Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 07:51
Ebilen skulle være en bidragsyter til en mer bærekraftig transportsektor - da er det uheldig at BKK og Tesla blir dyttet frem av kommunepolitikere, grunneiere og eiendomsutviklere til å være med på å bygge ned store områder tett opp til en nasjonalpark.
Siden det åpenbart at det er utbyggingen av hele lokasjonen du er uenig med (som jeg godt kan være enig i), så er det desto mere merkelig at du går inn og kritiserer Tesla og ikke BKK mår de bygger ut. Da var det ikke ett pip.

Ellers når det gjelder lokasjon er den nyttig for mange, det er en populær vei  fra Bergen, og fra Vestfold til Bergen er dette en fin stopp på veien. Det er fint å ha flere alternativer, og jeg vil heller stoppe å lade på fjellet enn i ei øde bygd som Eidsfjord. Har stått der og ladet noen søndager, og det er triste greier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Kjente ikke til BKK laderene først,men det er ikke noen forskjell mhp argumentasjon.Har ingenting imot elbilladere som sådan,ei heller Tesla sine. Det var mer denne konkrete plasseringen jeg synes var uheldig.
Kanskje Tesla og BKK kan gjøre bedre vurderinger fremover. Å ikke mene noe og bare rope hurra uansett hvor ladere plasseres tror jeg er dumt. Laderne skal være til nytte og bidra til at flere kan kjøre elbil og bør selvfølgelig plasseres der de gjør mest nytte og påvirker miljøet minst mulig.

Apache

Kan tenkes at det ikke er kapasitet i Strøm nettet veid Geilo slik at dette ble den "beste" løsningen de kunne oppnå.
Husk at laserne bruker "litt" Strøm når vi bruker dem.

RuneW

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:03
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 07:51
Kanskje noen burde ta seg i selen og diskutere sak - ikke person?
Hvilken sak? Dette er en tråd hvor man poster bilder og info om superladere under bygging.

Ikke et sted hvor forvirrede pensjonister kan poste sin forkvaklede mening om dette og hint. Gå og kjøp deg en pose med kamferdrops og ikke kom tilbake.

Hehe. Forøvrig kan Atles favorittråd ikke nevnes for ofte:

https://www.youtube.com/watch?v=qFQ_WKX1uYA&t=56
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:27
Kjente ikke til BKK laderene først,men det er ikke noen forskjell mhp argumentasjon.Har ingenting imot elbilladere som sådan,ei heller Tesla sine. Det var mer denne konkrete plasseringen jeg synes var uheldig.
Kanskje Tesla og BKK kan gjøre bedre vurderinger fremover. Å ikke mene noe og bare rope hurra uansett hvor ladere plasseres tror jeg er dumt. Laderne skal være til nytte og bidra til at flere kan kjøre elbil og bør selvfølgelig plasseres der de gjør mest nytte og påvirker miljøet minst mulig.

Plassering nær et hytteområde på fjellet gir jo god nytte. Jeg tipper mange av hyttene der ikke har mulighet for lading, enten pga. parkering et stykke unna hytta og/eller ikke innlagt strøm. Hurtigladere i området gjør at også disse hytteeierne kan investere i elbil. Selv kunne vi ikke gjort det i 2013 om ikke Tesla hadde satt opp SuC på Lillehammer, 60km unna hytta. Noe lengre unna hadde bare blitt upraktisk, man skal gjerne ha strøm for diverse småkjøring mens man er på hytta, oppvarming, vampire drain og turen ned igjen. Det holder ikke å akkurat rekke frem og tilbake til hurtigladeren.

Når Fortum satt opp hurtiglader på Dokka, bare 40km unna, merket vi en stør økning i fleksibiliteten siden vi da kom opp med 2 mils ekstra rekkevidde på batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Det må jo og nevnes at "noen" (for å ikke snakke om person) mener at Tesla må åpne opp alle superladere for alle andre biler, både av etiske, miljømessige og regelmessige grunner (ref EU-regulativ som visstnok skal avgjøres i ca 2025). Og med tanke på at det nå er over 329.000 elbiler, hvorav 53.617 Teslaer, så må en sette i gang med en gang og få MASSE flere superladestasjoner...det vil jo særlig hjelpe med en på Maurset når iMiev skal krysse Hardangervidda. I dag har vi ca 2,8 millioner personbiler, og med tanke på at over 60% av de solgte bilene var elbiler i september, og regjeringen har mål om 100% i 2025, samt at omtrent alle bilprodusentene nå ruller ut ok elbiler i løpet av 2021/2022, så vil nok det månedlige salget av elbiler i september på 11.000 ikke være noe engangstilfelle, så en kan jo vente at antall elbiler stiger med 140.000 i året de neste årene...så Tesla får bare sette i gang og bygge, og lage totalt monopol på lading, hvor de etterpå kan skru opp prisen til 3kr per kWh og ha verdensherredømme. I hvert fall når Eidsfjord er såpass fullbooket allerede. Er jo like greit å spre det litt, så ikke alle ladestasjoner ser ut som en IKEA-parkeringsplass...er jo og praktisk at en f.eks. kan rusle seg en tur på Hardangervidda mens en lader litt.

Men ser jo at den stasjonen på Maurset kunne blitt bygget litt annerledes, selv om området rundt blir masse hytter (ref dumpers i bakgrunnen på bildet). De kunne laget den i en skråning med betonglokk over, som de kunne hatt lyng oppå (og et sted med flott utsikt) så ville både ladere og biler vært beskyttet, og Tesla trenger ingen til å brøyte snø...men kanskje det kommer noe værbeskyttelse?
Tesla Model Y                         2021-

Siggen

Fantastisk med flere ladestasjoner på Maurset.

Det er til tider det ultimate kaos nede i Eidfjord og det er fortsatt ikke alle som har fått lagt inn strøm på hyttene, vi fikk i først i 2018, men har ikke mulighet til å trekke noe fra hytta til p-plassen så denne var kjærkommen.

Thomas Parsli

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:03
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 07:51
Kanskje noen burde ta seg i selen og diskutere sak - ikke person?
Hvilken sak? Dette er en tråd hvor man poster bilder og info om superladere under bygging.

Ikke et sted hvor forvirrede pensjonister kan poste sin forkvaklede mening om dette og hint. Gå og kjøp deg en pose med kamferdrops og ikke kom tilbake.

:+1:
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 12:39
SNIP


det vil jo særlig hjelpe med en på Maurset når iMiev skal krysse Hardangervidda.


SNIP

Men ser jo at den stasjonen på Maurset kunne blitt bygget litt annerledes, selv om området rundt blir masse hytter (ref dumpers i bakgrunnen på bildet). De kunne laget den i en skråning med betonglokk over, som de kunne hatt lyng oppå (og et sted med flott utsikt) så ville både ladere og biler vært beskyttet, og Tesla trenger ingen til å brøyte snø...men kanskje det kommer noe værbeskyttelse?


Klarer virkelig en i-Miev å komme seg opp fra Eidfjord og opp til Maurset for egen maskin, og uten en ladepause underveis...!?! LOL


Men litt mere alvorlig, synes faktisk den idéen der er ganske god. Stasjonen blir litt mere skjult, ladende kunder får ly for vær og vind og snø. Litt belysning for at den ikke skal forsvinne helt, så blir det en flott ladeplass likevel.


Utenom det, syns hELgenen har et poeng når han snakker om å diskutere sak istedet for person. Det er greit å være uenig, og greit å si fra at man bryter med tema, men det personfokuset trekker faktisk litt ned.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

Det er rørende å se at dere Hyundai- og BMW-eiere er enige om hvordan diskusjonen skal føres her inne i tråden hvor vi skal poste "Bilder og info om superladere som er under bygging" på Teslaforumet.

Thomas Parsli

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:05
Det er rørende å se at dere Hyundai- og BMW-eiere er enige om hvordan diskusjonen skal føres her inne i tråden hvor vi skal poste "Bilder og info om superladere som er under bygging" på Teslaforumet.

Jeg håper moderator orker å rydde i tråden, enten ved å slette tullball eller ved å flytte det til en egen tråd. (f.eks "Urelatert til lading av Tesla") under "Elbilen i Samfunnet"...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:05
Det er rørende å se at dere Hyundai- og BMW-eiere er enige om hvordan diskusjonen skal føres her inne i tråden hvor vi skal poste "Bilder og info om superladere som er under bygging" på Teslaforumet.


Nå sa jeg ikke at jeg var enig i alt det andre han hadde skrevet, men det er vel generelt et poeng å diskutere sak i stedet for person, uansett hva temaet er. At det er noen som forbeholder seg retten til å drite i folkeskikk fordi "dette er vår tråd", og da skal ikke folk med andre bilmerker få lov å ha en formening om dette eller tema, finner jeg ganske lite interessant.


Sa også at det må være lov å påpeke når folk bryter med tema, men det får jammen holde med det fremfor å begynne å rakke ned på person. Går det virkelig an å føle seg tråkka på av å få hintet om at det er lov å holde seg til skikk og bruk, og forumregler?


Det ble tydeligvis oversett at jeg ga skryt til ToWalkOrDrive" for et veldig godt forslag til å lage en kul ladeplass som og gir ly for vær og vind, ble visst mindre interessant. Sånn, da håper jeg at jeg slipper å bli med i mer utenomsnakk. Jeg finner tråden interessant og opplysende, bortsett fra noe utenomsnakk/grums som har vært nå på slutten.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

Du har virkelig tungt for det?

Alt du skriver er utenomsnakk.
Dette er ikke en tråd hvor man diskuterer om Tesla ødelegger naturen.
Dette er ikke en tråd hvor man diskuterer om man skal diskutere person eller sak.
Dette er en tråd hvor man poster bilder og info om superladere som er under bygging.

Det har fungert veldig bra i over 6 år nå.
Denne og "Detektiv"-tråden er av de mest populære og interessante trådene i Teslaforumet.

Som Thomas nevner nedenfor, kan dere heller starte en egen tråd hvor som helst ellers på dette forumet. Der kan dere skrive nøyaktig hva dere vil om Teslaeiere, Teslaladere, Musk, Trump og alle andre dere ikke liker.

Men hold dere unna denne tråden, med mindre du har bilder eller annen info om en Superlader som bygges.

Det er vel ikke for mye forlangt, eller?

RJK

Da kan du jo ta ditt eget råd, og slette alt utenomsnakket ditt, så skal jeg slette alt som ikke har med SuC å gjøre fra mine innlegg, så rydder vi litt opp i det du kaller utenomsnakk. Du har nemlig vært bidragsytet til dette du og, på denne siste siden, også før jeg kommenterte.


Du starter, så følger jeg opp, inkludert sletting av dette innlegget. Greit?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Otkristo

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 21:06
Du har virkelig tungt for det?

Alt du skriver er utenomsnakk.
Dette er ikke en tråd hvor man diskuterer om Tesla ødelegger naturen.
Dette er ikke en tråd hvor man diskuterer om man skal diskutere person eller sak.
Dette er en tråd hvor man poster bilder og info om superladere som er under bygging.

Det har fungert veldig bra i over 6 år nå.
Denne og "Detektiv"-tråden er av de mest populære og interessante trådene i Teslaforumet.

Som Thomas nevner nedenfor, kan dere heller starte en egen tråd hvor som helst ellers på dette forumet. Der kan dere skrive nøyaktig hva dere vil om Teslaeiere, Teslaladere, Musk, Trump og alle andre dere ikke liker.

Men hold dere unna denne tråden, med mindre du har bilder eller annen info om en Superlader som bygges.

Det er vel ikke for mye forlangt, eller?
Amen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA