Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Effekt av varmepumpe

Startet av pberg, mandag 04. august 2014, klokken 11:49

« forrige - neste »

pberg

Fant en link til noe teknisk informasjon fra BMW på et forum et sted (finner ikke igjen linken), og her stod det litt om effektiviteten til varmepumpen:

Energy use                       Heater output Cooling power
1 kW of electrical energy    2 kW               3 kW
2.5 kW of electrical energy 5 kW               7.5 kW
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

ganton

Oppvarming av batteriene
Noen som vet om varmepumpe/heater brukes til å varme opp batteriene?
I den tekniske dokumentasjonen kap. "Heating and A/C Systems" vises det til "Cooling pipes of the high-voltage battery" og tegningen viser hvordan varme ledes vekk fra batterienen. Men antar at i Norge må batteriene varmes opp, feks ved hurtiglading i mange kuldegrader? Eller gjøres ikke dette hverken under kjøring eller ved precondititioning?
Hadde vært interessant å kunne se batteritemperaturen slik som man kan i Leaf'en.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ganton

Fant svaret på mitt eget spørsmål: Nei, varmepumpe brukes ikke til å varme opp batteripakka.

"Heating
Vice versa, if the I01 was parked outside for example for several days at temperatures below 0 °C, it
makes sense to heat the battery cells before departure and/or to their optimal temperature level. They
then deliver their full power before the journey commences. The customer can use this option if the
vehicle is connected to the power network using the charging cable and the function for the interior
air temperature control of the vehicle was selected. In order to warm up the batteries, the high-voltage
system is activated and electrical current is sent through a network of heating wires. This network of
heating wires is arranged along the coolant ducts. As the coolant ducts and the cell modules touch,
the heat generated in the heater coils is transmitted to the cell modules and therefore the battery cells."
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

sigurdi

Så ut som tallene er byttet om på heating og cooling.
Lærte i kjøleteknik (18 år siden) at største fordelen med å kjøre som varmepumpe er at du får mesteparten av tilført energien tilbake som varme.
Mens som AC blir dette tap.
Altså varmepumper leverer høyere effekt og bedre virkningsgrad som varmepumpe en AC, ikke motsatt slik som tabellen din pberg viser.
(Tror ikke dette har endret seg, men virkningsgraden har gått litt opp, pga mindre tap til omgivelsene.)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Snart-i3

Har også disse tallene fra opplæringsmateriellet til BMW USA, og de er riktig gjengitt. Dersom tallene er feil skyldes dette BMW.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

bromm


sigurdi

#6
Tallene er nok riktige, men vil da tro at den leverer 3kW kjøling med forbruk på 1kW, men kanskje bare forbruker 500W-600W når den leverer 2kW som varmepumpe på sit beste.

Er naturlig at de trenger høyere effekt på kjøling når du ønsker kald bil i Nevada og 40++ grader ute.
(Mindre differanse inne/ute (40-22), gir bedre vilkår en med -20 ute og +22 i bilen. :-)
Da har og virkningsgraden gått mye ned og gir nok ikke 2kW om den forbruket 1kW.
(Større differanse temperatur mellom varm og kald side, gir større og større arbeid, til slutt sitter du igjen med omtrent det samme som du putter inn.)

Jeg som tenkte litt feil og tenkte beste effekt slik varmepumper ofte er oppgitt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA