Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16A Ladestasjon vs. "kladd"

Startet av SHN, mandag 04. august 2014, klokken 19:01

« forrige - neste »

SHN

Vi har lagt ut 230V 3-fas 16A (3 pol+j) med jordfeilbryter til garasjen (før vi tenkte på elbil). Nå har vi vurdert forskjellige ladestasjoner opp mot en ladekabel med kladd til e-Golfen som vi får levert i midten av august.

Ettersom e-Golf kan justere strømstyrken fra konsollet, kan vi ikke se at det gir noen merverdi med en egen ladestasjon i forhold til ladekladden. Da ser vi bort i fra det estetiske som at en ladestasjon ser litt mer proft ut.

Vi har kommet frem til å kjøpe en ny ladekabel med kladd og bytte ut Schuko-støpselet med en 3-fas CEE kontakt, hvor kun 2 poler pluss jord benyttes (1-fas).

I tillegg monterer vi en kurv som vi legger kladden i for avlasting, og en dummy kontakt for oppheng av kabel når den ikke benyttes. Dette bør være en billigere løsning enn for en ladestasjon, og det er ikke behov for elektriker for montering.

Alternativt, beholde Schuko-støpselet og benytte en overgang i stedet med større risiko for overoppheting.

Er det riktig vurdert, eller er det noe vi overser?

Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Fallskjerm

Det hørtes ut som en god plan.

Så kan du ta med deg kabelen hvis du skulle trenge den.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

emil

Sett på CEE kontakt, men anskaff schuko-CEE adapter så du kan ta med den nye ladekabelen og lade på schuko hvis du vet du skal et sted med 16A vanlig kontakt, ingen andre lademuligheter og trenger kortest mulig ladetid.


nofuelno

Sitat fra: emil på mandag 04. august 2014, klokken 19:51
Sett på CEE kontakt, men anskaff schuko-CEE adapter så du kan ta med den nye ladekabelen og lade på schuko hvis du vet du skal et sted med 16A vanlig kontakt, ingen andre lademuligheter og trenger kortest mulig ladetid.
Anbefaling: Det finnes en Mennekes 6>16A ladekabel hvor CEE kontakten allerede sitter påmontert.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

EV-Institute

CEE-støpsel og kontakt koster ikke mange kronene. Vi monterer CEE-støpsel på justerbar EVI ladekabel samt leverer med veggkontakt om det skulle være nødvendig.

www.ev-institute.no
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

elektrolux

Vi har adressert nettopp slike løsninger på vår oppdaterte hjemmeside.

Vær oppmerksom på at den originale ladekabelen har termostat innebygd i Schuko støpselet, og bør derfor ikke tukles med.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

SHN

Takk for tilbakemeldingene. Godt poeng med at ladekablene har temperaturfølere i støpselet. Det viste vi ikke.

Vi får se på de alternative ladekablene som er tilbudt.

Jeg regner med at de kablene som selges er alle med temperaturfølere?
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Gus1

@elektrolux: Dette har jeg aldri hørt om. På min lader til E-up står det tydelig merket på kabelen at det er en 3-leder kabel. Noe diameteren også samsvarer med. Hvordan virker da dette?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

pottle

Sitat fra: SHN på tirsdag 05. august 2014, klokken 17:33
Jeg regner med at de kablene som selges er alle med temperaturfølere?

Du skal ikke regne med at kablene som selges har temperaturfølere. Temperaturfølere er mer å regne som unntaket enn regelen. Har du det så er det bra, men da må du ikke bytte plugg. Sjekk om det stemmer med din egen kabel.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

nofuelno

Sitat fra: pottle på onsdag 06. august 2014, klokken 10:55
Sitat fra: SHN på tirsdag 05. august 2014, klokken 17:33
Jeg regner med at de kablene som selges er alle med temperaturfølere?

Du skal ikke regne med at kablene som selges har temperaturfølere. Temperaturfølere er mer å regne som unntaket enn regelen. Har du det så er det bra, men da må du ikke bytte plugg. Sjekk om det stemmer med din egen kabel.

Mennekes ladekabler har ihvertfall temperatursensor i støpselet.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

tomrh

Sitat fra: SHN på mandag 04. august 2014, klokken 19:01
Vi har lagt ut 230V 3-fas 16A (3 pol+j) med jordfeilbryter til garasjen (før vi tenkte på elbil). Nå har vi vurdert forskjellige ladestasjoner opp mot en ladekabel med kladd til e-Golfen som vi får levert i midten av august.

Ettersom e-Golf kan justere strømstyrken fra konsollet, kan vi ikke se at det gir noen merverdi med en egen ladestasjon i forhold til ladekladden. Da ser vi bort i fra det estetiske som at en ladestasjon ser litt mer proft ut.

Vi har kommet frem til å kjøpe en ny ladekabel med kladd og bytte ut Schuko-støpselet med en 3-fas CEE kontakt, hvor kun 2 poler pluss jord benyttes (1-fas).

I tillegg monterer vi en kurv som vi legger kladden i for avlasting, og en dummy kontakt for oppheng av kabel når den ikke benyttes. Dette bør være en billigere løsning enn for en ladestasjon, og det er ikke behov for elektriker for montering.

Alternativt, beholde Schuko-støpselet og benytte en overgang i stedet med større risiko for overoppheting.

Er det riktig vurdert, eller er det noe vi overser?
Det er omtrent det vi også skal gjøre, skal få lagt ut 3-fase 32A nå - det er første steg - og lader Leafen i vinter via en 16A-kladd og kort adapterkabel til blå CEE 16A enfas (som kladden har). Vår i-MiEV lader fremdeles på den gamle 16A enfas-kursen via medfølgende 10A-kladd m/schuko. Neste steg er underfordeling og en semiportabel ladestasjon slik at begge elbilene kan lades på 16A. Så beholder vi muligheten for 32A enfas, evt. transformator til 400V/16A 3-fas m/11 kW lading, om elbilparken skulle bli videre oppgradert i framtida.  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA