Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

Elbilforum admin

#1470
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 21:36
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 21:06
Du har virkelig tungt for det?

Alt du skriver er utenomsnakk.
Dette er ikke en tråd hvor man diskuterer om Tesla ødelegger naturen.
Dette er ikke en tråd hvor man diskuterer om man skal diskutere person eller sak.
Dette er en tråd hvor man poster bilder og info om superladere som er under bygging.

Det har fungert veldig bra i over 6 år nå.
Denne og "Detektiv"-tråden er av de mest populære og interessante trådene i Teslaforumet.

Som Thomas nevner nedenfor, kan dere heller starte en egen tråd hvor som helst ellers på dette forumet. Der kan dere skrive nøyaktig hva dere vil om Teslaeiere, Teslaladere, Musk, Trump og alle andre dere ikke liker.

Men hold dere unna denne tråden, med mindre du har bilder eller annen info om en Superlader som bygges.

Det er vel ikke for mye forlangt, eller?
Amen
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 21:17
Da kan du jo ta ditt eget råd, og slette alt utenomsnakket ditt, så skal jeg slette alt som ikke har med SuC å gjøre fra mine innlegg, så rydder vi litt opp i det du kaller utenomsnakk. Du har nemlig vært bidragsytet til dette du og, på denne siste siden, også før jeg kommenterte.


Du starter, så følger jeg opp, inkludert sletting av dette innlegget. Greit?
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 21:06
Du har virkelig tungt for det?

Alt du skriver er utenomsnakk.
Dette er ikke en tråd hvor man diskuterer om Tesla ødelegger naturen.
Dette er ikke en tråd hvor man diskuterer om man skal diskutere person eller sak.
Dette er en tråd hvor man poster bilder og info om superladere som er under bygging.

Det har fungert veldig bra i over 6 år nå.
Denne og "Detektiv"-tråden er av de mest populære og interessante trådene i Teslaforumet.

Som Thomas nevner nedenfor, kan dere heller starte en egen tråd hvor som helst ellers på dette forumet. Der kan dere skrive nøyaktig hva dere vil om Teslaeiere, Teslaladere, Musk, Trump og alle andre dere ikke liker.

Men hold dere unna denne tråden, med mindre du har bilder eller annen info om en Superlader som bygges.

Det er vel ikke for mye forlangt, eller?
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:12
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:05
Det er rørende å se at dere Hyundai- og BMW-eiere er enige om hvordan diskusjonen skal føres her inne i tråden hvor vi skal poste "Bilder og info om superladere som er under bygging" på Teslaforumet.

Jeg håper moderator orker å rydde i tråden, enten ved å slette tullball eller ved å flytte det til en egen tråd. (f.eks "Urelatert til lading av Tesla") under "Elbilen i Samfunnet"...

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 07:51
Kanskje noen burde ta seg i selen og diskutere sak - ikke person?

Kommunen der disse laderne er etablert har jobbet lenge for å etablere området som en turistdestinasjon samt hytte og alpinsenter. I kommuneplanen er det spesifikt ført opp at elbilladere som viktig i den forbindelse.
Det er eiendomsutviklere og grunneiere som i flere år har forsøkt å etablere en fjellandsby her. De har forsøkt  forsøkt siden starten av 2000 tallet og gått på noen smeller der prisen på hytter er blitt dumpet i flere omganger.
Nå har en også bygget noen store installasjoner over Vøringsfossen som eiendomsutviklere og lokale kjøpmenn håper vil dra ekstra mange turister. Et prosjekt mange opptatt av miljø synes er forkastelig i seg selv.

Uansett, BKK etablerte i våres 2 stk 150kw og en stk 50kw lader - nå følger Tesla etter og etablere SuC her

Veien over Hardangervidda er vinterstengt i lengre perioder hver vinter - vinteren 2019/2020 var den stengt 42 dager. Det har også i flere omganger kommet innspill på at veien bør bli permanent vinterstengt av hensyn til villreinstammen.
Veien er uansett ikke en vei som en kan forvente åpen hele vinteren - den er heller ikke den foretrukne veien mellom øst og vest vinterstid. Disse laderne vil følgelig først og fremst gjøre nytte for seg i sommerhalvåret - og trolig ha størst nytte for folk som kommer fra vest og opplever at f.eks laderne i Eidfjord er opptatt.

Jeg mener at i sum er dette en dårlig plassering både av hensyn til natur og av hensyn til bruksverdi.
Flere ladere i Eidfjord og ladere i Geilo ville ikke gitt så stort press på naturen her oppe som denne destinasjonen gjør.  Nå vil eiendomsutviklere og grunneiere bruke elbilladere også som et argument for videre utbygging av området. Både BKK og Tesla sine ladere vil således være argumenter for videre nedbygging av området.
Jeg mener det er uheldig og i denne konkrete saken - og også unødvendig for elbilsaken.
Elbilen skulle være en bidragsyter til en mer bærekraftig transportsektor - da er det uheldig at BKK og Tesla blir dyttet frem av kommunepolitikere, grunneiere og eiendomsutviklere til å være med på å bygge ned store områder tett opp til en nasjonalpark.

MODERATOR

Denne tråden har vært stengt en uke.  Bakgrunnelsen for stengingen var bl.a. de overstående postene.  Formålet med stengingen fra min side var å finne ut om denne tråden hadde holdt seg til den "smale sti", slik det er lagt opp til i første post, eller om debattantene hadde ført i pennen likt og ulikt.  Som faktisk er det sentrale spørsmålet her.  Er det ok å skrive om alt mulig, bare det har en perifer sammenheng til Teslas ladestasjoner?

Denne tråden har vært ryddet en gang før av hma j.fr. post 307.  Han gir uttrykk for at det hadde vært en solid vaskerunde.
I tillegg har jeg slettet ca 15 poster, som var svært O.T. og kunne slettes uten konsekvenser for sammenhengen.

Utover dette så har jeg telt omtrent 170 poster som er O.T.  I tillegg er det en del poster som er blandet, de har jeg ikke telt med.

Det vil si, at så langt handler mer enn 10% av postene i tråden om andre ting enn det post 1 definerer som tema.  Og det folk skriver om er alt fra hva som er en godt plassert ladestasjon for de, til ladeeffekt på egen bil, til ost på kebaben i Sandeområdet. O.S.V.

Det er da problemet oppstår.  En hovedregel i all forvaltning er at like tilfeller skal behandles likt.  Og når så mange av tråden er O.T. og andre stasjoner er diskutert langs tilsvarende linjer, f.ex. Klett sør for Trd. så er det vanskelig å si at nå er det nok.  Dette er jeg inne på i denne tråden:  https://elbilforum.no/index.php?topic=48917.0

Imidlertid så ser jeg problemet og skjønner at det er ønskelig å sette en strek for all O.T.  Så min løsning her er at det som står, det står.  Men i og med denne posten setter vi en strek for all utenomsnakk. 

Måten vi gjør det på er at poster med O.T. blir ikke svart på av noen og blir ikke kopiert inn i en ny post.  Den blir bare rapportert til Moderator og jeg sletter posten.

MVH
Moderator

oto

Noen som vet status for den kommende superladeren på Grenstøl ved Tvedestrand?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Ellemelle

Var der i helgen.
Shellstasjonen begynner å ligne noe, men feltet der Teslaladerne skal stå er planert men helt tomt og uten spor etter noe Teslarelatert. 
Resten av området er steinlagt, så det virker rart at de ikke har gjort noe som helst ennå.

Otkristo


oto

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 18:09
Var der i helgen.
Shellstasjonen begynner å ligne noe, men feltet der Teslaladerne skal stå er planert men helt tomt og uten spor etter noe Teslarelatert. 
Resten av området er steinlagt, så det virker rart at de ikke har gjort noe som helst ennå.

Nå ser jeg at laderne ved Grenstøl er borte fra Teslas Findus-kart også. Hm...har de bestemt seg for ikke å bygge den likevel?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Polestar

Maurset Supercharger ligger inne på kartet til Tesla som operativ nå. 8 Superchargers, up to 250 kW.

Grenastøl ser ut til å blitt kansellert ut fra samme kart.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Foremost

Vet noen om det er planer om å oppgradere SuC Åsane med CSS, slik at TM3 kan også lade der? Ellers må man enten kjøre til Arna eller Os.

oto

#1477
Jeg har nedslående nyheter om superladerplanene på Grenstøl ved Tvedestrand.

Jeg var i kontakt med ST1 (driftsselskap for Shell), som etablerer energistasjon der nå. De kunne fortelle å ha hatt forberedende arbeid i ca. ett år med Tesla. Kontrakt ble underskrevet av partene før sommeren og skulle tre i kraft 1. september. Utstyr var allerede blitt levert på stedet (vet ikke om det var Teslas eget).

Siste dag i august leverte imidlertid Tesla en oppsigelse. Tesla har ikke kommet med noen god utfyllende forklaring til dem, bortsett fra at de syntes det ble dyrt og at det var årsaker de ikke kunne fortelle om.

 ST1 opplevde dette naturlig nok som problematisk, de sier det påførte dem store ekstra kostnader og skal ha advokat til å se på det.


Planen var opprinnelig en blanding av Fortum og Tesla, men det blir nå Fortum med Kempower. 16 ladere fra åpning med plan om en fordobling innen sommeren.

I det minste en bra ladesatsing fra Shell.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Caffe

Da har de begynt på arbeide på Vestby. Foreløpig har de bare satt opp anleggsgjære.
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

Andrewas

Sitat fra: Caffe på tirsdag 03. november 2020, klokken 10:14
Da har de begynt på arbeide på Vestby. Foreløpig har de bare satt opp anleggsgjære.
Sokler til ladere og ladestolpene er kommet. Her er det reell bygging på gang.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid



Philip Marlowe

Det ryktes at Leira er operativ nå. Noen som kan bekrefte?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Nodland

Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA