Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vask, polering og voksing

Startet av Olemann, mandag 04. august 2014, klokken 14:12

« forrige - neste »

Olemann

Joda, har allerede en stor Makita poleringsmaskin som brukes til båten, men litt redd for plasten på i3'en, det er en vanlig roterende og ikke oscillerende maskin.  Men; skal teste ut litt forsiktig, dog synes jeg manuell polering og voksing går bra, bilen er jo ikke noe Tesla flak heldigvis :-)

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. april 2015, klokken 22:34
Du TRENGER strengt tatt ikke korrosol. Men der gjør nytten.
Sjekk ut DCN.no for mer dybde i galskapen. Det blir straks skikkelig moro hvis du skaffer seg maskin å polere bilen med. ;D

Klykken

Er mye teknikk ved bruk av maskin. Roterende gir også fort hologrammer og andre defekter, så anbefaler en oscillerende (DA) maskin når du er nybegynner. Mye mer tilgivende!
Husk også at produkter ment for hånd (som det du får på bensinstasjonen) ikke kan brukes med maskin, siden disse sjeldent ikke tåler varmen og kan brenne seg inn i lakken.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MindViruz

Å polere en bil setter jeg alltid av to dager til.

Vask, korrosol, clay, tørk, maskering og behandling av vinduer en dag. Neste dag er det rett på polering med maskin (DA i mitt tilfelle), og toppe det hele med en skikkelig voks.

Se pågående test på dcn.no av collinte 845 vs. BH Finish.
Sistnevnte er meget bra!

MindViruz


Sitat fra: MindViruz på onsdag 08. april 2015, klokken 11:51
Å polere en bil setter jeg alltid av to dager til.

Vask, korrosol, clay, tørk, maskering og behandling av vinduer en dag. Neste dag er det rett på polering med maskin (DA i mitt tilfelle), og toppe det hele med en skikkelig voks.

Felger blir vasket, polert og vokset når jeg setter de vekk, og gummicoating (Black pearl) legges også på da.

Se pågående test på dcn.no av collinte 845 vs. BH Finish.
Sistnevnte er meget bra, etter min erfaring. Førstnevnte er bra, billig og superenkel å legge.

Gatlas

Hva skal man behandle det lyse treverket med innvendig?
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

Klykken

Swissvax har en voks til treverk. Ellers holder det nok å vaske dette regelmessig en stund vil jeg mene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

#36
Da ble der endelig vask av godbilen siden sommeren i år. Ellers vært regelmessig spylt frem til nå. Dvs nesten et halvår uten skikkelig vask! Mye pga oppussing av hus, slik at utekrana har blitt koblet ut.
Fant meg en vaskehall med mulighet for stenging av port og gyvde løs.

Avfetting (forvask) tas på nedenfra og opp.
- Benyttet først mac 124 prickbort på så tørr overflate som mulig, fra vinduer og ned, og lot dette virke i 5-7minutter. Denne tar asfalt og bremsestøv (kaldavfetting).

- Fortsatte med Bilt Hamber Surfex HD blandet med én del Surfex og 15 deler vann, altså 1:15. Tok det over hele bilen, med vinduer til slutt. Denne løsner skitt/smuss og løser opp trafikkfilm tildels. Lot denne virke 5-7minutter også.

- Avspyling, nedenfra og opp, så hele bilen ovenfra og ned igjen. Tar forsiktig på lakken på utsatte steder rundt hjula og kjenner/ser etter nupper og sorte prikker. Dette indikerer at man bør ta en strafferunde med kaldavfetting hvis tilfellet, noe det var hos meg. Slipper man å dra med seg dette i vaskeredskapen og unngår dermed riper.

Så går man over til berøringsvask med vaskebøtte med gritguard i bunn (en rist), hvor bøtta kun har blitt brukt til bilvask og ikke annet. Varmt vann her, og benyttet såpe med beskyttelse i seg. Såpa heter Gyeon Bathe+. Knall såpe som frisker opp en sliten voks og gir opp til noen mnd med beskyttelse. Vaskeredskapen er bilnerdens spesialsvamp (nå kalt North Detailing svamp, tror jeg).

Starter med å vaske tak og sideruter, før jeg spyler av. Fortsetter med en av sidene, og spyler av igjen, og tar neste. Så front og bak, og avspyling.

Bruker egen svamp/hanske på nedre plastdetaljer og felger, samt dørkarmer.

Svampen skal ikke lugge, og den skal kun gli over lakken uten særlig press. Dyppes og gnis mot risten i bøtta jevnlig! Hos meg var bøtta nesten tom når bilen var ferdig vasket. Dvs ca 15L såpevann brukt.

Vips var bilen ren utvendig. :) droppet tørk da det snødde som f..

Tidsforbruk var ca 1,5 timer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olemann


Gode råd her, bruker selv mange av de samme produktene - og lurer på en ting:  Hvordan vasker du vaskevott/svamp og tørkehåndklær når de blir skitne?  Selv om de vris opp i rent såpevann sitter lett litt olje og annen skitt som kommer på om man har vært litt uforsiktig i vask/tørking.

Klykken

Vaskemaskin og milo på 90C for MF. Gjerne la de ligge i et surfexbad en stund (over natten feks) i forkant hvis de er ille. Svampen skyller jeg ekstra godt til den visuelt ser bra ut. Sjeldent det er groms i den. Svampen fra BN tåler også maskinvask ifølge dem selv, men det sliter den nok unødig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jentuten

Hvordan vasker dere bilen under når dere ikke kjører den gjennom vaskeautomat?

Forresten, helt ny her i forumet og har fått utrolig mye nyttig informasjon her. Takk til alle dere som deler :D

Ferry

Jeg spyler under med HT så godt jeg klarer, dvs. egentlig ikke så godt..  :-\ Fra tid til annen kjører jeg i børsteløs automat med underspyling. Vurderer å kjøpe underspylingsdyse til HT. Men jeg har litt for tungvindt opplegg til vask hjemme vinterstid, og det er da underspyling er viktigst.
Kjører mikrofiber i vaskemaskin uten skyllemiddel. Prøver å sortere litt mellom møkkete og fine. Ikke MF for felger sammen med de fineste for buffing etc. Gjør ellers omtrent slik Klykken beskriver, med de samme midler.

Trond.m

@Klykken,
Takk for gode anbefalinger. Ser ut som om bilnerden har veldig konkurransedyktige priser :-)

Strøm Tycoon

Vasker med "vaskehanske", såpen kommer fra kjøkkenet og heter "Yes", vannet er varmt. Etterbehandler med gummifornyer.

Polering, ikke nødvendig ;)



Gjennomsiktig Rubberspray FTW!

Ingeniøren

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 22. desember 2015, klokken 11:45
Vasker med "vaskehanske", såpen kommer fra kjøkkenet og heter "Yes", vannet er varmt. Etterbehandler med gummifornyer.

Polering, ikke nødvendig ;)



Gjennomsiktig Rubberspray FTW!

Nice - lakk med gummi gjør seg bra !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA