Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

7.4kW (32A) ladestasjon i byggesett til kr. 3950,-

Startet av jkirkebo, lørdag 02. august 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

jkirkebo

EDIT: Vi selger ikke byggesett som beskrevet under lengre. Vi selger derimot ladedstasjoner, komponenter til å bygge ladestasjoner, Type 2 kabler og mye annet. Se www.ladespesialisten.no

Ønsker du å ha en fast ladestasjon på veggen for å lade din elbil med 230V? Men ikke å betale nesten 5-sifrede beløp for ferdige bokser? Her er løsningen :)

Komplett ladestasjonskit inneholder:

Mainpine kontroller
40A kontaktor
8-modulers kapsling IP65
Rekkeklemmer for tilkobling av tilførselskabel
Type 1 eller Type 2 kabel, 5 meter (for fast kobling til ladeboks)
Nødvendige kabler for intern kobling, alle i ferdig tilpasset lengde og påsatt endehylse.

Tilførselskabel er IKKE inkludert. Vi kan selvsagt også levere dette, ta kontakt for passende type.

Ladestasjonen er som standard satt opp til å levere 32A og krever altså da en 32A kurs. Perfekt for lading av Tesla Model S, BMW i3, Focus EV eller Nissan Leaf med 6.6kW lader. Har du ikke behov for eller mulighet til å trekke fram en 32A kurs leverer vi kostnadsfritt med valgfri motstand for å begrense strømmen ladestasjonen leverer til bilen. Vi har på lager motstand for å begrense til 13A, 16A, 20A og 25A. 16A er perfekt for e-Golf, e-Up, iMIEV/iON/CZero samt Leaf med 3.3kW lader. Ladestasjonen kan da ved senere anledning oppgraderes til 32A om man trekker frem en slik kurs.

Byggesettet leveres med enten Type 1 eller Type 2 kabel. Husk å spesifisere hvilken type du vil ha. Vet du ikke hva bilen din trenger så bare oppgi bilmodell.

Ladestasjonen er beregnet på fast tilkobling til nettet. Det går også an å koble den via en industrikontakt, spesifiser da hvilken type og ønsket lengde så leverer vi med passende tilførselskabel (mot et pristillegg). Ladestasjonen skal IKKE kobles via en schuko-kontakt (vanlig husholdningsstikk). Ladestasjonen skal kobles på en kurs som er beskyttet av jordfeilbryter.

Har du Tesla Model S med enkeltlader? Gi i så fall beskjed om det så leverer vi en lasket utgave av Type 2 kabelen slik at man får ladet med inntil 32A. Lasking av kabel koster kr. 250,- ekstra.

Se ellers vedlagte monteringsanvisning. Montering er meget enkelt, kun et par forskjellige skrutrekkere behøves av verktøy.

Pris for komplett sett er kr. 3950,-. Det kan fritt hentes i Fredrikstad. Ønsker du tilsendt tilkommer porto med kr. 150,-.

Jeg gjør oppmerksom på at man etter forskriftene ikke har lov til å montere dette selv, det skal gjøres av godkjent installatør/elektriker.

For bestilling send mail med navn, adresse og mobilnummer samt ønsket kabeltype til jkirkebo@gmail.com
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PK

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: PK på søndag 03. august 2014, klokken 01:24
Glimrende :)
Har du litt bilder å legge ut..? :)

Last ned monteringsanvisningen som nå er vedlagt første post, der er det masse bilder. Den hadde dessverre falt ut i første forsøk, fikk det heller ikke til før jeg ga den nytt navn. Tror det originale filnavnet var for langt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gloom

Vil denne kunne monteres på vegg som eksponeres for snø/regn? Kort fortalt: tilgjengelig for elementene 24/7. :)
Tesla Model S (85 kWh) med "alt" - levert 28. februar 2014.

jkirkebo

Sitat fra: gloom på søndag 03. august 2014, klokken 23:40
Vil denne kunne monteres på vegg som eksponeres for snø/regn? Kort fortalt: tilgjengelig for elementene 24/7. :)

Ja, kapslingen er IP65 så det skal den tåle. Skrus den i veggen kan det være en fordel å ta en klatt silikon på først der skruene skrus igjennom kapslingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Da har jeg mottatt kit'et fra Kirkebø og koblet det opp. Kit'et skal lade en TMS + en eGolf. Jeg har koblet det på en eksisterende kurs med en 16A CEE kontakt. Ladestasjonen er dermed naturligvis begrenset til 16A men kan enkelt endres til 32A i fremtiden dersom behovet skulle melde seg. Det krever selvsagt ny kabling frem til boksen.

Det er mer enn 5m fra bilen til nærmeste vegg slik at jeg har laget meg en frittstående ladestolpe hvor jeg har montert ladestasjonen. Med IP65 bør boksen tåle fint å stå fullt eksponert for snø og regn.

Dette er den rimeligste løsningen på markedet for å få 32A eller 16A lading hjemme.

Kvaliteten ser god ut og alt fungerer slik det skal.

Anbefales!
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Rav4_EV

SitatDette er den rimeligste løsningen på markedet for å få 32A eller 16A lading hjemme.

Det fordrer vel at du enten er elektriker eller gjør noe ulovlig da!
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

E_S

Correct me if I'm wrong, men om den plugges inn med støpsel og ikke er fastmontert til kabelen på veggen tror jeg man kan vri seg unna elektriker uten å gjøre noe ulovlig,  da den er å betrakte da som et løst apparat og ikke en del av fast installasjon. 
:)

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 06. august 2014, klokken 11:13
SitatDette er den rimeligste løsningen på markedet for å få 32A eller 16A lading hjemme.

Det fordrer vel at du enten er elektriker eller gjør noe ulovlig da!

Skal du alikevel ha elektriker til å legge opp en ny kurs bruker han neppe mer tid på å skru opp denne enn en Salto-boks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Voll1

Jeg har 230V trefase 50A tilgjengelig i garasjen. Hvis jeg IKKE skal ha trafo, er dette 7,4 kW-settet det beste (kost/effektive) jeg kan montere (bortsett fra UMC på blå32A)?
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

jkirkebo

Sitat fra: Voll1 på fredag 08. august 2014, klokken 09:48
Jeg har 230V trefase 50A tilgjengelig i garasjen. Hvis jeg IKKE skal ha trafo, er dette 7,4 kW-settet det beste (kost/effektive) jeg kan montere (bortsett fra UMC på blå32A)?

Jeg kjenner ihvertfall ikke til noen rimeligere 32A løsninger, og noe mer enn 1x32A får du ikke uten trafo på noen fornuftig måte...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Det fins ingen tilsvarende ladestasjon, men med type2 "hun" i stedet for fastmontert type2/type1 "pistol"? For bruk på f.eks. arbeidsplass.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

jkirkebo

Sitat fra: Hansi på mandag 11. august 2014, klokken 18:51
Det fins ingen tilsvarende ladestasjon, men med type2 "hun" i stedet for fastmontert type2/type1 "pistol"? For bruk på f.eks. arbeidsplass.

Nei, det har jeg dessverre ikke tilgang til. Det finnes fra andre leverandører, men de koster gjerne ganske mye mer. Såpass mye mer at du bortimot kan installere to av disse til samme pris. Så en mulighet er i så fall å installere en blanding om man skal ha flere.

Løse kabler kan leveres om man siden ønsker å bygge om en Type 1 stasjon til Type 2 eller omvendt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. august 2014, klokken 14:30
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 06. august 2014, klokken 11:13
SitatDette er den rimeligste løsningen på markedet for å få 32A eller 16A lading hjemme.

Det fordrer vel at du enten er elektriker eller gjør noe ulovlig da!

Skal du alikevel ha elektriker til å legge opp en ny kurs bruker han neppe mer tid på å skru opp denne enn en Salto-boks.

Før noen begynner å leke elektriker, er det lurt å lese hva en har lov til her:
http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

Min konklusjon av dette er:
1. En ladeboks som i dette tilfellet skal tilkobles strømnettet, skal være CE merket.
    ( også om en bruker industrikontakt )
2. Selv om komponentene i dette byggesett er CE godkjente, må du få en autorisert elektriker til å bygge det
    sammen. Tiden elektriker bruker på dette koster jo fort en del kroner ekstra.
3. Om du likevel skulle finne på å gjøre det selv, så vil det kunne bli en avkorting i forsikringsoppgjøret om det
    skulle oppstå en brann. Det verste er likevel alt det som ikke kan erstattes for penger.
    Jeg har en kompis som er håndverker som gjorde mye av det elektriske selv.
    Huset brant ned grunnet en elektrisk feil.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på mandag 11. august 2014, klokken 21:42
1. En ladeboks som i dette tilfellet skal tilkobles strømnettet, skal være CE merket.
    ( også om en bruker industrikontakt )
2. Selv om komponentene i dette byggesett er CE godkjente, må du få en autorisert elektriker til å bygge det
    sammen. Tiden elektriker bruker på dette koster jo fort en del kroner ekstra.
3. Om du likevel skulle finne på å gjøre det selv, så vil det kunne bli en avkorting i forsikringsoppgjøret om det
    skulle oppstå en brann. Det verste er likevel alt det som ikke kan erstattes for penger.
    Jeg har en kompis som er håndverker som gjorde mye av det elektriske selv.
    Huset brant ned grunnet en elektrisk feil.

1. Det blir vel neppe noen forskjell på dette settet og f.eks en underfordelingsboks for garasjen? Begge inneholder CE-godkjente komponenter for skinnemontering. At det sitter en Type 2 plugg i enden av en av kablene som kommer ut fører neppe til krav om formell CE-godkjenning av hele boksen som en enhet, når dette ikke kreves av andre bokser med lignende komponenter? Slik har ihvertfall jeg tolket det.

2. Det tar ca. 10 minutter ekstra å koble de få ledningene om elektrikeren ikke har ti tommeltotter. Merforbruket i tid fremfor å koble opp f.eks en Salto-boks eller lignende er mao. neglisjerbart, spesielt om også ny kurs skal fremføres.

3. Det står klart i bruksanvisningen og salgsannonsene at det må kobles sammen og til av elektriker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA