Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Økning av forbruk vs fart

Startet av Jan-Børre Olsen, onsdag 30. juli 2014, klokken 19:20

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Hadde en utkalling i natt og tenkte at siden man først var våken og hadde E18 for seg selv kunne man utføre et lite eksperiment med å sammenlige hva lavere fart har å si på forbruket, dvs hva forskjellen faktisk er. Til vanlig kjører jeg de 36km til/fra jobben i 105kmt på CC og slakket ned til 86kmt på CC(som er 80kmt i virkeligheten) i 80 sonen utenfor Tønsberg. Da bruker jeg temmelig nøyaktig 30%(fra 80% til 50%). Bilen sier da rundt 1,52kWt/mil på denne strekning i snitt.
I natt kjørte jeg altså samme strekning i 18grader C og la CC på 82kmt hele veien på E18.
Jeg brukte nå 26% totalt, altså 15% mindre enn når jeg kjører i 105 kmtLEAF.
Om anledningen byr seg skal jeg prøve å kjøre hele strekningen i 70kmtLEAF og se hvor mye det utgjør. Trodde vel at forskjellen skulle være større enn 15%.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Powerflux

Fint om du også prøver litt skikkelig pådrag for å se hva det utgjør!! 130 på CC frem til 80 sonen der du reduserer til 119 på CC(med feilvisning er du innenfor  grensen for førerkortbeslag på 115,9 i 80 sone) ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Lynet

Er har du et diagram over effektbehovet på Leaf. X-aksen er km/h, Y-aksen er kW
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#3
Sitat fra: Lynet på torsdag 31. juli 2014, klokken 09:04
Er har du et diagram over effektbehovet på Leaf. X-aksen er km/h, Y-aksen er kW
Nå er vel effektbehovet nokså uinteresant, Det er jo energiforbruket det var spørsmål om.
Altså må en dividere med hastigheten for å få kWh/km

En reduksjon av hastigheten fra ca 100 til ca 80km/t burde redusere forbruket fra sånn omtrent 1,5kWh/mil til 1,2kWh/mil altså en ca 20% reduksjon.
(Eller 25% merforbruk ved økning av hastighet om en regner den veien).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jan-Børre Olsen

Ja det var det jeg også regnet med. Tror kanskje distansen er for kort siden en prosent batteriforbruk fra eller til utgjør 10% forskjell. Må nok kjøre tur/retur for å få bedre måling.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Lynet

Da har dere et diagram som viser forbruk på km avhengig av hvor fort man kjører.

Husk at det er mange variabler som spiller inn på dette......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jan-Børre Olsen

Hvor kommer tabellen fra? Ser ut til å stemme bra men kanskje noe optimistisk i lavere hastighet?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA