Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De fleste her inne har en fossilbil

Startet av Mippen, onsdag 06. august 2014, klokken 22:07

« forrige - neste »

GeirB

Eneste grunn til å beholde fossilbilen hos oss er langkjøring, og et sjeldent behov for hengerfeste. Derfor holder en 17 år gammel Mercedes C-klasse litt til. Men ikke lenge: Vi planlegger å skifte ut "fossilet" i en Tesla model X (dersom ikke avgiftspoltikken endres vesentlig). Og da vender vi aldri tilbake til bensin/diesel!
Har kjørt Leaf siden januar 2012. Tesla model X i bestilling.

elektrolux

Vi har en Mercedes Viano Marco Polo utenom.

Inntil 2008 kunne bl.a smaabarnsfamilier kjope en slik bil med kun 16% av normale avgifter og dra paa campingtur med ungene. Det ble det slutt paa da staten fant ut at folk utnyttet dette til aa skaffe seg en stor flerbruksbil med campingutstyr.

Konge med medbrakt kjokken og seng, og anser at vi sparer mer paa reduserte hotel og snaks utgifter, enn bilen bruker i diesel.

Selv bruker vi denne bilen flere ganger i aaret, bl.a til festivaler, og sammen med henger for tauing av Elbiler.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. august 2014, klokken 16:01
Vi har en Mercedes Viano Marco Polo utenom.

Inntil 2008 kunne bl.a smaabarnsfamilier kjope en slik bil med kun 16% av normale avgifter og dra paa campingtur med ungene. Det ble det slutt paa da staten fant ut at folk utnyttet dette til aa skaffe seg en stor flerbruksbil med campingutstyr.

Konge med medbrakt kjokken og seng, og anser at vi sparer mer paa reduserte hotel og snaks utgifter, enn bilen bruker i diesel.

Selv bruker vi denne bilen flere ganger i aaret, bl.a til festivaler, og sammen med henger for tauing av Elbiler.

Rart hvordan staten skal mene at folk har fordeler av alt mulig og skal la folk få lov til å betale. Blir som stasjonsvogner som kunne registreres som varebiler til starten av 2000-tallet. Man skulle ikke få lov til å kjøpe seg en normal bil bare uten bakseter slik at man sitter litt bedre enn i en kassebil. Det er for mye luksus, og kjøper man varebil så skal man sitte rett opp og ned uten å kunne ta setet for langt bak. Mye tull og tøys fra de ulike regjeringene.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Enig!

Foler meg nok skyldig i at staten har godt glipp av en god del avgifts kroner:

Har hatt baade Porsche 944 ¨varebil¨, veteranbil, Flyttegodsimpotert bil, mopedbil, og diverse mopeder.

Omtrent det eneste jeg ikke har hatt av avgiftsbegunstigete kjoretoy er begravelsesbil, som er Meget gunstig aa kjore rundt i, bare en godtar at det maa staa et kors paa taket.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. august 2014, klokken 16:39
Enig!

Foler meg nok skyldig i at staten har godt glipp av en god del avgifts kroner:

Har hatt baade Porsche 944 ¨varebil¨, veteranbil, Flyttegodsimpotert bil, mopedbil, og diverse mopeder.

Omtrent det eneste jeg ikke har hatt av avgiftsbegunstigete kjoretoy er begravelsesbil, som er Meget gunstig aa kjore rundt i, bare en godtar at det maa staa et kors paa taket.  ;D

Mye plass i en begravelsesbil da :D
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. august 2014, klokken 16:39
Omtrent det eneste jeg ikke har hatt av avgiftsbegunstigete kjoretoy er begravelsesbil, som er Meget gunstig aa kjore rundt i, bare en godtar at det maa staa et kors paa taket.  ;D

Men det er det jo ikke så vanskelig å rette opp i?  http://www.autodb.no/bil/view/1683980#AdItemId1683980 ;)  Mangler vist hengerfeste men det kan sikkert monteres :p
Model S 85D

eHaakon

Med to pendlere i familien og en som jobber turnus trenger vi to biler.  Den ene fossilbilen ble byttet til en elbil i sommer, men jeg ser for meg å beholde den andre som bil nr 2 for å kunne trekke tilhenger med båt, materialer og søppel, samt for langturer.  Dekningen av hurtigladere på E18 mellom Kristiansand og Oslo/Østfold er for dårlig til at jeg i praksis har lyst til å ta Leafen på tur.

Men dersom utbygging av ladere går videre i et par år, så kunne jeg godt ha delegert fossilbilen til en bil nr 3 som ren lastebil, og kun bruke elbil til persontransport.  Etter 1500 km med Leaf-en har jeg rett og slett ikke lyst til å sette meg i diseldyret mer.
ID.3 First Max - Turkis

Helge

Fossilbil fordi.... Vi trekker varehenger en god del ganger pr år og noe sjeldnere båthenger, men husstandens elbil er tross alt den bilen som brukes suverent mest i antall kjøreturer!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Zero-talent

Langkjøring uten muligheter for hurtiglading + at Leafen blir i minste laget for bilferie, samt at vi trenger to biler i husholdningen da jeg pendler og kona jobber skift og ikke har mulighet til å reise kollektivt siden bussene slutter å gå lenge før hun er ferdig på jobb.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Panduck

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 22:07
Av alle som har svart på undersøkelsen her inne så har de fleste en fossilbil ved siden av elbilen. Er dette noe man kjenner seg igjen i? Hvorfor har du eventuelt en fossilbil ved siden av?

http://www.tv2.no/a/5859576

Har ingen fossilbil ved siden av. Trenger kun en bil, Toyota'en ble innbyttebil når LEAF'en ble kjøpt. Jeg er fullt klar over at det kommer til å bli ett par turer med leiebil i året, men det lønner seg fremfor å ha en ekstra bil, og fremfor å ha kun bensinbil. Jeg tror vi snart kommer til å få fler og fler som har elbil som eneste bil. (eventuelt flere).

Lekebil

Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

Birger

Har en Ds3 diesel. Trenger 2 biler. Når den skal byttes en gang i fremtiden blir det en el-bil til.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

gbzdoc

Vi startet forsiktig med en liten Buddy i 2010 grunnet barnehageplass med for stor avstand til hjemmet. Vi måtte finne på noe for at begge kunne bidra med henting/levering. Buddy var på den tiden eneste elbil man kunne kjøpe "over disk" med plass til tre personer: Pappa + 2 barn. På den tiden var muligheten for pendling i kollektivfeltet avgjørende for at valget falt på elbil...

"Heldigvis" funket ikke Buddyen særlig bra, og etter 1/2 år fikk vi hevet kjøpet grunnet for mange feil. På samme tidspunkt kom Mitsubishi med sin iMiev, og den ble bestilt uprøvet og usett, annet enn på bilder. Fikk prøvesitte en japansk modell en måneds tid før vår egen ble levert. Følelsen av å kjøre en elbil som lett kunne sammenliknes med sine fossile søsken var rett og slett magisk! Vi ble så hekta på elbil at vi etter å ha eid i-Mieven i 1/2 år bestilte en Leaf for å få bedre bagasjeplass og fem seter. Ventet på den i 1/2 år før vi fikk den, men rakk å ha vært eier av ikke mindre enn tre nyinnkjøpte elbiler i løpet av ett år (2011).

Leafen var lett å bli glad i, og det ble fort krangling om hvem som skulle kjøre den. Dieseldyret fristet ingen av oss... (2009 Avensis) Hadde luktet på Tesla siden Roadster kom, men hadde kun sett på den som en fjern drøm, helt til kona en dag sa "skulle vi bestilt en Tesla eller?". Hadde allerede tenkt på mange måter å kunne overtale henne, men så kom hun meg jaggu i forkjøpet... Da var det bare å logge seg inn og fyre av en reservasjon umiddelbart, og lang tids venting startet.

Vi er nå lykkelige helektriske Leaf og Tesla eiere, som ALDRI kommer til å se oss tilbake. Leide en Ford Focus i sommer, og den opplevelsen var så trist på tross av helt ny bil at vi har bestemt oss for å kjøre TMS til Mallorca neste sommer. Kanskje svippe innom og se litt TDF på turen også.

Utrolig hva en elektrisk bil kan få en til å gjøre for å slippe å kjøre daue fossilbiler i ferien. ;)

PS! Eneste som holdt oss litt tilbake med tanke på TMS var hengerfeste og båt. Men det var en veldig enkel avgjørelse å overlate hele opplagsjobben til andre. Ikke var det avskrekkende dyrt heller, og nå får vi båten ferdig vasket og stoffet levert direkte på båtplassen om våren. Nyyydelig!  ;D

PPS! Når kan jeg bytte ut skjærgårdsjeepen med en elektrisk utgave? Er jo allerede "ladeuttak" på båtplassen! :D

Amoss

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 13. august 2014, klokken 22:54
PPS! Når kan jeg bytte ut skjærgårdsjeepen med en elektrisk utgave? Er jo allerede "ladeuttak" på båtplassen! :D

Ser for meg ut som om du kan kjøre det i dag:
http://www.greenwave.nu/
http://www.polarboat.no/

:)


Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA