Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4-pins rød 16A kontakt - hva er det for noe?

Startet av E_S, onsdag 30. juli 2014, klokken 19:08

« forrige - neste »

Voll1

Synd at ikke 4-pols 32A kan brukes. Denne transformatoren er ikke lengre i bruk, og burde vært omgjort til en ladestasjon! Var tidligere brukt til kjølecontainere.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

cra

jkirkebo lager vel adaptere til disse? Koster noen få hundrelapper for enkeltadaptere, eller 2-3k for et sett som lar deg koble til det aller meste, inkl en skjøtekabel. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på onsdag 10. september 2014, klokken 10:54
jkirkebo lager vel adaptere til disse? Koster noen få hundrelapper for enkeltadaptere, eller 2-3k for et sett som lar deg koble til det aller meste, inkl en skjøtekabel. :)
Det er så, og da kan en lade med 3,6kW. Hadde den blitt bygget om til 5 pol kunne en ladet med 11kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

rjenss1

#18
Har Nissan Leaf med 3,6 kw lader, og har et spm til noen uttak.
Utenfor der jeg jobber står det noen stolper med 6 stk shuko uttak. Ser ut som vanlige motorvarmer som sikkert har effektbegrenser (eller hva det heter). Så dem ser jeg ingen nytte i så lenge ikke eier av bygget vil bruke penger på å få byttet ut noen av motorvarmerkursene til vanlige 16a/10a.

På samme stolpen er det i tillegg et annet uttak. Ser da ut som 4-pins kontakt. Legger ved bilder. Siste bildet viser sikringen på stolpen som vel tilhører 4-pins uttaket.
Så spm er da om dette er mulig/lurt å bruke til min Leaf og evt hvilket utstyr jeg trenger (som ikke koster skjorta)?
Nissan Leaf Tekna 2013mod siden sept 2014

emil

Sitat fra: rjenss1 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 12:55
Har Nissan Leaf med 3,6 kw lader, og har et spm til noen uttak.
Utenfor der jeg jobber står det noen stolper med 6 stk shuko uttak. Ser ut som vanlige motorvarmer som sikkert har effektbegrenser (eller hva det heter). Så dem ser jeg ingen nytte i så lenge ikke eier av bygget vil bruke penger på å få byttet ut noen av motorvarmerkursene til vanlige 16a/10a.

På samme stolpen er det i tillegg et annet uttak. Ser da ut som 4-pins kontakt. Legger ved bilder. Det er egen sikringer/effektbegrensere til shuko uttakene. Siste bildet tilhører vel da til 4-pins uttaket. Så spm er da om det er mulig/lurt å bruke til min Leaf og evt hvilket utstyr jeg trenger (som ikke koster skjorta)?

Den store blå er en 32A 230V trefas kontakt. Skal du lade din Leaf fra den må du først ha en overgang til enfase og så må den via en ekstra boks med 16A sikring før en passende ladestasjon/ladekabel. Alternativt kan du få bygget en semiportabel ladestasjon som inneholder alt nødvendig med 32A 3fas kontakt i ene enden og Type1 kontakt i andre enden. Dette settet kan være et greit utgangspunkt:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Tror det vil være mer praktisk å lade via de vanlige schuko kontaktene, men kommer jo litt an på hva slags sikringer som er foran og hvor mange som bruker de.

E_S

Og om man gir litt f*** i forskriftern kan man lage en overgang med et 32A-støpsel, en stump 2,5-kvadrat kabel og en "vanlig" (Schuko) kontakt. Det er som nevnt et krav om sikring når man monterer kabel/kontakt i andre enden som ikke tåler 32A, men om man bare bruker overgangskabelen selv til lading og er klar over at den ikke må belastes utover maksimalt 16A er dette helt ufarlig.

(Faremomentet er f.eks. hvis noen lager en slik overgang og kobler på masse forgreninger slik at det trekkes langt over 16A totalt, da dette naturlig nok ikke vil slå ut 32A-sikringen, men gi varmgang i Shuko-kontakter og kabel..)
:)

rjenss1

Ikke så greit å orientere seg med alle muligheter nei. Litt å sette seg inn i.
Det beste er vel å forholde seg til forskrifter selv om den kun vil brukes til lading.
Det blir litt voldsomt å dra rundt med en hel ladestasjon så hadde vel håpet på en smart liten løsning tilnærmet en overgang. Uansett er schuko uttakene på stolpene uaktuell siden de er "begrenset" til motorvarmere. Da måtte jeg vel ha teipet sikringen fast slik at den ikke slår ut hele tiden...

Takk for svarene :)
Nissan Leaf Tekna 2013mod siden sept 2014

emil

Det eneste "lovlige" alternativet som er veldig portabelt er nok denne:

http://www.evselect.eu/evselect-32a-p-52.html

Og da f.eks levert med 32A enfase kontakt og en overgang til trefase. Bilen vil riktignok ikke lade mer enn 16A

E_S

Eventuelt en liten fordelingsboks med sikring. Koster en snau tusenlapp på Biltema eller Clas Ohlson. Da er man innenfor regelverket og får to Schuko med hver sin 16A sikring, så kan lade to biler med standardkabelen fra en slik kontakt. :)
:)

rjenss1

Så den på EV-select ja, men den er 5 pins.
Clas Ohlson har noen El sentraler som kan fungere ja :) Skal sjekke ut dem. Vi er jo 2 stk på jobb her med Leaf så mulig vi kan dele.
Lurte på om en slik enkel kabel kan fungere om man kun kobler til en bil og ikke bruker de 2 siste schuko uttakene
http://www.elektroimportoren.no/overgang-316-9-til-3xschuko-1-5m-ip44/2428406/Product.html?Event=pathlist
Nissan Leaf Tekna 2013mod siden sept 2014

emil

Sitat fra: rjenss1 på fredag 10. oktober 2014, klokken 10:48
Så den på EV-select ja, men den er 5 pins.

Kontakten der kan nok problemfritt byttes i det som egner seg best. Lurer på om det en periode var mulig å få den med valgfri 32A kontakt.

Om det er tre eller fire pins blå eller 5 pins rød har ikke så mye å si så lenge det er 32A

E_S

Den saken du linket til hos Elektroimportøren vil ikke funke, da den er for 16A 3-fas, en litt mindre variant av den blå kontakten. Den du postet bilde av her er 32A, og skal du gjøre det i henhold da trenger du sikring etc. for å få Schuko-kontakter ut.

Dette er billigste løsning som jeg har funnet som kan brukes og er "lovlig":

http://www.clasohlson.com/no/El-sentral/36-2969

Vær klar over at du må lage/kjøpe en skjøteledning mellom kontakten og denne boksen også.

Den kabelen til EVselect er perfekt om man har 6,6 kW-lader i Leaf da den kan utnytte den, men er etter min mening bortkastede penger om man bare har 3,6-laderen.

Blå 4-pins 230V 3-fas er veldig ukjent i utlandet, da det er på grunn av IT-nett, og i Europa er det bare i Norge og Albania man finner dette..
:)

KjellG

Ville forsøkt motorvarmerkontaktene. De er trolig sikret med 10 eller 16A.

E_S

Mange motorvarmerkontakter har en strømbegrenser som slår ut rundt 2,5A selv om de er sikret med 10/16, så de er ubrukelige uten å koble ut den strømbegrenseren. Poenget var vel å unngå at alle hadde kupévarmer stående på i tillegg til motorvarmer, da en parkeringsplass med f.eks. 40 uttak ikke akkurat er tilkoblet noe sted med en samlet kapasitet på 400A.. :)
:)

Elmo

En annen ting er at mange eldre motorvarmerkontakter faktisk er sikret med 6A i boksen. Selv om kursen er 10 eller 16.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA