Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fantastisk......

Startet av rth, torsdag 07. august 2014, klokken 18:20

« forrige - neste »

rth

Her kommer jeg hjem med ny i3. Parkerer i garasjen. Setter på lading. Går inn i huset for å hente madammens mobil for paring av den. Og når jeg kommer tilbake så er bilen låst, med 2 nøkler i forsetet.  Er det mulig???? Jeg angrer altså på at jeg ikke har Keyless. Hadde aldri tenkt meg denne varianten av fordel riktig nok.  Grmffff.

lettvinh


rth

Og for aktivere appen så må jeg vel registrere meg i Connecteddrive. Der er jeg i gang så nå skal jeg bare hente ut koden som er sendt til bilen.

"Merknad: Av sikkerhetsgrunner må du oppgi en sikkerhetskode. Denne er sendt til bilen din. Du finner den i bilen i ConnectedDrive-menyen under Meldinger."

Så like langt så vidt jeg kan skjønne.  Håper det går greit for Viking å komme inn med noe langs vinduet så en kan trykke på låse opp knapp på nøkkel.

rth

Egentlig så er dette for dumt av BMW. Selv om vi ikke har keyless eller hva det heter, så har bilen kontroll på om nøkler er i bilen eller ikke. På vår 1-Serie hvor nøkkel stikkes inn i hull, går det ikke an å låse mens nøkkel er på plass. I en bil uten nøkkelhull, så har bilen kontroll på om det finnes en nøkkel i bilen, og burde da ikke låst dører. Uansett hvor mye en prøvde.


rt

LMOR

Sitat fra: rth på torsdag 07. august 2014, klokken 19:18
Egentlig så er dette for dumt av BMW. Selv om vi ikke har keyless eller hva det heter, så har bilen kontroll på om nøkler er i bilen eller ikke. På vår 1-Serie hvor nøkkel stikkes inn i hull, går det ikke an å låse mens nøkkel er på plass. I en bil uten nøkkelhull, så har bilen kontroll på om det finnes en nøkkel i bilen, og burde da ikke låst dører. Uansett hvor mye en prøvde.


rt
Din bil sjekker når du trykker på start knappen. Hvis det du ønsker skal virke, må det være sensorer i låseknapp/dørhåndtak. Det er akkurat det du får med keyless.

På 1-serien så var det sensor på at du trekker strøm fordi du ikke hadde tatt ut nøkkelen, ikke at du prøver å låse bilen med nøkkel i. Det hadde du fint fått til der også hvis den ikke stod hullet.

Kanskje du kan ringe BMW support. De kan sikkert låse opp døren hvis de finner en måte å være sikker på at du er eieren.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

rth

1 serien vet at nøkkelen er der siden den står i. i3 vet at nøkkelen er der siden den er inne i bilen. Den vet sogar at begge nøklene er der. Synes fortsatt dette er programmeringsfeil fra BMW.

I en programmeringsjobb jeg hadde en gang i tida brukte vi medarbeidere som ikke alltid hadde "full kontroll og tenkte logisk" som testpersoner på programmer vi hadde laget. De klarte utrolig ofte å finne feil som vi ikke hadde tenkt på.  Litt skuffende at jeg er kommet i den kategorien selv.  :D

Ringte BMW og de sender Viking.


rt

rth

Og viking brukte under ett minutt på operasjonen. Biler er altså helt klart ikke innbruddssikre enda. Men da kan jeg gå i gang å bli kjent med doningen.  :):)

LMOR

De fikk vel ikke start på bilen... Så lenge en bare kan knuse ruten, så er det vel ikke noe poeng å sikre dørene mer.

Ellers mener jeg fremdeles du misforstår du dette med nøkkelen i 1-serien vs i3, det blir ikke det samme, som allerede nevnt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Synes kanskje du bør tenke igjennom hvordan du fikk til dette, rth - slik jeg ser det så er den eneste muligheten at du hadde låst bilen med døren åpen mens du satt inni bilen og så forlot den med nøklene inni (det skal ikke gå an å få til dette på noen annen måte). Bilen har ingen deteksjon på nøklene når den er låst, isåfall hadde batteriene vart så kort tid at du hadde klaget over det istedet, om 3 uker ;)

Uansett - det er for dårlig at ikke forhandler har gått igjennom ALT slik at du var "connected" via App når du tok med deg bilen. Dette er de forpliktet til å fikse før kunden tar over bilen, med mindre kunden blånekter og sier han skal fikse alt selv !

Klykken

Jeg fikk ikke gjennomgang av appen. Ikke informasjon engang, så hadde det ikke vært for dette forumet ville jeg ikke ant om appen. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

rth

Hvorvidt jeg missforstår eller ikke er egentlig ikke så viktig. Jeg har keyless på en 2014 Octavia. Der hadde dette ikke vært mulig. Og selv om jeg ikke har komfort access, så er opplegget keyless når en sitter inne i bilen. Det er bare å ta til etterretning at ting er som de er og så la være å la nøkler ligge å slenge i setet. Jeg er ikke ett sekund i tvil om at jeg er skyld i det hele. Er bare usikker på når denne funksjonaliteten egentlig er ønskelig.

Ingen gjennomgang eller info om app for meg heller. Jeg spurte selv, og ble henvist til BMW sin side. Eller Google, det var kanskje det beste. Så forumet her er faktisk veldig viktig for en person som meg. Folk som jobber i ett salgsapparat kan vel litt for ofte bare overskriftene, og er i hvertfall ikke enig i at det kan være utfordringer med produktet de selger.

Nå sitter jeg på nett igjen, da. Har funnet en siden med følgende tekst.

Du har spørsmål om BMW ConnectedDrive?

Vi hjelper deg gjerne videre.



Med en link https://www.bmw-connecteddrive.no/cdp/release/internet/servlet/contact å klikke på. Som egentlig ikke gjør noe som helst. Ingen kontaktinfo som jeg ser. Jobber på en høgskole, og om dette hadde vært levert av studenter, så ville det stått til stryk. Litt rart siden dette skal være en strorsatsing fra BMW sin side.

Bil slettet på min konto, og lagt til på nytt. Så nå er det å håpe at bilen mottar en sikkerhetskode.



rt

marskar

#11
Her er den norske siden for Connected drive:
https://www.bmw-connecteddrive.no/cdp/release/internet/servlet/login?locale=no_NO

Må forresten bare nevne at på min gamle E61 (5-serie) med keyless var det HELT umulig å låse inn nøklene. F.eks. ville den automatiske bakluken åpne seg igjen om det kun var nøkkel på innsiden.
På min F11 (5-serie) har jeg ikke keyless, og jeg kan bekrefte at det er mulig å låse inn nøkkel, men ikke fra førerdøren.. Da må du fysisk inn i bilen enten via bakdører eller passasjerdør og så trykke knappene på dør eller på låseknappen inni bilen.
2014 BMW i3
2016 BMW 320d X-drive M-Sport
x 2012 BMW 520d M-sport

rth

Det er siden jeg holder på med.  Og under registreringsprosessen skal bilen motta en kode. Der er jeg.  :)

Klykken

Flere som har nevnt at det har tatt mange timer og, om jeg ikke husker feil, i noen tilfeller dager før koden har dukket opp i bilen. Noe treg denne siden i noen tilfeller...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

marskar

Riktig som Klykken sier. Det kan ta noen timer eller dager før meldingen kommer. Stikkordet er tålmodighet. Samme gjelder når du skal aktivere remote services..
2014 BMW i3
2016 BMW 320d X-drive M-Sport
x 2012 BMW 520d M-sport

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA