Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tøcksfors kjøpesenter og 3.6 KW lading via Type2 bokser?

Startet av goggo, lørdag 09. august 2014, klokken 09:04

« forrige - neste »

goggo

På Olav Thon senteret i Tøcksfors er det 4 stk Type2 bokser på veggen. Forsøkte å lade min I-MIEV via disse, men det fungerte ikke. Snakket med en som jobbet der og han sa at det hadde vært en E-UP der dagen før og han hadde også problemer men at det fungerte fint på Tesla biler.  Jeg forsøkte 2 av boksene, og symptomet var at ladingen så ut til å starte men så kuttet ut etter et par sekunder.

Skal ikke type2 kunne handshake helt ned til 3.6 KWh? Jeg har jo brukt denne kabelen andre steder uten problem.

Jeg så at Zoe bilen ladet fint, og den Leafen var ikke tilkoplet. Vet ikke om det var fordi den ikke fikk ladet, eller om den ikke trengte lading.
Jeg hadde med Schuko kabelen min, så det var ingen problem sånn sett.

EDIT:  Jeg lovet han karen som jobbet der at jeg skulle sjekke opp via forumet om dette kunne være på grunn av en feilkonfigurering eller noe, og så sende ham en email med om det var noe han burde klage inn til sin leverandør/elektriker, eller om det bare er sånn det skal være.
Han var veldig positiv, og ønsket bare å tilby best mulig lademuligheter til elbil brukerne der.


HUgo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

snappy

e-UP'en var nok undertegnede, og forløpet var helt likt for min bil.

Når jeg satt der og Schuko ladet , søkte jeg meg vel frem til at svaret er at  type 2 boksene der ikke tolker styringsignalene fra  biler med maks 3.6KWh lading ( feks e-up =) korrekt , og at det er boksen som må oppgraderes eller byttes.

Supert om du melder det tilbake til senteret.
2014 e-UP
2015 85D

Griffel

Sitat fra: goggo på lørdag 09. august 2014, klokken 09:04
Skal ikke type2 kunne handshake helt ned til 3.6 KWh? Jeg har jo brukt denne kabelen andre steder uten problem.
Jo den skal det, men elmo har skrevet om dette problemet en rekke ganger. Det er tydligvis en del Type2 ladestasjoner på markedet som ikke er istand til å lese ladekablen, og som derfor rett og slett ikke fungerer med annet enn 32A kabler. Disse ladestasjonene som ikke følger standarden burde ikke finnes på offentlige plasser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

goggo

OK, takk til @griffel og @snappy for raske tilbakemeldinger.
Ser ut som jeg trenger et kurs i å søke på forumet, for jeg klarer visst aldri å søke meg fram til relevant innhold her  :-\


Boksene var ikke merket med noe som helst, men jeg antar det er disse som kalles for Slimbox. Noen som vet om dette problemet blir forsøkt løst fra produsent eller importør, eller om det beste for Tøcksfors kjøpesenter er å merke boksene med at de kun støtter 7 KW og mere, og samtidig be oss andre om å bruke Schuko punktene.

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Griffel

Sitat fra: goggo på lørdag 09. august 2014, klokken 11:02
Boksene var ikke merket med noe som helst, men jeg antar det er disse som kalles for Slimbox. Noen som vet om dette problemet blir forsøkt løst fra produsent eller importør, eller om det beste for Tøcksfors kjøpesenter er å merke boksene med at de kun støtter 7 KW og mere, og samtidig be oss andre om å bruke Schuko punktene.
Helst burde kjøpesentere bytte til bokser basert på offentlig bruk. Det bør jo kunne klages til installatøren at han her levert bokser som ikke følger standarden for offeltlige ladestasjoner.
Skal boksene merkes må det bli "Virker kun med 32A kabel". For med en 32A kabel hadde du fått dine 3,6kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: goggo på lørdag 09. august 2014, klokken 11:02
Boksene var ikke merket med noe som helst, men jeg antar det er disse som kalles for Slimbox. Noen som vet om dette problemet blir forsøkt løst fra produsent eller importør, eller om det beste for Tøcksfors kjøpesenter er å merke boksene med at de kun støtter 7 KW og mere . .
www.elbilshop.no (Boogie på forumet) forhandler Slimboks ogdet var han som fortalte meg at de har dette problemet, og at han hadde rapportert det til produsenten. Men jeg har ikke hørt noen om hva resultatet av feilrapporten hans ble.

Ang. merking, så fungerer de fint på under 7kW forutsatt at kabelen er 32A. Jeg har ladet eUp med BMW-type2 kabel (som er 32A) på ladestolper som ikke fungerte med eUp'ens egen type2 kabel (16A).
Sitat fra: Griffel på lørdag 09. august 2014, klokken 11:34
Helst burde kjøpesentere bytte til bokser basert på offentlig bruk. Det bør jo kunne klages til installatøren at han her levert bokser som ikke følger standarden for offeltlige ladestasjoner.
Skal boksene merkes må det bli "Virker kun med 32A kabel". For med en 32A kabel hadde du fått dine 3,6kW.
Som jeg har skrevet tidl så har mange offentlige ladestolper også dette problemet. Feks Salto-bokene i PowerParken på Skøyen (var der jeg fikk ladet eUp med 32A kabel) og de i Hans Møller Gasmannsvei (Sønniko) i Oslo. Sistnevnte løste de problemet midlertidig med å plugge inn en 32A kabel og skru fast ledningen til boksen med et klammer. Den sto faretruende til for tyveri så jeg vet ikke om den er der enda, jeg har ikke vært der på 2-3 måneder.
Sitat fra: Griffel på lørdag 09. august 2014, klokken 11:34
Det bør jo kunne klages til installatøren at han her levert bokser som ikke følger standarden for offeltlige ladestasjoner.
Som sagt har Elbilshop feilmeldt til Slimbox og Hedda i Powerparken sa at de har feilmeldt til Salto sentralt.
Problemet er visstnok at standarden ikke tydelig nok sier om 32A-boksen skal bryte strømmen helt eller begrense strømmen til maks 16A når den "ser" en 16A kabel :(
Og hvis eller når de innser at det siste er logisk så har man problemet med å få oppdatert boksene som er levert.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

En mulig (kanskje litt jalla) løsning for folk med 16A kabel og bil som kun har 3,6kW lader kan være å modifisere kabelen sin til å "si" at den er en 32A kabel. Er visstnok bare en motstand som skal byttes inni kontakten som går inn i ladestolpen. Men så er det kanskje også en smule utfordring å få åpnet type2 kontakten.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Terjer

Jeg har tidligere, for en måneds tid siden, ladet på en av disse boksene i Töcksfors med e-up, men for ei uke siden virket ingen av de. Jeg kom meg hjem etter 35 minutter på stikkontakten ved siden av, 0km rekkevidde når jeg parkerte hjemme :/
VW e-up!
MG4

goggo

Da takker jeg for alle inspill, og jeg har nå sendt følgende tilbakemelding på epost til driftssjefen på kjøpesenteret:


Hei. Vi snakket sammen på fredag angående problemer med å lade med 16A på ladeboksene hos dere.

De boksene du har heter Slimbox, og en leverandør i Norge er Elbilshop AS http://elbilshop.no/index.html

Disse boksene støtter pr idag ikke automatisk handshaking mellom 16A og 32A lading.
Det er litt delte meninger om dette er en bug eller om ladestandarden faktisk er definert slik.

Men Slimbox kan stilles inn av elektriker til å lade med 16A ELLER 32 Ampere.  Eller - hvis man bruker en ladekabel som støtter 32A - så sies det at handshakingen fungerer og at også 16A biler får ladet (men selvflgelig bare på 16A).


Jeg ser to muligheter her for deg:

  • Du kan få din elektriker til å stille ned en av boksene til 16A, og så merke denne med et skilt som sier at den fungerer på biler med max 16A lader. Den vil da også lade med 16A for biler som støtter 32A.
    I og med at du også har flere 16A Schuko kontakter, så synes jeg personlig at dette er en god løsning.
    .

  • Du kan gå til innkjøp av en eller flere 32A ladekabler og fastmonterer denne/disse på noen av boksene, og festet med klammer i veggen slik at de ikke kan stjeles. Utfordringen her er at det er to forskjellige plugger i bilene, så du bør isåfall ha en 32 ladekabel type2 til type1 (for japanske og koreanske biler) og en kabel type2 til type2 (for tyske og amerikanskje biler).


Tilslutt vil jeg få si at jeg er imponert over lademulighetene ved shopping hos dere - med multistandard hurtiglader både i Ørje og ved McDonalds/Tøcksfors, samt godt med 16A ladepunkter på kjøpesentrene i Tøcksfors og selvfølgelig dine Slimboxer. Få opp noen 16A ladere ved Systembolaget i Årjang også, så vil det bli perfekt :)

Dere har jo her et fortrinn framfor Strømstad og Charlottenborg ved at det er kortere avstand til Oslo og at dere faktisk er innenfor grei rekkevidde også for de mindre elbilene, som I-Miev, C-Zero, Ion og VW E-Up. For eksempel kjører jeg fint fra Nittedal til Tøcksfors på sommerstid uten lading underveis, og jeg har en I-Miev som har gått 65000 km og allerede har mistet noe av sin opprinnelige batterikapasitet.



mvh


Hugo Hvidsten   
[/i]
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Hammer'n

Noen som har en oppdatering på hvordan ladesituasjonen er på shoppingsenteret i dag?
Bor i enebakk, fått meg en 30kw leaf med 6.6kw lader og nærmeste grense blir tøcksfors. Hadde vært knall om jeg fikk utnyttet ekstra lading der.

Dnn .

Var der for en måneds tid siden. Er en hurtiglader på mcdonalds samt en semi-hurtiglader (22kw) ved siden av. 50m lengre bort er det ganske mange schuco. Det er vel en 5-6 22kw ladere på senteret ved siden av (denne er jeg usikker på)

Husk at det er stort press på hurtigladeren i vanlig harry tur tider, spesielt i helgene. Jeg hadde 4 biler foran meg i kø, en av dem en tesla kødd som skulle lade nok til å komme seg til Gol....

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Øyvind.h

Var han en kødd fordi han skulle til Gol? Liker du ikke folk fra Gol?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Elmo på lørdag 09. august 2014, klokken 18:03
En mulig (kanskje litt jalla) løsning for folk med 16A kabel og bil som kun har 3,6kW lader kan være å modifisere kabelen sin til å "si" at den er en 32A kabel. Er visstnok bare en motstand som skal byttes inni kontakten som går inn i ladestolpen. Men så er det kanskje også en smule utfordring å få åpnet type2 kontakten.
Ja det er litt for mye Jalla. Hvis den 16A kabelen skulle bli brukt av en annen bil, som kan lade 32A blir tverrsnittet for lite  :o
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elmo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 19. februar 2017, klokken 02:16
Sitat fra: Elmo på lørdag 09. august 2014, klokken 18:03
En mulig (kanskje litt jalla) løsning for folk med 16A kabel og bil som kun har 3,6kW lader kan være å modifisere kabelen sin til å "si" at den er en 32A kabel. Er visstnok bare en motstand som skal byttes inni kontakten som går inn i ladestolpen. Men så er det kanskje også en smule utfordring å få åpnet type2 kontakten.
Ja det er litt for mye Jalla. Hvis den 16A kabelen skulle bli brukt av en annen bil, som kan lade 32A blir tverrsnittet for lite  :o
:+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

JanBrede

Sitat fra: Hammer'n på lørdag 18. februar 2017, klokken 20:07
Noen som har en oppdatering på hvordan ladesituasjonen er på shoppingsenteret i dag?
Bor i enebakk, fått meg en 30kw leaf med 6.6kw lader og nærmeste grense blir tøcksfors. Hadde vært knall om jeg fikk utnyttet ekstra lading der.
Har vært der noen ganger i året med min 6,6 kW.  Det fungerer normalt utmerket og raskt med 32 A.  Det er 4 slimbokser på midten, og en i hver ende.  Greit å sjekke at lading kommer ordentlig igang, noen ganger stopper lading etter 5-10 min, selv om alt ser normalt ut når jeg forlater bilen.
(Diskusjonen andre refererer til med 16A kabler, er det vel kommet til konsensus på forumet at det er en fordel å kjøpe 32A kabel uansett hvor stor lader bilen har, siden noen steder, feks Tõcksfors Shopping slet med 16A kabler.)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA