Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tøcksfors kjøpesenter og 3.6 KW lading via Type2 bokser?

Startet av goggo, lørdag 09. august 2014, klokken 09:04

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Ja, det er trist at ladeuttakene i garasjen er forsvunnet.

Det var en del type2-uttak der hvor man fikk 32A, og når alle var opptatt var det ofte noen ledige Schuko hvor man fikk 16A.

Det ødelegger mye av turgleden ved å reise til Töcksfors, når lademulighetene forsvinner.

Å kjøre 20-30 mil med en tradisjonell elbil i 20kwt-klassen, kan gi masse plunder og heft, om man baserer seg på hurtiglading. Full ladefart på 48kw, for man ofte til ca halvfullt batteri, og det kan bli mange småtstopp. Så kan det være mye plunder med ladekøer, og ladestolper som ikke virker og som kanskje må resettes og og det kan være ustabile betalingsløsninger og knotete apper, så det kan fort bli et par timer med plunder og heft.

Det geniale med destinasjonslading, var at man kunne starte hjemmefra med fultl batteri, kjøre f.eks 12 mil til Töcksfors,  lade  6 kw i 3 timer, mens man tok en liten handletur og en matpause, og dermed var batteriet fullada så man kjunne kjøre hjem eller nesten hjem.

Shoppingsenteret fikk noen tusen ekstra i omsetning, mot å gi fra ca 18 kwt.

Sist jeg var i Töcksfors var det å leite rundt etter uttak på shoppingsenteret som ikke var der, og deretter bruke 100 kroner på noe hurtiglading og noe ac-lading for å få 20kwt, og bruke mye tid på plunder og heft ved å fly ut og inn for å flytte bilen og prøve ut betalingsløsninger.
Da jeg kom inn på senteret møtte jeg på ei rødlude i halling-stil, og jeg følte fristelsen for å varsle om min mening.

Det spørs om det ikke er mye greiere å reise andre steder i framtida, som til Norby-senteret. Det er trist, for det er mye hyggeligere å reise til Töcksfors, hvor det er ett flott område å ta en overnatting.

Jeg antar at det er en liten strøm med elbiler som nå forsvinner fra shoppingsenteret og reiser andre steder.  Det var noen schukouttak på handelsparken, men de kan være ute av drift, og det ser ut som de er i ferd med å forsvinne, bortsett fra uttakk til ansatte.

pudderjagar

Synest ikkje dette bør være noko problem. med 10 type2 og 8 DC hurtigladarar så bør da gå an å få til noko her. Dei fleste bilane i dag har 6,6 kw lading og då har du full bil på snaue 4 tima.

Kjøre du Zoe eller Audi e-tron så har du 22kw. Då er hurtiglading bortkasta.

Etter fleire som brukar ladarane etter fleire vært da sett opp.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Amatøren

Foreløpig leveres ikke dobbel lader til e-tron (blitt omtalt tidligere).

Dermed er det maksimalt 11 kW lading på den foreløpig.

Når dobbellader kommer er det ikke sikkert at det kan ettermonteres.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 09. november 2019, klokken 14:50
Ja, det er trist at ladeuttakene i garasjen er forsvunnet.

Det var en del type2-uttak der hvor man fikk 32A, og når alle var opptatt var det ofte noen ledige Schuko hvor man fikk 16A.

Det ødelegger mye av turgleden ved å reise til Töcksfors, når lademulighetene forsvinner.

Å kjøre 20-30 mil med en tradisjonell elbil i 20kwt-klassen, kan gi masse plunder og heft, om man baserer seg på hurtiglading.

Å dra på langtur med kortrekkeviddebil blir i større og større grad en øvelse for spesielt interresserte. (Siden det kommer fler og fler egnede biler).

Skal man ved utbygging av ladeinfrastruktur ta hensyn til denne mer og mer marginaliserte kundegruppen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kåre Knatten

Nå har AP foreslått i sitt alternative statsbudsjett for 2020, at langt rekkende elbiler (biler over kr 600k) skal ilegges moms. Dermed vil salget av biler, som kan brukes som familiebil nr 1 reduseres. Resultatet vil bli økt mengde kortrekkende elbiler og stadig flere i ladekø.

automat

Dommedagsprofeti. AP har ikke regjeringsmakt. Og skulle nå forslaget deres bli virkelighet, så er det et voksende utvalg av biler til under 600k med god rekkevidde.

Faktisk vil AP-forslaget kunne føre til mindre ladekøer, fordi færre store familiebiler vil byttes fra fossil til el.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Panduck

Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 10. november 2019, klokken 13:13
Nå har AP foreslått i sitt alternative statsbudsjett for 2020, at langt rekkende elbiler (biler over kr 600k) skal ilegges moms. Dermed vil salget av biler, som kan brukes som familiebil nr 1 reduseres. Resultatet vil bli økt mengde kortrekkende elbiler og stadig flere i ladekø.

Seriøst? Det kommer da en mengde biler med god rekkevidde til under 600k. Og kjøper man en bil til 650k, så skal det jo bare bli moms på 50k... Det høres overkommelig ut.

Uansett synes jeg ladetilbudet på Töcskfors har blitt langt bedre. Før var det jo nær sagt aldri ledig ladepunkt, og jeg måtte belage meg på hurtiglading. Nå er det 10 AC punkter som gir alt fra 3kW til 22kW, det som er forskjellen er at man må betale litt, noe som vel gjør at de som egentlig ikke trenger det, ikke lader. Samme oppsett i Charlottenberg har gitt drastisk reduksjon på ladekø i Kongsvinger.

Trekkoppbil

Før hadde shoppingcenteret 6 stk uttak hvor man i teorien skulle få 32A, og det var minst 6 stk 16A uttak hvor man som regel fant noe ledig, om man måtte vente på ledig 32A.
Handelsparken hadde også noen få uttak på 16A, og det var hurtiglader på MC Donald.
Disse uttakene var på p-plasser der man gjerne parkerer uansett, og de var praktisk plassert for barnefamilier som skal til og fra bile stadig. Spesiellt når man lader, og man kanskje må sjekke et par ganger før man finner ledig uttak, og man må flytte bilen når den er ferdig, og andre familiemedlemmer bør finne bilen når man har flytta den kortreist.
Det er det geniale med destinasjonslading, når det fungerer på den måten.

Nå blir det mer plunder, og man blir i praksis beskatta 100 kr for å lade i nærheten av kjøpesenter, da det gjerne koster 5 ganger så mye som normale el-priser.
Det kan være til god hjelp om ladekøene nå er borte, men om det nå er langt mindre trafikk på dagens 10 stk AC-uttak, enn det var en  pool med flere uttak tidligere, så tyder vel det på at en vesentlig kundestrøm er borte?

Dersom ett konkurerende kjøpesenter i stedet setter opp en pool med ac-uttak, så kan man vel fort grabbe til seg kundestrømmen som tidligere brukte de ca 12 uttakene på shoppingsenteret, og det kan få betydning for maktbalansen mellom kjøpesenterene.


Panduck

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 12. november 2019, klokken 12:36
Dersom ett konkurerende kjøpesenter i stedet setter opp en pool med ac-uttak, så kan man vel fort grabbe til seg kundestrømmen som tidligere brukte de ca 12 uttakene på shoppingsenteret, og det kan få betydning for maktbalansen mellom kjøpesenterene.

Tror du overvurderer mengden kunder man vil grabbe ved å kapre "de som brukte de 12 uttakene". Kortrekkevidde elbiler vil ikke være noen stor kundemasse på sentrene, og de fleste vil kunne kjøre frem og tilbake uten å lade. For de som ikke kan det, vil det være viktigere at det er en ladeplass med litt hastighet tilgjengelig, enn at det er en rekke gratis "trege plugger" som alle er opptatt av noen som vil ha gratis strøm.


Beckern

Sitat fra: automat på søndag 10. november 2019, klokken 10:29

Å dra på langtur med kortrekkeviddebil blir i større og større grad en øvelse for spesielt interresserte. (Siden det kommer fler og fler egnede biler).

Skal man ved utbygging av ladeinfrastruktur ta hensyn til denne mer og mer marginaliserte kundegruppen?

Enig i at det i større grad blir for spesielt interesserte, men mest fordi køene blir lenger og stabiliteten er for dårlig. Biler med kort rekkeveidde vil fortsette å ha en kundegruppe. Billige biler, med lite batteri, og lav vekt er miljøvennlige og økonomisk gunstige alternativ og vil ikke bli borte.
Så de bør satses på er min mening. Men med dagen utbygging vil nok stadig fler vegre seg mot å bruke elbilen med mindre de når frem uten hurtiglading.

automat

Sitat fra: Beckern på onsdag 20. november 2019, klokken 20:02

Enig i at det i større grad blir for spesielt interesserte, men mest fordi køene blir lenger og stabiliteten er for dårlig. Biler med kort rekkeveidde vil fortsette å ha en kundegruppe. Billige biler, med lite batteri, og lav vekt er miljøvennlige og økonomisk gunstige alternativ og vil ikke bli borte.
Så de bør satses på er min mening. Men med dagen utbygging vil nok stadig fler vegre seg mot å bruke elbilen med mindre de når frem uten hurtiglading.

Jeg tror det aktuelle blir å kun bruke opp de kortrekkeviddebilene vi har. Og at nye bilmodeller vil minimum ha 30-40kWh batteri. Da går det an å bruke bilen til mer enn lokalkjøring, uten at det blir en ladebonanza ut av det.

Og strengt tatt er det bedre med mange semihurtige AC-ladere ved kjøpesentere, enn noen få hurtigladere. Hurtig- og lynlading er jo egentlig best egnet for langtur. All annen lading bør være AC-lading. Men bilene bør klare å AC-lade 11-22kW først.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 20. november 2019, klokken 21:25
Og strengt tatt er det bedre med mange semihurtige AC-ladere ved kjøpesentere, enn noen få hurtigladere. Hurtig- og lynlading er jo egentlig best egnet for langtur. All annen lading bør være AC-lading. Men bilene bør klare å AC-lade 11-22kW først.

Ja takk til begge deler. Når jeg lader ved kjøpesentre er det stort sett hurtiglading jeg er interessert i. 11kW AC gir ikke mye i løpet av 90 minutter eller så. Sto og ladet 74 minutter utenfor CC på Gjøvik senest tirsdag denne uka. Det hadde ikke skjedd om de ikke hadde hatt CCS-hurtigladere, da hadde jeg kjørt et annet sted og ladet (samt spist og handlet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA