Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vask, polering og voksing

Startet av Olemann, mandag 04. august 2014, klokken 14:12

« forrige - neste »

Olemann

Kanskje av nytte for noen:  Jeg er av typen som normalt gjør dette maks 1 gang i året, og da variant bøtte, Statoil shampo, hageslange, Biltemasvamp og til nød en flaske Turtle voks med klassisk pussegarn som gjør at bilen ser ut som et juletre rundt lister etc etterpå.

Men etter lesing av nerdenes pynte-tråd (detailing har jeg fått med meg det heter) så tok jeg en skikkelig runde på bilen her en vakker sommerdag.

Legger ved 2 bilder fordi det viser noe jeg aldri hadde trodd før jeg så det......nemlig at det er stor forskjell på å polere og å vokse.  Har aldri før gjort begge deler, alltid trodd jeg har vært flink når jeg har polert, men her sees:

1.  Taket er vasket og polert.  Store "vann-pytter" samler seg.
2. Panser er vasket, polert og vokset.   Vannet ligger i små dråper.  Lakken er vesentlig glattere.

Så; det er ikke bare tull å vokse etter polering.....men endte jo med at kona måtte gi meg en runde skulder-massasje etterpå, dette er ikke jobb for oss på 50+  (selv om jeg har en OK poleringsmaskin, men ikke oscillerende DA som nerdene påstår skal til).
Hele runden tok ca 3 effektive timer, og nå er det i3'en neste gang, måtte teste ut på min 2012 Focus, tok ingen sjanser...

Mvh Ole

Klykken

Jepp, polering og voksing er forskjellige greier, men likevel viktig om du vil ha en skinnende bil med vann/skittavvisende egenskaper. :)

Vær obs på at du bruker produkter ment for maskin når du polerer med det. Håndprodukter tåler ikke varmen en maskin gir, og kan brenne seg inn i lakken. Vær også obs på at i3en består av plast og at dette ikke alltid er like happy for alt for høy varme som en roterende maskin kan avgi. OG sist men ikke minst polish/rubbing og puter har forskjellige egenskaper (grovhet), og brukes maskinen og produktene feil kan du få kjørespor som lyser opp i lysrefleksjonene, eller andre defekter. Altså et verre resultat enn du opprinnelig hadde, i verste fall.

Les deg opp på bruk av maskiner på f.eks DCN.no. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olemann

#2
Takker, på i3'en blir det bare manuelt, var ikke så mye å spare på tid eller resultat med maskin, bruker polish som er laget for både maskin og hånd, og en spesiell svamp/pad som fulgte med.

Poenget mitt var bare å vise at dette også funker for oss som normalt er på bøtte & Biltema svamp nivå, det er lett å gå seg vill i "detailing" trådene og det kan jo ta pusten fra de fleste, men  innrømmer jeg kjøpte en god skumkanon, såpe som henger på bilen endel minutter, og Prickbort og  noen andre remedier, men det viktigste var nok likevel 15 minutters massasje av kona etterpå :-)  For spesielt sunt for armer og skuldre er denne gnikkingen neppe.

Ole

Sitat fra: Klykken på mandag 04. august 2014, klokken 14:38
Jepp, polering og voksing er forskjellige greier, men likevel viktig om du vil ha en skinnende bil med vann/skittavvisende egenskaper. :)

Vær obs på at du bruker produkter ment for maskin når du polerer med det. Håndprodukter tåler ikke varmen en maskin gir, og kan brenne seg inn i lakken. Vær også obs på at i3en består av plast og at dette ikke alltid er like happy for alt for høy varme som en roterende maskin kan avgi. OG sist men ikke minst polish/rubbing og puter har forskjellige egenskaper (grovhet), og brukes maskinen og produktene feil kan du få kjørespor som lyser opp i lysrefleksjonene, eller andre defekter. Altså et verre resultat enn du opprinnelig hadde, i verste fall.

Les deg opp på bruk av maskiner på f.eks DCN.no. :)

Klykken

#3
Hehe, masasje er viktig etter ei økt ja. :P Er heftig greier når det først bærer i retning detailing! Men moro om resultatet blir deretter også.

Viktigste er uansett at man vasker bilen jevnlig, så får man velge selv hvor detaljnivået og tidsbruken skal ligge. :)

EDIT: Kan imidlertid fortelle at man ikke trenger å polere før voks, alltid. Er bilen ren nok etter vask, kan man legge et lag voks på hvis den eksisterende har dabbet av. Å legge voks går jo temmelig fort, og er ingen styrkeprøve. Det skal iallefall ikke være det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

oddefanten

Stjeler denne tråden litt videre, hyggelig å se flere fra dcn her inne! Fikk min i går og er strålende fornøyd!

Klykken; Hvordan opplever du lakken på i3? Klassisk tysk? Var små swirls på både panser og tak på min ved levering, men fant ut at dette ordner jeg best selv i beste dcn stil ;) Spørsmålet er om det er hensiktsmessig å legge eksempelvis Gtechniq C1+EXO dersom lakken er myk, eller om tradisjonell beskyttelse med SW Shield er tilstrekkelig?

Har stoffinteriør og tenkte å legge på Gtechniq i1 Smart Fabric på seter og matter, samt G1 på ruter. Noen anbefalinger for øvrig?
BMW i3 (2014) | Volvo V70 (2012)

Klykken

Har ikke kommet meg i gang med polering på min enda da tiden ikke strekker til. Har dog vasket den gjevnlig, og klargjøringen på min var temmelig grei, sett bort ifra taket der det er et område på 15x15cm ca med kjørespor. Tenkte å ta taket i nærmeste fremtid. :)

Men BMW har som kjent ganske hard lakk i de fleste tilfellene, og antar i3en er i samme gate selv om karrosseri er i plastmateriale. Men små vaskestriper burde kunne tas med forholdsvis mild kombo okke som, så du kommer deg nok langt med en god enstegs.

C1 og EXO er jo meget holdbart og godt vannavvisende, hvis du ikke benytter deg av sterke kjemikalier under vask (EXO v1 var vel ikke så glad i sterk surfex hvis jeg minnes korrekt). Jeg ville gått for C1 + EXO hvis du har det for hånden. Evt tatt en annen småbil i samme slengen, hvis du har muligheten så slipper du at resterende EXO går heden. :)

Virker forøvrig som du har nok erfaring på dette området til å ta en ganske god detailing av bilen. ;)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

esselt

Lakken på denne var vel en ganske typisk tyskerlakk, passe hard og nogenlunde lett å holde på med.

Som jeg har nevnt i en annen tråd her, Scholl S30+ på orange pad og DA var meget fin holokiller. Jeg hadde swirls fint plassert over hele bilen etter klargjøring, men kort tid med nevnte kombo løste problemet nesten umiddelbart. Personlig la jeg C1 + C2V3, og synes kanskje C1 er hakket mykere (og derfor enklere å ripe) en lakken, du får dog et ekstra lag som ikke trenger å være negativt. :-)

Ellers kan jeg si at du sitter igjen med ganske mye produkt etter bilen, den er jo bitteliten. Som tilleggsopplysning kan jeg si jeg la G5 på alle ruter (1 lag) og de holder alle ennå, kun frontrute som har fått dempet effekt etter viskerslitasje. All plast fikk et lag med C4, felger et solid lag med C2V3.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

oddefanten

Har Menzerna SF-4000 for hånden, prøver dette med orange pad ved første vask. Så får vi håpe at skånsom vask medfører minimalt behovfor korrigering i fremtiden  ::) Har ikke bestilt EXO eller C1 enda, så tror muligens jeg går for Shield som jeg har for hånden nå i vinter og så får vi se hva konklusjonen blir :)

Har kun brukt Rain-X på ruter tidligere, men synes denne reduseres hurtig på dieseldyret vi har fra før.

C1 +C2v3 er jo absolutt et alternativ det også, etter hva jeg har forstått er C2v3 noe av det enkleste/hurtigste å påføre som LSP. Vi kan jo holde liv i denne tråden etterhvert som vi danner oss noen erfaringer.
BMW i3 (2014) | Volvo V70 (2012)

Klykken

Shield er en meget holdbar voks det, så den skal du ikke rynke på nesen av. :) Men det er en voks, og naturligvis ikke bestandig like "holdbar" som mange sealere er. Mye avhenger av bruken av bilen, samt vedlikeholdet.

RainX er bra den dagen det legges og så detter kurven raskt. Etter noen uker så er den ikke spesielt dugende lenger, etter min erfaring. Bruker Gtechinq G5 selv, med god erfaring. Hopping av viskerne KAN forekomme den første tiden hvis de må brukes, men er usikker på hva som forårsaker det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

roso

Min i3 var klargjort veldig bra faktisk, og jeg fant svært lite å utsette på det. Likevel "måtte" jeg jo gå over bilen en runde med Swissvax CleanerFluid Pro Regular for å få litt mer glans. Toppa dette med Swissvax Crystal Rock  8) Dette ble gjort i begynnelsen av april, og ca 10.000 kilometer senere ser det akkurat like bra ut og vannet perler seg som bare det.

På vinduene foretrekker jeg å bruke Nanolex Glass Ultra. Har testet den mot diverse andre glassforseglinger, (men foreløpig ikke Gtechniq) og den er min favoritt så langt. Har aldri opplevd "hoppende" pussere heller.

Planen før vinteren er å legge en forsegling av noe slag. Regner med at det enten blir Nanolex Lakk Premium eller rett og slett Modesta BC03. Swissvax Shield er jo også en glitrende vintervoks... Vi får se hva jeg faller ned på.

Klykken

#10
Ikke noen god idé å polere "glasset" under bakvinduet på bakluken! Ble til en grå hard/seig hinne... Sleit en del med å buffe, men litt surfex på en mf løste det etter litt hodebry. Ellers så Scholl S17 ut til å ta fint med vaskestriper og klargjøringsholos. S40 til slutt for ekstra shine. Flex DA var maskinen som ble brukt. SV Shield som beskyttelse, så får vi se hvordan det holder gjennom vinteren. :)
Tidsbruk ble ca 8 timer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olemann


Jeg brukte 3 timer på den prosessen jeg startet denne tråden med, men tror nok det er i overkant.  Skal man få med seg de fleste på slike prosesser har jeg en følelse av at det er max 2 timer, inkludert vask, rydding etc, og maks 3-4 flasker med ulike remedier.....ellers havner man fort i "detailers club" menigheten, og der tror jeg den gjennomsnittlige bileier vil slite med å henge med, ikke bare pga tid, men også fordi den grunnleggende nysgjerrighet på innhold i bokser og flasker etc. ikke helt er på høyden....

Men; den gode nyheten, som jeg ville dele, er altså at på 2-3 timer, og med 3-4 skikkelig flasker, og 2-3 gode kluter/votter, så får man en flott bil som holder noen måneder - i alle fall sett fra mitt perspektiv, som tidligere bestod i 1 runde i året med Turtelwax.  Men nå altså noe mer, som beskrevet i 1. innlegg :)

Ole

Klykken

Poleringen er det som tar tid. Jeg tok ingen grundig runde på min, da det var to biler som skulle tas i løpet av helgen her nå. Dieseldyret og i3en tok totalt 18 timer og tilsvarende rasert rygg!

Vask gjør man unna på et par timer om bilen er behandlet greit i forkant. Det inkluderer rigging av utstyr og rydding i etterkant, på ca en halvtime.
Skal man polere hele bilen med maskin ser man gjerne på et par dager arbeid eller mer om det er mye vaskestriper o.l...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

brimi

Jeg syns den svarte plasten under dørene er blitt blass. Hva bruker dere her? Har ikke lyst til å kline inn owatrol på fine bilen.
Bmw i3

Klykken

Hvorfor ikke owatrol?
Her er en del alternativer: http://bilnerden.no/index.php?main_page=index&cPath=25_51 Gtechniq får mye skryt!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA