Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan rotere fram/bakhjul (hver 8000 km)

Startet av olesb, lørdag 09. august 2014, klokken 20:24

« forrige - neste »

olesb

Da har mine 19" sommerdekk rullet 8000 km og jeg tenkte det var på tide å rotere fram/bakhjul.

Jeg har en kraftig garasjejekk som løfter 2,5 tonn.

Hvordan gjør dere dette i praksis med en jekk?

Alternativ 1:

  • Jekker opp bilen foran på en side. Løsner og tar av hjulet, setter på ett vinterdekk, jekker ned bilen
  • Jekker opp bilen bak på samme side. Bytter bakdekk med fordekk og jekker ned bilen
  • Jekker opp bilen foran, løsner vinderdekk, setter tidligere bakkdekk foran og jekker ned bilen
  • Gjenta for motsatt side av bilen

Alternativ 2:
Jekke opp bilen på midten slik at begge hjulene på en side av bilen er løftet opp samtidig og rotere hjulene direkte, for meg virker denne metoden risikabel.

Av manualen ser det for meg ut som eneste alternativ er å benytte meg av et vinterdekk i forbindelse med roteringen, altså alternativ 1.

Noen erfaringer?
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Høgis

#1
Det er ikke "jekkepunkt" på midten av bilen. Du må nok ha et  ekstra hjul disponiblet. Samme om du begynner foran eller bak, men husk på at bilen må settes i "Jack mode" før du begynner og jekke den opp. Jeg pleier også alltid og sette den i High før jeg setter den i "jack mode" pga av at jeg har en gummikloss på jekken for og ikke skade bilen( som denne  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jack-Pad-158200/ )
Bare bytt bakhjulet til forhjul så lenge du har samme dim. foran og bak.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

navelso

Tror jeg kjøper meg en ekstra jekk så jeg kan jekke opp både bak og framme samtidig. Er vel på tide her og, nesten 11.000 nå. Hadde egentlig tenkt å rotere hver sesong...
Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

cairnz

På 20000km-kontrollen min, hvor sommerdekkene hadde gått 8500km så roterte de ikke - begrunnelsen var at det var lik slitasje foran og bak, og dermed ingen behov (19" GY).
Elbilist

olesb

Takk for tilbakemeldingene.

Da går jeg nok enten for alternativ 1 nå, eventuelt venter til vinteren da dekkene ser veldig lite slitt ut foreløpig.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Havebigfun

Det viktigste er å sjekke for assymmetrisk slitasje: sjekk spes baktil på innsiden- er det like mye profil der som ellers og for- og bakhjulene like slitt er det ingen poeng å bytte.

Cobos

Jeg så enorm forskjell i slitasje på for og bakdekk for Pirelli vinterdekkene, men sommerdekkene ser ut til å holde veldig mye lenger så der tenker jeg at jeg bytter foran og bak ved hver dekkskifte etter sesongen. Husk at rotering av dekk er tiltenkt amerikanere som ikke har 2 dekkskift hvert år.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA