Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil for første gang

Startet av kaul75, onsdag 06. august 2014, klokken 11:03

« forrige - neste »

kaul75

Hei

Vi er en familie på 4 som vurderer å erstatte vår gamle toyota avensis med en elbil. Altså som bil nummer 2
Hadde egentlig tenkt på nissan leaf tekna. Ser at det florerer av disse på finn om dagen. Ser også at mange kommer fra USA.
Ble rådet av en Nissan forhandler og holde meg borte fra disse. Argumentasjonen de tok ikke dem  i innbytte og det var mere problemer med disse bilene. Noen som kan dele noen erfaringer her


Ser også at noen her har bestillt Kia Soul. Noen som har fått denne bilen og kan dele sine erfaringer så langt

nagela

Ang. Kia Soul EV.
Det finnes ingen av denne i Norge ennå.
Første pulje er på en båt på vei ifra sør Korea, og det forventes at de kommer til forhandlerne/kundene i slutten av august/begynnelsen av september.
(Noen optimister mener midten av august  ;) )
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

emil

Kia Soul har vel ennå ikke kommet som demobil i elektrisk utgave enda. Men mange har bestillt "usett" kun etter å ha kikket på spec og prøvekjørt fossilutgaven.

Selvfølgelig vil Nissan i Norge gjøre alt de kan for at du ikke skal kjøpe importbil. Ellers er det flere tråder om fordeler/ulemper med importbil men kan ta noe her:

Noen ulemper med USA bil:

Selv om du får med garanti tilsvarende norsk garanti er det selgeren som står for den og må forhanle med Nissan. Store muligheter for at du kommer sist i køen. Ellers er det verksteder rundt omkring som ikke ser på USA biler som problem og som også kan utføre software oppdateringer.

Radio/navigasjon. Radioen fungerer kun på FM frekvenser som slutter på oddetall etter decimaltegnet ( f.eks 88.7, 88.9, 90.1 osv). Navigasjonen kan du bare glemme å bruke, men det løses enkelt med kart-app på mobil eller en vanlig GPS de gangene man har behov.

Lavere verdi hvis du skal selge igjen innen få år.

Hvis du ikke passer på kan du få en bil som har kjørt i veldig varme strøk, eller til og med ha vært skadet og fikset opp igjen før import til Norge.

Fordeler:

SV/SL utgaver fra USA (mid 2013 og nyere) har 6.6kW lader som standard som gir mulighet for ca 3 ganger så rask lading som den vanlige 10A ladekabelen.

I motsetning til en del importbiler fra søreuropa har USA bilene samme utstyr som de norske når det gjelder sete/rattvarme. Varme på batteripakken (som kun er der for å hindre skade ved ekstrem kulde) er standard for alle biler nå.



Ellers bør en importbil, og særlig en fra USA ligge noen 10-tusen under tilsvarende norsk bil i pris. Når det gjelder feil/problemer er det minimal med det på Leaf og kjøper du fra en seriøs norsk forhandler har du en viss trygghet. Det er registrert rundt 700 USA biler i norge og flere blir det, så markedet for tjenester til disse vil absolutt være tilstede.

Har selv kjørt min USA bil ca 22.000km uten noen problemer og det er liten tvil om at bilen har blitt primærbil og fossilbilen kun blir brukt når det er behov for ekstra lasteplass, tilhenger eller langtur der lading ikke er aktuelt.

Thomas Parsli

Biler fra USA har i utgangspunktet ikke flere "problemer" enn biler fra Europa eller Japan, men:

* Navigasjon fungerer ikke, kan muligens oppgraderes
* CarWings fungerer ikke
* Noen biler har gått i ekstremt varme områder og har redusert batterikapasitet
* Det ser ut til at det foregår organisert svindel hvor biler med "SALVAGE" title blir eksportert til Latvia og så importert til Norge. Disse bilene bør du sky som pesten!

Det er mulig å spare en del på en US-import men du bør være klar over fallgruvene -spesielt rundt garanti (ingen) og reklamasjonsrett (mot selger).

Selv EU-import ser ut til å være problematisk når det gjelder garantireperasjoner i Norge, man blir ikke møtt med velvilje -for å si det slik...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

E_S

Skygg unna biler som har gått sørvest i USA (Arizona, Nevada, New Mexico spesielt) på grunn av varme. Ellers ville jeg sjekket chassisnummeret for salvage og annet før kjøp og kjøpt av en seriøs forhandler som er der i morgen også og som gir 5 år garanti fra førstegangsregistrering. Om alt dette er i orden og man kan leve uten navigasjon og Carwings vil jeg si at USA-bil helt klart gir mest for pengene. Ja, verdt mindre senere, men også billigere i innkjøp.
:)

bestorp

Sitat fra: kaul75 på onsdag 06. august 2014, klokken 11:03
Hei

Vi er en familie på 4 som vurderer å erstatte vår gamle toyota avensis med en elbil. Altså som bil nummer 2
Hadde egentlig tenkt på nissan leaf tekna. Ser at det florerer av disse på finn om dagen. Ser også at mange kommer fra USA.
Ble rådet av en Nissan forhandler og holde meg borte fra disse. Argumentasjonen de tok ikke dem  i innbytte og det var mere problemer med disse bilene. Noen som kan dele noen erfaringer her


Ser også at noen her har bestillt Kia Soul. Noen som har fått denne bilen og kan dele sine erfaringer så langt

Sludder og vås fra ende til annen at du "bør" holde deg unna USA Leafene, eneste forskjellen er at radio kun funker på oddetall og navi ikke funker.Kjører selv en USA Leaf 2013 Mod og jeg har ikke hatt noen problemer whatsoever. Det at Nissan poengterer med at du skal holde deg unna USA leafs er som regel kun økonomiske fra norske Nissan forhandlere.

Selv stod jeg ovenfor et valg Usa leaf til 175000,- eller en Tekna (noe mer utstyr på denne) til 250000,- sånn ca var det vel, men valget falt på en USA leaf grunnet prisen og de begrensningene lever jeg fint med. Bruker app på telefon til å ladepunkter og man har som regel en map/gps funksjon på de fleste smartphones idag. kjørt 5000km på 3mnd med min USA Leaf er storfornøyd.

Det finnes også forhandlere i Norge som kan software oppdatering på USA leaf (Nesbukta Trading).
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Aldrimer

Thomas: det er meget upresist å si at man ikke har reklamasjonsrett til selger ved importbil. Dersom bilen er kjøpt i Norge har man samme reklamasjonsrett som om bilen hadde vært norsk. Forbrukerkjøpsloven/kjøpsloven skiller ikke mellom normal import og parallellimport.
Dersom du selv importerer bilen fra utlandet, gjelder kjøpslovgivningen i det aktuelle landet. Og i alle praktiske betydninger bortfaller jo reklamasjonsretten dersom du må sende bilen tilbake til USA.

Innlegget ditt gir mer mening om du har brukt begrepet selger som et synonym til forhandler.

Thomas Parsli

Sitat fra: Aldrimer på søndag 10. august 2014, klokken 09:28
Thomas: det er meget upresist å si at man ikke har reklamasjonsrett til selger ved importbil. Dersom bilen er kjøpt i Norge har man samme reklamasjonsrett som om bilen hadde vært norsk. Forbrukerkjøpsloven/kjøpsloven skiller ikke mellom normal import og parallellimport.
Dersom du selv importerer bilen fra utlandet, gjelder kjøpslovgivningen i det aktuelle landet. Og i alle praktiske betydninger bortfaller jo reklamasjonsretten dersom du må sende bilen tilbake til USA.

Innlegget ditt gir mer mening om du har brukt begrepet selger som et synonym til forhandler.

Jeg skrev:

"Det er mulig å spare en del på en US-import men du bør være klar over fallgruvene -spesielt rundt garanti (ingen) og reklamasjonsrett (mot selger)."

Med det mente jeg at det ikke er garanti på US-import og at det kan være problemer rundt reklamasjoner mot selges. Det er dessverre ikke uvanlig med selgere som slår seg konkurs for å slippe reklamasjoner, opptrer som "agent" for å fraskrive seg reklamasjoner og er lite opptatt av kunden etter at bilen er solgt.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA