Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plast/kompositt karosseri og lyn

Startet av ganton, mandag 04. august 2014, klokken 10:09

« forrige - neste »

ganton

Mye torden og lyn om dagen og det får meg til å fundere over lynnedslag og plast/kompositt karosseri. Vanligvis er jo elektronikk og passasjerer i bil beskyttet av metallkarosseri/Faradays bur. Men er elektronikken/batterier på noen som helst måte kapslet inn i metall på i3'en?

Leste også på mybmwi3.com om at karbonfiberkomposittmaterialet kan trekke til seg fuktighet og eksplodere ved lynnedslag pga superoveropphetning. "...the real issue with composites is they get heavier with age due to moisture ingress. When water inside the CFC is super heated by a lightning strike it will literally explode." Faktisk problem eller bare teoretisk?

Noen som kjenner til hva BMW har gjort/tenkt rundt lynnedslag, regner med at bilen er godkjent for å tåle kraftige spikes i nettet under lading, men hva med kraftige el.magnetiske ladninger i nærheten/direkte treff?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Aberg88

Uten at jeg vet så mye om prosessen eller teknikken rundt det med komposit "skråg" så vil jeg tro at det er støpt inn metalliske ledere i kompositten for utladning av statisk elektrisitet. Dette er i ihvertfall en vanlig måte å gjøre det på i fly industrien hvor det blir brukt mer og mer komposit/karbonfiber.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA