Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gjett-o-meter

Startet av pberg, mandag 04. august 2014, klokken 08:02

« forrige - neste »

pberg

Jeg må si at jeg ikke er så fryktelig imponert over nøyaktigheten til gjett-o-meteret i i3en. Nå her i går kjørte jeg fra hytta og hjem, det er 121km. Bilen påstod da at jeg måtte finne meg en ladestasjon på veien, for dette kom ikke til å gå bra.

Fasit:


Og jeg synes jo det er litt interessant at når bilen ser at jeg har brukt under 25% batteri på 40km, så tror den fremdeles at de siste 27% bare holder til 33km.

I dette tilfellet var forrige tur hjemmefra til hytta, og ikke noe kjøring innimellom, og forbruket var tilsvarende som på hjemveien.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

esselt

Føler at den estimerte antatt kjørelengde ute bedre på den SW versjonen som kom med min bil (utlevert 27. mars), etter oppdatering ble GOM-en vesentlig mer pessimistisk.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

Klykken

Sjelden det står over 125km ved oppstart, men med fin kjøring klarer man som oftest en del mer ser det ut til. Synes bilen er veldig pessimistisk ja, som esselt sier. Ser an forbruket når første av de fire strekene er brukt opp. Holder jeg samme stilen vil jeg kunne kjøre ca 4x denne. Som regel klarer jeg 4 mil per strek slik som forholdene er nå. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GelpMan

Står Trippcomputeren din til å resette seg automatisk?

Jeg har i min bil sjelden sett rekkevidde over 140km på fulladet batteri (bilen har nå gått ca 9000km). Har altid ligget på mellom 125-135km, noe som aldri stemmer med virkeligheten. Bilen klarer jo alltid 160km eller mer på de litt lengre turene jeg har tatt.

På torsdag forige uke tok jeg vekk "haken" for automatisk resett på trippcomputeren. Har kjørt bilen pent etter det og ble forbauset søndag over at bilen indikerte 152km rekkevidde på søndag.

Her må det jo være en samenheng...?? Ser for meg at data fra trippcomputeren blir brukt for å utregne kjørelengden ut i fra det forbruket som er oppsumert der, og at når denne resettes for hver tur bruker bilen en gitt standard for forbruk?

Håper dette er tillfelle, er lei over at bilen indikerer feks. 130km kjørelengde, for så kjøre 85km og se 50% rest på batteriet noe som tilsier 170km kjørelengde.

pberg

Ja, min står til automatisk reset. Men nå hadde jeg ikke kjørt noe annet enn langkjøring dagen før denne turen, og fremdeles bommet den helt vilt.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

bromm

Sitat fra: esselt på mandag 04. august 2014, klokken 08:45
Føler at den estimerte antatt kjørelengde ute bedre på den SW versjonen som kom med min bil (utlevert 27. mars), etter oppdatering ble GOM-en vesentlig mer pessimistisk.
Dette er nok HELT riktig - det samme skjedde hos meg ! Fikk bilen 6 mars, og frem til oppgradering i slutten av mai, så var den tilnærmet HELT riktig under alle forhold (noe også demo-bilene viste i nov-des), mens etter oppgraderingen på forsommeren så viser den stort sett aldri mer enn 120-124 km ved start. Den er også veldig konservativ underveis, så man vet at man har mer å gå på uansett. Jeg tipper dette drar seg til fremover, fordi alle bilene blir lagret hos BMW's statistikk, og det vil derfor, over tid, bli lett for dem å fin-tune dette helt optimalt.

Det kan se ut til at siste software rett og slett tar mindre hensyn (om noe i det hele tatt) til de serverbaserte beregningene (og heller legger mer vekt på bilens egne kalkulasjoner), fordi det ser ut som det også er mindre kompensasjon for topografi og vær/temp nå enn det det var tidligere - da hadde f.eks destinasjon på fjelltopp eller dalsøkk større konsekvens (sammenlignet med faktisk kjørelengde), enn den har nå...

Heldigvis er det meste av dette beregninger som skjer på systemer som ligger utenfor bilen, og derfor er det nok bare et tidsspørsmål før det blir korrigert - i verste fall må det en sw-oppdatering til på de bilene som har dette problemet.


GelpMan

Sitat fra: pberg på mandag 04. august 2014, klokken 14:26
Ja, min står til automatisk reset. Men nå hadde jeg ikke kjørt noe annet enn langkjøring dagen før denne turen, og fremdeles bommet den helt vilt.

Prøv å skru av denne da, se om det hjelper. Da tror jeg bilen bruker tallene fra trippcomputeren til å beregne kjørelengden. Det krever jo at man har en mere konstant kjørestil da.

bromm

Sitat fra: GelpMan på mandag 04. august 2014, klokken 16:40
Sitat fra: pberg på mandag 04. august 2014, klokken 14:26
Ja, min står til automatisk reset. Men nå hadde jeg ikke kjørt noe annet enn langkjøring dagen før denne turen, og fremdeles bommet den helt vilt.

Prøv å skru av denne da, se om det hjelper. Da tror jeg bilen bruker tallene fra trippcomputeren til å beregne kjørelengden. Det krever jo at man har en mere konstant kjørestil da.
Interessant det du har funnet ut med trip computer, om det er riktig så er det rett og slett en kjempebug i siste software. Muligens kan gj.snitt i trip computer være forbyttet med den VIRKELIGE gj.snitt-verdien som befinner seg i "onboard computer". Har du prøvd å sjekke hva som skjer hvis du resetter denne etter hver tur ?

Jeg har uansett en stor mistanke om at online korrigering av rekkevidde har blitt avspist på en eller annen måte. Enten kommer ikke disse dataene igjennom, eller så tar bilen mye mindre hensyn til de, sammenlignet med hvordan det fungerte før. Før denne situasjonen med at det kun er "120-124" km fra start oppsto, så var spranget i denne verdien ganske stor - og den varierte veldig logisk i forhold til vær/temp/føre-forhold. Slik som det ser ut for min del nå, så ser det ut til at den kun tar hensyn til temperaturen i min garasje (kjellergarasje med stabil temp på 10-12 grader), og at den ikke bryr seg om noe annet (spiller ingen rolle hvordan jeg har kjørt dagen før etc.).

daghb

Etter at min er fulladet så går rekkeviddetallet gradvis nedover etterhvert som timene går. Ved fullading kan den f.eks. vise 140 km, mens etter en dag uten å ha blitt kjørt og fremdeles iplugget og med "100%" på batteriindikatorenså står det 128 km. Skjønner ikke helt rasjonalet for det.
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

GelpMan

Sitat fra: bromm på tirsdag 05. august 2014, klokken 11:13
Sitat fra: GelpMan på mandag 04. august 2014, klokken 16:40
Sitat fra: pberg på mandag 04. august 2014, klokken 14:26
Ja, min står til automatisk reset. Men nå hadde jeg ikke kjørt noe annet enn langkjøring dagen før denne turen, og fremdeles bommet den helt vilt.

Prøv å skru av denne da, se om det hjelper. Da tror jeg bilen bruker tallene fra trippcomputeren til å beregne kjørelengden. Det krever jo at man har en mere konstant kjørestil da.
Interessant det du har funnet ut med trip computer, om det er riktig så er det rett og slett en kjempebug i siste software. Muligens kan gj.snitt i trip computer være forbyttet med den VIRKELIGE gj.snitt-verdien som befinner seg i "onboard computer". Har du prøvd å sjekke hva som skjer hvis du resetter denne etter hver tur ?

Jeg har uansett en stor mistanke om at online korrigering av rekkevidde har blitt avspist på en eller annen måte. Enten kommer ikke disse dataene igjennom, eller så tar bilen mye mindre hensyn til de, sammenlignet med hvordan det fungerte før. Før denne situasjonen med at det kun er "120-124" km fra start oppsto, så var spranget i denne verdien ganske stor - og den varierte veldig logisk i forhold til vær/temp/føre-forhold. Slik som det ser ut for min del nå, så ser det ut til at den kun tar hensyn til temperaturen i min garasje (kjellergarasje med stabil temp på 10-12 grader), og at den ikke bryr seg om noe annet (spiller ingen rolle hvordan jeg har kjørt dagen før etc.).

Først å fremst, tror ikke jeg har "siste" software?? Har ikke blitt oppgradert siden jeg fikk bilen i April.

Så det er mulig det er noen forskjeller ute å går her. Poenget mitt var den observasjonen jeg gjorde når bilen ikke var stilt inn til å resette "Trippcomputeren" automatisk. Når jeg skrudde av denne funksjonen hoppet den antatte kjørelengden opp til 150km (fra 135km ca snittet i sommer) noe jeg aldrig har opplevd siden jeg fikk bilen.

2+2= tenkte jeg, og postet det her i håp om at andre ville prøve det samme, med lignende resultat. Så hvis man resetter for så å kjøre bilen økonomisk i ettertid, vil det kwh forbruket som da blir lagret være en del av grunnlaget for bilens utregning av kjørelengde?

Det er jo ren synsing fra min side på nåværende tidspunkt da det virker som bare jeg fikk økning i den totale kjørelengde med 100% på batteri.

pberg

Nå har jeg kjørt en stund uten auto reset, og det er ingen forskjell på Gjett-o-meteret...  Fremdeles mye kortere anslag en det som forbrukes.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Fikk ny SW og dermed også 25km mer i rekkevidde.
I løpet av dagen, gikk den ned til min "sommernormal" som er ca 120. Det er også nesten nøyaktig kapasitet delt på gjennomsnitt på triptelleren.

Men på en bil som ikke har kjørt så langt, så ligger det en del høyere.

Skulle gjerne hatt formelen :-)
+ en "langtur"-knapp.

Men ser også at den relativt raskt forstår at jeg er på langtur. Må teste mer på ny SW for å se om den forstår det "raskere" nå.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Etter oppdateringen til ny programvare har GOMet blitt litt vel optimistisk igjen. Men det stabiliserer seg ganske greit etter at man har kjørt litt.
Slik så det ut når jeg startet i morges:


Etter 2,4 mil og jeg var på jobb stod det 151km rest. :)
Appen sier 109km.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ali_ben

Min var også veldig optimistisk første dagen etter SW-update. Nå - en uke etter er den mer pessimistisk enn noen sinne. Den gir meg bare 100 km rekkevidde hver morgen, og det på tross av at jeg praktisk har en rekkevidde på 150 km.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA