Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vask, polering og voksing

Startet av Olemann, mandag 04. august 2014, klokken 14:12

« forrige - neste »

GelpMan

#15
Da har man brukt helgen til å vaske bilen godt.. Bilen var full av piggstøv / metallspon (bilde 1), så da var det frem med claybar. Ser ut som lakken har holdt seg greit igjennom vinteren, den fikk tross alt grei behandling før snøen falt. Blir vel bare å korigere litt der hvor jeg har brukt claybar, før det blir et nytt lag med forsegling ;)

Klykken

#16
Har du prøvd korrosol eller iron x i forbindelse med piggstøv o.l.? Evt andre fallout removers. Det er temmelig effektivt, både på lakk og felg! Mye mer skånsomt enn å "skrape vekk" med clay da du slipper kontakt med lakk og de ripene det medfører. Klart, før polering bør det uansett gås over med clay for å ta siste rest. :)
Korrosol, iron x e.l. benyttes etter prickbort/surfex (eller tilsvarende) forvask og mest mulig tørr bil (lufttørket feks).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GelpMan

Sitat fra: Klykken på mandag 16. mars 2015, klokken 18:49
Har du prøvd korrosol eller iron x i forbindelse med piggstøv o.l.? Evt andre fallout removers. Det er temmelig effektivt, både på lakk og felg! Mye mer skånsomt enn å "skrape vekk" med clay da du slipper kontakt med lakk og de ripene det medfører. Klart, før polering bør det uansett gås over med clay for å ta siste rest. :)
Korrosol, iron x e.l. benyttes etter prickbort/surfex (eller tilsvarende) forvask og mest mulig tørr bil (lufttørket feks).

Var tom for iron x, desverre. Så clay var det eneste alternativet jeg hadde for hånd.. Umulig å la det stå til jeg får handlet mer, da sover jeg bare dårlig om natta.... :P

itresla

Pickbort, surfex, iron x, korrosol... Det er kinesisk for meg. :-(
Er det noen som vil anbefale hvordan jeg skal gå frem, hvis jeg ikke har noen erfaring med vask av ny bil? Nå har jeg kjørt 2000 km, og det er ingen tvil om at det et på tide med en grundig vask.

Marius Engel

Guide til skånsom vask av bil: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-skaansom-vask-av-bil/

Kan anbefale å kjøpe 7 liters trykksprøyter på clas ohlson til pricbort og surfex.

GelpMan


Ferry

Er det denne fra Cocraft dere mener? http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-7-l-trykksprøyte-/40-7917


Jeg har en 2-liter av samme merke som fungerer fint. Bruker den til Surfex. Trenger en til Prickbort også, så da spørs det om jeg må teste den 7-literen. Jeg har ikke krefter i henda til å spraye ned en hel bil med vanlige 1-liters trykkeflasker  :-[ Og jeg har vel ennå til gode å få brukt opp ei hel flaske før pumpemekanismen jukser.

Marius Engel

Ja, den funker bra. Når du har en lanse, slik som denne har, så går det mye greiere enn med små håndholdte greier. Og vanlige spruteflasker er jo døden å bruke på en hel bil. Så slipper man å fylle de så ofte. Produktet står klart til vask.

Selv har jeg kjøpt kwazaar sine trykksprøyter (6 og 9 liter) fra bilnerden. De er enda bedre, men koster 500kr stykket.

Olemann

#23
Merket i dag at jeg på dørene har denne type piggstøv/spon som delvis er rustet og sitter fast i lakken. Skjønner at rett på med Clay ikke er så lurt, men hvilke produkt er mest effektivt?

Hva er forskjellen på korrosol og iron x, og hvilke fjerner dette rust-sponet best?
Finnes jo mange ser jeg, f.eks.: Autofinesse, Gtechniq W6, Gyeon Q2M...+ de du nevnte.


Sitat fra: Klykken på mandag 16. mars 2015, klokken 18:49
Har du prøvd korrosol eller iron x i forbindelse med piggstøv o.l.? Evt andre fallout removers. Det er temmelig effektivt, både på lakk og felg! Mye mer skånsomt enn å "skrape vekk" med clay da du slipper kontakt med lakk og de ripene det medfører. Klart, før polering bør det uansett gås over med clay for å ta siste rest. :)
Korrosol, iron x e.l. benyttes etter prickbort/surfex (eller tilsvarende) forvask og mest mulig tørr bil (lufttørket feks).

bromm

Sitat fra: Olemann på mandag 06. april 2015, klokken 15:48
Merket i dag at jeg på dørene har denne type piggstøv/spon som delvis er rustet og sitter fast i lakken. Skjønner at rett på med Clay ikke er så lurt, men hvilke produkt er mest effektivt?
Funka bra med Prickbort for min del (selges på Statoil)...

Olemann

Har Prickbort og prøvd det, men holder ikke, så trenger noe av det rust/spon løsende som er nevnt under, men noen som vet om forskjeller på disse og kan anbefale noe?

Sitat fra: bromm på mandag 06. april 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Olemann på mandag 06. april 2015, klokken 15:48
Merket i dag at jeg på dørene har denne type piggstøv/spon som delvis er rustet og sitter fast i lakken. Skjønner at rett på med Clay ikke er så lurt, men hvilke produkt er mest effektivt?
Funka bra med Prickbort for min del (selges på Statoil)...

brimi

Korrosol og iron x gjør samme nytte. Har ikke prøvd noen av de andre du nevner. Du går ikke feil med noen av de to førstnevnte hvertfall
Bmw i3

Klykken

Kalles også for fallout removers. Korrosol og iron x er de jeg har prøvd også, og de er så og si like. Clay gjør også tilsvarende nytte, men lager en del ugangn etter seg. Bør polere bilen etter i så måte.

Anbefaler Korrosol fremfor iron x pga lukta. Selges hos bl.a. bilnerden.no.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olemann


Takker, da får jeg skaffe meg en boks av enda et vidundermiddel, har satt min ære i å begrense boksologien mht. puss av bil, men er nå oppe i 2 esker og 8 flasker/bokser, så spørs om jeg har  grunnlag for å mene at det enkle er det beste, lenger....


Sitat fra: Klykken på mandag 06. april 2015, klokken 22:13
Kalles også for fallout removers. Korrosol og iron x er de jeg har prøvd også, og de er så og si like. Clay gjør også tilsvarende nytte, men lager en del ugangn etter seg. Bør polere bilen etter i så måte.

Anbefaler Korrosol fremfor iron x pga lukta. Selges hos bl.a. bilnerden.no.

Klykken

Du TRENGER strengt tatt ikke korrosol. Men der gjør nytten.
Sjekk ut DCN.no for mer dybde i galskapen. Det blir straks skikkelig moro hvis du skaffer seg maskin å polere bilen med. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA