Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Litt Hjelp takk

Startet av Atle85, onsdag 06. august 2014, klokken 22:56

« forrige - neste »

Atle85

Jeg lurte på å kjøpe meg E-Golf. Har fått prisoverslag osv på det av utstyr jeg har lyst på. Nå Lurer jeg bare på om noen kan svare meg på det her.



-Blir det mulighet for å oppgradere batteriet(Størrelse i kw) etterhvert?

-Blir/er det mulighet for å lade den fortere en 3.6kw eller hva det er som tar 8 timer ca? (Glem Hurtiglading)

-Hørt noe rykter om at moms kutt på ELbiler blir borte etterhvert. Men når er det skjer i tilfelle?

-Er det noen som angrer alt på kjøp av E-Golf eller noe dem savner av ekstra utstyr? Eller føler at dem ikke trenger av ekstra utstyr ??


Takker og bukker for svar hvis noen vet noe :)




emil

Sitat fra: Atle85 på onsdag 06. august 2014, klokken 22:56
-Blir det mulighet for å oppgradere batteriet(Størrelse i kw) etterhvert?

Sansynligvis ikke fra VW da kraftigere batteripakker vil redusere behovet for å kjøpe ny bil med lengre rekkevidde. Det er mer sansynlig at det kommer kompatible batteripakker fra andre om 5-7 år hvis markedet er stor nok.

Sitat
-Blir/er det mulighet for å lade den fortere en 3.6kw eller hva det er som tar 8 timer ca? (Glem Hurtiglading)

Som med større batteripakke kommer det neppe som tilleggsutstyr fra VW, men andre (som f.eks http://www.brusa.eu/ ) og firmaer som vil spesialisere seg på montering av flere ladere for hurtiglere AC lading. I USA er 32A lader standard på eGolf og Leaf.

Sitat
-Hørt noe rykter om at moms kutt på ELbiler blir borte etterhvert. Men når er det skjer i tilfelle?

Ikke over natta. Blir nok en gradvis endring der enkelte ikke-økonomiske fordeler fjernes først. Heldigvis sitter det fortiden en regjerting som generellt sett er mer imot avgifter enn den forrige, men kanskje mindre støttende til miljøkampen. Sansynligvis blir MVA satsen satt opp til halv sats før den går opp til full, men det vil kompenseres med penger "tilbake" eller skattelette som en del EU-land og USA har i dag som gjør at biler i golf-klassen vil beholde omtrent samme pris som idag i en god stund til. Tesla kan kanskje derimot bli dyrere hvis MVA satsen settes opp.

Sitat
-Er det noen som angrer alt på kjøp av E-Golf eller noe dem savner av ekstra utstyr? Eller føler at dem ikke trenger av ekstra utstyr ??

Denne får andre svare på. Eneste jeg vil tro er at det nok er enkelte som bestillte med ventepumpen som angrer på at de ikke tok en tidligere levering uten, og de som tok en tidlig levering uten som angrer på at de ikke tok ventepumpen.

Nuvolari

Sitat fra: Atle85 på onsdag 06. august 2014, klokken 22:56
Jeg lurte på å kjøpe meg E-Golf. Har fått prisoverslag osv på det av utstyr jeg har lyst på. Nå Lurer jeg bare på om noen kan svare meg på det her.



-Blir det mulighet for å oppgradere batteriet(Størrelse i kw) etterhvert?

-Blir/er det mulighet for å lade den fortere en 3.6kw eller hva det er som tar 8 timer ca? (Glem Hurtiglading)

-Hørt noe rykter om at moms kutt på ELbiler blir borte etterhvert. Men når er det skjer i tilfelle?

-Er det noen som angrer alt på kjøp av E-Golf eller noe dem savner av ekstra utstyr? Eller føler at dem ikke trenger av ekstra utstyr ??


Takker og bukker for svar hvis noen vet noe :)

Når jeg ser hvor fete sportsetene er i skinn angrer jeg på at jeg ikke tok skinn. De er jo atpåtil moms og avgiftsfrie.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Kent

Skinn savner jeg ikke.

Men 32amp lader og varmepumpe hadde jeg nok tatt om det hadde vært tilgjengelig.

Ellers er golfen såpass bra utstyrt som standard, at bilen føles helt ok, selv uten noe ekstrautstyr.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Rio

Sitat fra: Atle85 på onsdag 06. august 2014, klokken 22:56
Jeg lurte på å kjøpe meg E-Golf. Har fått prisoverslag osv på det av utstyr jeg har lyst på. Nå Lurer jeg bare på om noen kan svare meg på det her.



-Blir det mulighet for å oppgradere batteriet(Størrelse i kw) etterhvert?

-Blir/er det mulighet for å lade den fortere en 3.6kw eller hva det er som tar 8 timer ca? (Glem Hurtiglading)

-Hørt noe rykter om at moms kutt på ELbiler blir borte etterhvert. Men når er det skjer i tilfelle?

-Er det noen som angrer alt på kjøp av E-Golf eller noe dem savner av ekstra utstyr? Eller føler at dem ikke trenger av ekstra utstyr ??


Takker og bukker for svar hvis noen vet noe :)





Det ryktes at VW jobber med batterier med 4 ganger kapasitet, men det er rykter, og ikke noe som er bekreftet.

I USA har de en 7,4 kW lader i bilen, men den er ikke tilgjengelig i Europa enda. Forhåpentligvis kommer den snart.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 01:40
Det ryktes at VW jobber med batterier med 4 ganger kapasitet, men det er rykter, og ikke noe som er bekreftet.

Jeg har hørt 2 til 2,5 ganger kapasitet i samme fysiske form, men 15-20 kilo tyngre.

Har forresten også hørt at Nissan driver med noe helt tilsvarende til Leaf.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

emil

Sitat fra: Elmo på torsdag 07. august 2014, klokken 10:29
Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 01:40
Det ryktes at VW jobber med batterier med 4 ganger kapasitet, men det er rykter, og ikke noe som er bekreftet.

Jeg har hørt 2 til 2,5 ganger kapasitet i samme fysiske form, men 15-20 kilo tyngre.

Har forresten også hørt at Nissan driver med noe helt tilsvarende til Leaf.

Vil være dumt å ikke tro at alle elbilprodusenter jobber med bedre batteripakker, men det betyr ikke at de vil bli tilgjengelige i de gamle bilene. Resten av bilen slites jo knapt ved vanlig bruk, så det vil være dårlig butikk å tilby nye batterier i stedenfor nye biler (med bedre batteripakke).

Bedre batteripakke garanterer heller ikke for lengre rekkevidde. Kan være at de tar det igjen i lavere vekt og lavere kostnad fordi batteripakken blir mindre. De (alle andre enn Tesla) vil jo ikke redusere salget av fossilbiler.

EV - Driver

Nissan vurderer å tilby forskjellig størrelse på batteripakkene i neste generasjon av Leaf som vil komme i 2017.

http://www.plugincars.com/exclusive-nissan-considers-multiple-battery-size-options-leaf-electric-cars-128922.html

VW vil sikkert følge med og vurdere samme løsning.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

emil

Sitat fra: Vw-E-Up på torsdag 07. august 2014, klokken 11:05
Nissan vurderer å tilby forskjellig størrelse på batteripakkene i neste generasjon av Leaf som vil komme i 2017.

http://www.plugincars.com/exclusive-nissan-considers-multiple-battery-size-options-leaf-electric-cars-128922.html

VW vil sikkert følge med og vurdere samme løsning.

Det jeg tror er sikkert er at i det øyeblikket en av de større bilprodusentene leverer elbil i Golf-klassen med 300+ km rekkevidde vil de andre stå klare til å levere tilsvarende "på dagen".

Wila

Hei,

Har hatt e-golf i snart 4 uker og 2000 km, huket av på alle tilvalg. Skinnseter gir deg ordentlige seter og ikke de setene som ellers er å finne i "comfort line". Du trenger ikke filholder pakken i Norge, jeg trodde dette var "vinglevarsler" men med denne holder bilen seg i kjørefil så lenge ordentlig oppmerking- ulempen er "dårlig rattfølelse".  Kamera og park sensorer er å anbefale rent sikkerhetsmessig, barn (og voksne) som befinner seg i bak/rundt bilen hører ikke ikke bilen. Øvrig utstyr til denne bilen er Ok priset og anbefales. Ellers holder bilen hva den lover med hensyn til rekkevidde. For de andre spørsmål mht m.v.a og andre fordeler, så stoler vi på stortinget som har vedtatt "fordeler" for å oppnå bedre miljø.  Utviklingen de siste 4 år vil gi en pekepinn på neste 4 hva angår batteri/ytelser. 

norsedons

Hei,

Vi slo til på ekstrautstyr for ca. 40.000 kr (ikkje inkl. vinterhjul), og av det så er det overhodet ingen tvil om at skinnseter er det aller aller beste av ekstrautstyr sånn som vi opplev det.

Har BMW3-serie med sportseter, men skinnsetene i golfen er fantastiske.

Lykke til!
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

Atle85

Tusen takk for mange flotte svar. Det gjør det lettere for meg og vurdere det. Selv har jeg ikke lagt til skinninteriør. Så dette blir en liten nøtt jeg må tenke på.. Men Dynaudio 400 watt soundsystem? Noen som har noe erfaring med detta. Elsker jo musikk, men ser for meg det kanskje er litt teit med et sånn anlegg til en elbil?

Har ikke slengt på:

-Skinninteriør               14 400,-
-Dynaudio                     4900,-
-Sidekollisjonspute bak   2200,-
-Lane-Assist pakka         4400,-
-Ambientebelysning        1700,-

Ser nå at jeg kommer til å hive på Ambientebelysning.. 1700,- fra eller til....

Har unge i baksete så dropper sidekollisjonspute....


Rio

Er ikke sidekollisjonspute beregnet for barn? (Greit, de må sikkert slås av for spebarn i stol, men for "vanlige" barn?)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Atle85

Sorry. var dumt av meg og ikke skrive alder. Er ei lita jente 1.5 år . Så ser ikke nødvendigheten i å ha det. Kommer til å sitte i den stolen en del år til ja.

Råde

Dynaudio er laaaaangt fra teit hvis du elsker musikk :) skinn er også veldig langt fra dumt. Det er ikke for sent å snu hvis bilen ikke er låst.

PS! Har heller ikke valgt til airbag bak siden barna sitter i noen enorme monstre av noen barneseter (Recaro må vite). Var annerledes hvis de ikke brukte de store.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA