rundt 13, hjem mellom 11-12, avhengig av mengde rush. Mistenkelig mange som slutter 15:30 selv om de ikke starter 7:30  :o

Blir nok nonnekjøring til Eidfjord. Fra Etne til Eidfjord kan gå, men jeg lader i Odda om jeg har mindre enn halv kapasitet. Med de erfaringer jeg gjør meg på oppturen håper jeg å kunne slippe opp nonne-tendensene, og kjøre som normalt...

PS: testet også hurtigladeren på Åsen/Stavanger i dag, funket glimrende. Gikk fra 60(?)-90% på 14 minutter, og ville ha 14 minutter på de siste 10 også. Greit å ha testet ut før turen...

Svg1974

Da er Eidfjord nådd uten problemer. Har ikke meget meg til å få photobucket konto enda, men data ble som følger

Sandnes - Etne, eco+ fulgte trafikken ca 16c utetemp
126km -2:04 - ø61 - ø11.8 rest64km, rett under 3/8 batteri kapasitet.
Hurtigladet hel fult batteri på 41 minutter (siste 10% var ca 15 min)

Etne - Eidfjord samme settings
147km - 2:32 - ø58 - ø11.2 rest 48km, ca 1/4 batteri kapasitet

Eidfjord - "surrondings" (tøye strikken)
182km (fra Etne), ø11.0 rest 11km (6% ved start hurtiglading)

Lærdommen er jo at e-golfen har mindre angst enn meg selv. Hadde absolutt ikke trengt eco+, og som tidligere påpekt er fart en stor faktor i forbruk.

GOM'en lever sitt eget liv, på vei opp til høyeste punktet før Odda sank den som en stein, og Navi advarte meg om at jeg neppe ville nå Eidfjord, og tilbød seg å søke opp ladestasjoner for meg. Men når jeg fikk kjørt de 400 høydemetrene ned til Odda hadde over 5/8 tank igjen, og kjørte bekymringsløst (yeah, right) rett til Eidfjord. Var tipset om å ikke havne ut på Hardangerbrua, det er fort gjort... Heldigvis gikk det ikke 300 kr i bompenger, for jeg klarte det jeg og, derfor ble det noen km ekstra.

Tynte den litt i nærområdet for å se hva jeg turte, ga meg når det var 11km rest, som ga en kjørelengde på 182km på en lading, det sier jeg meg veldig fornøyd med.

Lørdags kveld er det hjem igjen, sikkert litt tøffere i trynet, får håpe jeg ikke blir for tøff  8)

K S

Interessant!
Er "på leit" etter elbil. Noe som irriterer meg er det syke serviceprisene Nissan og ihvertfall Mistubishi skal ha.
Jeg sjekket med Møller hva service koster for e-Up og e-Golf.
Fikk da oppgitt kr 0,06 plus mva for tre år og 45000 km, det blir kr 3375 for første tre år og 45000 km. Løp og kjøp!

For Mitsubishi: 1.år 2800, 2.år 3800 3.år 2800, for tre år 9400 kroner, altså 6000 kroner MER for i-Miev enn e-Golf.

Jeg liker ikke å bli svindlet frivillig, så der faller altså trillingene bort!

Du har tydeligvis valgt rett bil.... :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA