Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

(Bort)-tauing

Startet av Olatho, onsdag 30. juli 2014, klokken 10:12

« forrige - neste »

Olatho

Har ikke skjedd meg enda (venter fortsatt i spenning på bilens nedkomst), men på vei til jobb i dag var falck i full gang med å fjerne feilparkerte biler i en gate her.  Og det fikk meg til å tenke litt.  Det står jo ganske strengt over alt at man aldri må taue bilen i park. Og i tillegg er det jo ikke helt åpenbart hvor tauekrok skal festes.

Ved "normal" tauing kan man jo følge instruksjonsboka og sette bilen i tow-mode, men hvis man skulle være så "dum" å parkere et sted de vil gjøre veiarbeid eller av andre grunner blir ufrivillig taua, så er jo ikke det en mulighet.  Jeg antar man ikke kan sette bilen i tow-mode via app, så selv om de ringer på forhånd er det jo ikke gitt at man rekker fram i tide.

Hvor ille er det om bilen taues de meterne opp på tauebilen?  Manualen sier at man skal bruke ruller under hjulene, men jeg er ganske sikker på at de gutta som henter bilen gir litt faen i akkurat det...

cairnz

Ut fra det jeg har sett av borttauing på feilparkerte plasser (hvor kommunen (Oslo) er de som bestiller borttauing) - så har de med ruller som de setter under hjul hvis det lar seg gjøre. De fester i en felg og drar til for å få bilen slik de trenger den for å få den opp på tauebil. Det er ikke noe hensyn til hvilken bil det er.

Moral: Ikke parker slik at borttauing blir en aktualitet.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA