Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garasjeportåpner i i3?

Startet av Toralfsen, fredag 07. februar 2014, klokken 16:33

« forrige - neste »

Toralfsen

Har bilen innebygd garasjeportåpner? Er dette med som tilleggsutstyr?

Vind

Sitat fra: Toralfsen på fredag 07. februar 2014, klokken 16:33
Har bilen innebygd garasjeportåpner? Er dette med som tilleggsutstyr?
Ikke i Norge.  I USA er dette veldig vanlig, og er med i de to største pakkene for i3.   I USA er det til en viss grad standardisert på garasjeportåpnere - noe vi ikke har her.  Det vanlige er at du har tre knapper i bilen som du programmerer til tre åpnere.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Toralfsen

Takk for svar, det var noe ala det svaret der jeg fant på google, men mente å huske at noen la ut bilde her hvor garasjeåpner var nevnt. Da får jeg fortsatt bare ha den slengende...

Vind

Sitat fra: Toralfsen på lørdag 08. februar 2014, klokken 01:23
Takk for svar, det var noe ala det svaret der jeg fant på google, men mente å huske at noen la ut bilde her hvor garasjeåpner var nevnt. Da får jeg fortsatt bare ha den slengende...
Jeg har festet en liten bit med dobbeltsidig tape på papp platen for telefon holderen, da jeg bruker kabel til å lade telefonen.  Da er det bare å vippe opp lokket på midt armlenet, og trykke på riktig knapp. 

Så forsvinner ikke fjernkontrollen når jeg vipper opp midtarmlenet, og knappene er alltid på riktig plass. (Har flere garasjeporter jeg kan åpne)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Snart-i3

#4
Delekatalog for USA.
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/USA/51/51_9368/

Bruk av tilsvarende løsning på andre BMW

http://youtu.be/M0kbWb_wGh4

Alternativet blir å kjøpe speil til US-modell. Har det på min Audi A6 for å få kompass (og det måtte byttes uansett). Jeg har alltid manglet en ting på bilene mine, så nå bestilte jeg ny bil med alt av utstyr. Nå finnes det noe jeg ønsker, men som i utgangspunktet ikke leveres. mmmm....
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Snart-i3

#5
Skal nå snart på en nesten komplett i3, mangler kun portåpner (med kompass) i speilet. Slikt speil leveres kun til US.
Var innom BMW i dag for å få pris på speil med portåpner (del 51169317143). BMW måtte ta kontakt med Sverige for å få lagt inn delen (dvs ingen har bestilt et slikt speil i Norge ennå). Prisen blir nærmere 8000 kr uten rabatter.

Pris på nettet er f.eks $578 (ca 3650 kroner).  I tillegg får vi 25% mva++. I praksis rundt 5000 kroner. Leveranse til Norge er også en utfordring, siden de kun sender i USA. Leverandører i Europa blir dyrere.

Kommer til å få noen til å kjøpe med et speil når de er i USA for å ta med hjem.

Mangler koblingsskjema, så det spennende er om det virker uten modifikasjon. Kompasset på bilen jeg har i dag (Audi) er autonomt (selve kompasset sitter i speilhuset) og virket direkte. Er usikker på om speilet har konstant strøm til portåpneren. Er det noen som har tilgang til koblingsskjema på Europa/US modellen?
Oppdatering: Takk til pberg og "Bmw university" mtp koblingsskjema samt BMW for instruksjonsbok til 2012 X5 på nett. Fjernkontroll skal kun virke med tenning på (fornuftig mtp innbrudd i bil for å komme inn i garasjen), og kompasset er på X5 uavhengig av datanettverket. Det har egen knapp for kalibrering/kompass-sone++. Dette bør bety at speilet bør være "plugg and play".
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

pberg

Bruker ikke amerkanerene andre frekvenser på portåpnerene?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Snart-i3

#7
Skal sjekke opp nærmere. Litt for mye penger å bruke dersom det ikke går. ;)

Oppdatering. Forskjellige frekvenser i Europa og USA. Får se på muligheten for et selvbygg, dvs sette sammen to speil til ett.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

karkandreas

Jeg har en slik: http://www.treffbilder.de/images/96708071/img1807vjy0.jpg Den tenker jeg passer fint i det skjulte 12v uttaket under dashbordet når jeg får min i3, ser bra ut og du vet hvor du har knappen. Veldig greit siden der er ekstra uttak i midtkonsollet også. Denne er 868mhz og fåes med og uten BS. Heter Hormann HSZ1 eller HSZ2 om en vil ha 2 knapper. Kjøpte min på ebay for en par hundre kroner.

http://automotive.watchprosite.com/img/watchprosite/automotive/8/raw/automotive_image.3588408.jpg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA