Skrevet av Emne: 16A Ladestasjon vs. "kladd"  (Lest 2918 ganger)

SHN

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
16A Ladestasjon vs. "kladd"
« på: mandag 04. august 2014, klokken 19:01 »
Vi har lagt ut 230V 3-fas 16A (3 pol+j) med jordfeilbryter til garasjen (før vi tenkte på elbil). Nå har vi vurdert forskjellige ladestasjoner opp mot en ladekabel med kladd til e-Golfen som vi får levert i midten av august.

Ettersom e-Golf kan justere strømstyrken fra konsollet, kan vi ikke se at det gir noen merverdi med en egen ladestasjon i forhold til ladekladden. Da ser vi bort i fra det estetiske som at en ladestasjon ser litt mer proft ut.

Vi har kommet frem til å kjøpe en ny ladekabel med kladd og bytte ut Schuko-støpselet med en 3-fas CEE kontakt, hvor kun 2 poler pluss jord benyttes (1-fas).

I tillegg monterer vi en kurv som vi legger kladden i for avlasting, og en dummy kontakt for oppheng av kabel når den ikke benyttes. Dette bør være en billigere løsning enn for en ladestasjon, og det er ikke behov for elektriker for montering.

Alternativt, beholde Schuko-støpselet og benytte en overgang i stedet med større risiko for overoppheting.

Er det riktig vurdert, eller er det noe vi overser?

Bærum  ◊  e-Golf 16.9.2014 - solgt  ◊  TM3 reservert 1.4.2016 avbestilt  ◊  TMS 60D (AP-HW1.0) avbestilt ◊  TMS 90D (AP-HW2.0) levert 30.12.2016

Fallskjerm

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 102
    • Vis profil
Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
« Svar #1 på: mandag 04. august 2014, klokken 19:06 »
Det hørtes ut som en god plan.

Så kan du ta med deg kabelen hvis du skulle trenge den.
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) m/6.6 Kw lader (lader daglig med 30 amp) årlig kjørelengde ca 45 000 km
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

emil

  • Gjest
Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
« Svar #2 på: mandag 04. august 2014, klokken 19:51 »
Sett på CEE kontakt, men anskaff schuko-CEE adapter så du kan ta med den nye ladekabelen og lade på schuko hvis du vet du skal et sted med 16A vanlig kontakt, ingen andre lademuligheter og trenger kortest mulig ladetid.


nofuelno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1066
    • Vis profil
    • Nofuel.no
Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
« Svar #3 på: mandag 04. august 2014, klokken 21:42 »
Sett på CEE kontakt, men anskaff schuko-CEE adapter så du kan ta med den nye ladekabelen og lade på schuko hvis du vet du skal et sted med 16A vanlig kontakt, ingen andre lademuligheter og trenger kortest mulig ladetid.
Anbefaling: Det finnes en Mennekes 6>16A ladekabel hvor CEE kontakten allerede sitter påmontert.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

EV-Institute

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 53
    • Vis profil
    • EV-Institute.no
Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
« Svar #4 på: tirsdag 05. august 2014, klokken 00:45 »
CEE-støpsel og kontakt koster ikke mange kronene. Vi monterer CEE-støpsel på justerbar EVI ladekabel samt leverer med veggkontakt om det skulle være nødvendig.

www.ev-institute.no
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13531
    • Vis profil
Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
« Svar #5 på: tirsdag 05. august 2014, klokken 05:09 »
Vi har adressert nettopp slike løsninger på vår oppdaterte hjemmeside.

Vær oppmerksom på at den originale ladekabelen har termostat innebygd i Schuko støpselet, og bør derfor ikke tukles med.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

SHN

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
« Svar #6 på: tirsdag 05. august 2014, klokken 17:33 »
Takk for tilbakemeldingene. Godt poeng med at ladekablene har temperaturfølere i støpselet. Det viste vi ikke.

Vi får se på de alternative ladekablene som er tilbudt.

Jeg regner med at de kablene som selges er alle med temperaturfølere?
Bærum  ◊  e-Golf 16.9.2014 - solgt  ◊  TM3 reservert 1.4.2016 avbestilt  ◊  TMS 60D (AP-HW1.0) avbestilt ◊  TMS 90D (AP-HW2.0) levert 30.12.2016

Gus1

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 104
    • Vis profil
Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
« Svar #7 på: tirsdag 05. august 2014, klokken 23:42 »
@elektrolux: Dette har jeg aldri hørt om. På min lader til E-up står det tydelig merket på kabelen at det er en 3-leder kabel. Noe diameteren også samsvarer med. Hvordan virker da dette?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

pottle

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 289
    • Vis profil
    • Electric Vehicle Institute AS
Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
« Svar #8 på: onsdag 06. august 2014, klokken 10:55 »
Jeg regner med at de kablene som selges er alle med temperaturfølere?

Du skal ikke regne med at kablene som selges har temperaturfølere. Temperaturfølere er mer å regne som unntaket enn regelen. Har du det så er det bra, men da må du ikke bytte plugg. Sjekk om det stemmer med din egen kabel.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

nofuelno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1066
    • Vis profil
    • Nofuel.no
Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
« Svar #9 på: onsdag 06. august 2014, klokken 23:43 »
Jeg regner med at de kablene som selges er alle med temperaturfølere?

Du skal ikke regne med at kablene som selges har temperaturfølere. Temperaturfølere er mer å regne som unntaket enn regelen. Har du det så er det bra, men da må du ikke bytte plugg. Sjekk om det stemmer med din egen kabel.

Mennekes ladekabler har ihvertfall temperatursensor i støpselet.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

tomrh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5507
    • Vis profil
Sv: 16A Ladestasjon vs. "kladd"
« Svar #10 på: torsdag 07. august 2014, klokken 00:01 »
Vi har lagt ut 230V 3-fas 16A (3 pol+j) med jordfeilbryter til garasjen (før vi tenkte på elbil). Nå har vi vurdert forskjellige ladestasjoner opp mot en ladekabel med kladd til e-Golfen som vi får levert i midten av august.

Ettersom e-Golf kan justere strømstyrken fra konsollet, kan vi ikke se at det gir noen merverdi med en egen ladestasjon i forhold til ladekladden. Da ser vi bort i fra det estetiske som at en ladestasjon ser litt mer proft ut.

Vi har kommet frem til å kjøpe en ny ladekabel med kladd og bytte ut Schuko-støpselet med en 3-fas CEE kontakt, hvor kun 2 poler pluss jord benyttes (1-fas).

I tillegg monterer vi en kurv som vi legger kladden i for avlasting, og en dummy kontakt for oppheng av kabel når den ikke benyttes. Dette bør være en billigere løsning enn for en ladestasjon, og det er ikke behov for elektriker for montering.

Alternativt, beholde Schuko-støpselet og benytte en overgang i stedet med større risiko for overoppheting.

Er det riktig vurdert, eller er det noe vi overser?
Det er omtrent det vi også skal gjøre, skal få lagt ut 3-fase 32A nå - det er første steg - og lader Leafen i vinter via en 16A-kladd og kort adapterkabel til blå CEE 16A enfas (som kladden har). Vår i-MiEV lader fremdeles på den gamle 16A enfas-kursen via medfølgende 10A-kladd m/schuko. Neste steg er underfordeling og en semiportabel ladestasjon slik at begge elbilene kan lades på 16A. Så beholder vi muligheten for 32A enfas, evt. transformator til 400V/16A 3-fas m/11 kW lading, om elbilparken skulle bli videre oppgradert i framtida.  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km