Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

sjokomelk

Dagens oppdatering fra Aksdal:
Stolpene er på plass, laderne er på plass, og alt ser mer eller mindre ferdig ut. Elektrikerne har ikke ryddet vekk alt etter seg enda.
Men dessverre ingen strøm i stolpene enda. :-[
Det var ikke lys over håndtaket i stolpene, men jeg tok en sjanse og koblet til bilen alikevel for å teste, og det var dødt.

De 16 plassene som ikke er bygd ut enda har fått metalldeksler over sokkelen til stolpene.

Det burde ikke være mange dagene før ting settes i gang her nå. I hodet mitt gjenstår det bare å skru på knappen. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

VegarHenriksen

Sitat fra: Asbjornel på fredag 28. august 2020, klokken 22:21
Får håpe det kommer noe før snøen faller. Og at de tenker strategi/utbredelse på de første. Dvs ikke starter i Alta/Hammerfest hvor det allerede er en lader.

Om de i tillegg klarer å sette opp noen 22kW punkter midlertidig hadde det vært supert.

Fortum appen sier fortsatt at Hammerfest laderen er i ustand, noe usikker på om den faktisk fungerer da jeg ikke får testet, men vet at den har fungert. Virker som den svært sjelden er i bruk, men det er kanskje ikke så overraskende da den står nede i et parkeringshus.

Krysser også veldig for at de får opp Superchargere før snøen kommer, men tiden begynner å bli knapp.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jlan

#1398
https://www.tu.no/artikler/tesla-stenger-supercharger-stasjon/498608
Sitat...
Tesla stenger nå for første gang i Norge en Supercharger-stasjon. Det er ladestasjonen i Aksdal utenfor Haugesund som skal demonteres.

Men tilbudet skal ikke bli dårligere. Et steinkast unna åpnes denne uken Teslas tredje såkalte V3-stasjon, som kan lade biler med effekter opp mot 250 kilowatt. I den forbindelse avvikles ladestasjonen som Tesla åpnet her i 2014.

Den nye V3-stasjonen åpnes i dag, mens den eksisterende avvikles 15. mars neste år, ifølge Tesla. Altså vil det i en overgangsperiode være mulig å lade begge steder
...
Sitat...
Det er ingen konkrete planer om å stenge andre Supercharger-stasjoner, og vi har ingen planer om systematisk utskifting av V2-stasjoner til V3, sier han.

Men det bygges ingen nye V2-stasjoner. Alle nye stasjoner som kommer fremover er V3-stasjoner. Det vil si at de fem stasjonene Tesla skal åpne i Finnmark i år skal få ladeeffekt inntil 250 kilowatt.

Laderne som demonteres i Aksdal skal brukes til vedlikehold av andre V2-ladestasjoner i Norge og Europa, forteller Roland
...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Magnus Hansen


Nodland

#1400
Var redd for dette, viser igjen at Tesla driter i gamle kunder.

Tilbudet blir ikke dårligere sier fyren, bare for alle uten ccs muligheter
. Som sikkert er flertallet. Dermed blir tilbudet dårligere for tesla eiere mellom Stavanger og Bergen

Ccs upgrade burde vært gratis.
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

o.b.lix

Vet at Tesla har kjempet hardt mot kommunen i Aksdal for å få ladestasjon ved et kjøpesenter, kan det være noe der, at plassen skal brukes til andre ting?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

DagfinnN

Sitat fra: Nodland på torsdag 03. september 2020, klokken 07:32
Var redd for dette, viser igjen at Tesla driter i gamle kunder.
......
Ccs upgrade burde vært gratis.
Herregud - koster 3k og gir deg i tillegg mulighet til å lade på alle hurtigladere over hele Europa.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Magnus Hansen

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 03. september 2020, klokken 10:14
Vet at Tesla har kjempet hardt mot kommunen i Aksdal for å få ladestasjon ved et kjøpesenter, kan det være noe der, at plassen skal brukes til andre ting?

De måtte i alle fall fjerne laderne der de har stått:

Sitat

Det var ifølge Even Sandvold Roland, informasjonssjef i Tesla Norge, ikke mulig å utvide den eksisterende, eller å ha to stasjoner i drift permanent på samme sted. Dette på grunn av eiendomsforhold, forteller Roland.


1000kwh

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 03. september 2020, klokken 10:26
Sitat fra: Nodland på torsdag 03. september 2020, klokken 07:32
Var redd for dette, viser igjen at Tesla driter i gamle kunder.
......
Ccs upgrade burde vært gratis.
Herregud - koster 3k og gir deg i tillegg mulighet til å lade på alle hurtigladere over hele Europa.
Ja skjønner ikke hvordan det er å drite i kundene.

o.b.lix

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. september 2020, klokken 10:33

De måtte i alle fall fjerne laderne der de har stått:

Sitat

Det var ifølge Even Sandvold Roland, informasjonssjef i Tesla Norge, ikke mulig å utvide den eksisterende, eller å ha to stasjoner i drift permanent på samme sted. Dette på grunn av eiendomsforhold, forteller Roland.


Kommer litt tydeligere fram i TOCN sin artikkel:

SitatDen nye Supercharger-stasjonen ligger altså ikke på samme tomt som den gamle, men like i nærheten (i tilknytning til Shells anlegg på andre siden av E134).

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sjokomelk

Plasseringen foran Aksdal Senter hvor dagens SuC står har alltid vært "midlertidig". Leieavtalen til Tesla var bare frem til 2021/22 i utgangspunktet, og det har lenge vært planer om å bygge ut senteret der parkeringsplassen er i dag. Det er en større reguleringsplan for området som gjør om på veiene og veldig mye rundt senteret, og den nye parkeringsplassen hvor Tesla har fått 32 av plassene, er en del av disse utbyggingsplanene til Tysvær Kommune.

Personlig mener jeg Tesla og Tysvær Kommune har løst dette veldig bra med å tilby plass på den nye lokasjonen, og samtidig få alt på plass fra starten av, så det ser mest mulig ryddig og helhetlig ut.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

#1408
First!
Da står jeg kobla til på nye Aksdal SuC som første kunde.
Teknikerne til Tesla jobber med en av stolpene som ikke fungerer som den skal, og nå har den fått plastsekk over seg. Så kan være den blir ordnet senere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Magnus Hansen

Folk tenker vel at de kunne flyttet noen av de gamle laderne til den nye lokasjonen sammen med de v3 laderne. Men det er vel ikke så enkelt, kanskje. Kanskje de måtte ha egen nettstasjon? Ikke vet jeg..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA