Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. august 2020, klokken 13:23
Sitat fra: jonasali på tirsdag 04. august 2020, klokken 11:32Syns det har vært stille nå, får ingen konkret info fra f.eks. salgskontoret i Tromsø.

Jeg anbefaler deg å lade til 100% SoC på SC i Sørkjosen om du kjører E6 eller Skibotn om du kjører via Finland og planlegge på forhånd hvor du må å lade for å komme helt fram. Kjør pent fra SC for å redusere ladetida på de trege laderne du trenger for å komme helt fram.
Det er hurtiglader i Alta. Lade opp der kanskje, så slipper han å lade fullt i Sørkjosen?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Simen1

Ja, det er en mulighet. 90%+ går jo uansett i sirup så det er jo ikke noe å sitte å vente på de siste prosentene for om man kan få så mye som 50 kW et sted lengre frem.

Det var et tilfelle i fjor der jeg så meg nødt til å lade til 100% på SC for å klare avstanden til neste SC og da fikk jeg helt ned mot 1kW på den siste prosenten. Mildt sagt en tålmodighetsprøve. Det har dukket opp en lader på den strekninga siden sist, men er uaktuelt å kjøre der i år siden det ligger på feil side av corona-grensa.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jonasali

Sitat fra: Kristian O på lørdag 08. august 2020, klokken 16:27
Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. august 2020, klokken 13:23
Sitat fra: jonasali på tirsdag 04. august 2020, klokken 11:32Syns det har vært stille nå, får ingen konkret info fra f.eks. salgskontoret i Tromsø.

Jeg anbefaler deg å lade til 100% SoC på SC i Sørkjosen om du kjører E6 eller Skibotn om du kjører via Finland og planlegge på forhånd hvor du må å lade for å komme helt fram. Kjør pent fra SC for å redusere ladetida på de trege laderne du trenger for å komme helt fram.
Det er hurtiglader i Alta. Lade opp der kanskje, så slipper han å lade fullt i Sørkjosen?

Planen så langt er å lade fullt i Skibotn, kjøre til Kittilä, enten overnatte og bruke Tesla destinasjonsladeren, eller kjøre på med 50KW laderen der. Så kjøre via Inari til Vadsø. Da kan jeg toppe opp med litt margin+lunsj på 22kw lader i Inari også har jeg en 8 kw lader i Nuorgam om det kniper.
Alt dette avhenger selvsagt av når jeg får bilen, og når jeg får solgt nåværende bil. Så jeg slipper å ta turen i Januar med 30 blå. Da blir det nok å ta med seg Teslaen på Hurtigruta og håpe jeg slipper korona.

jonasali

Nå er det skrevet litt om hurtiglading i Finnmark også her:

https://www.ifinnmark.no/bruker-65-mill-i-finnmark-vi-trengte-ikke-gjore-en-storre-undersokelse-pa-om-behovet-var-her/s/5-81-1207751?access=granted

Spesifikt om Tesla står det:
SitatiFinnmark har fått kontakt med Tesla via mail. De ønsker ikke gå ut med ye informasjon på nåværende tidspunkt, men kommunikasjonsrådgiver Even Sandvold Roland skriver følgende:

«Vi går normalt ikke ut med informasjon om planer, pågående arbeider eller detaljer om stasjonen før den er tilgjengelig for kundene våre. Vi har ikke noen ny informasjon å meddele, dessverre. Vi kommer tilbake med mer når åpningen nærmer seg.»

– Vi har vært mye i dialog med Tesla angående å bygge på samme sted, og de skal også ha strømforsyning. Men vi har ikke noe direkte samarbeid, nei. Tesla kan lade på våre stasjoner, da det er stasjoner for alle elbiler. Men andre biler kan ikke lade på Teslas egne stasjoner, sier Ramstad.


Et skikkelig ikke-svar etter min mening. Har ikke store forhåpninger om Supercharger i 2020. Men kan fort hende at vi får en del andre da, avhengig av kraftlagene.

sjokomelk

Da er det ting på gang i Aksdal igjen. Var innom der i kveld, og nå var nettstasjonen kommet, og de har begynt å trekke kabler fra stolpene til Supercharger-kabinettene. Bare 15 av 16(32 totalt) stolper var kablet, men de holdt fortsatt på. Håper de gjør klar de siste 16 stolpene også, sånn at det "bare" er å montere en ekstra trafo i nettstasjonen den dagen de vil utvide.

Det ser ut som om nettstasjonen nettopp har kommet, for det er ingen kabler koblet til på den enda. Alle kabler og trekkerør er pent lagt til side for å gi plass.

Liker at det henger en vanlig pakkelapp fra Bring på den. Kanskje litt for stor for den vanlige tralla Pat bruker for Bedriftspakke Dør-til-dør. :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 15. august 2020, klokken 22:29
Da er det ting på gang i Aksdal igjen. Var innom der i kveld, og nå var nettstasjonen kommet, og de har begynt å trekke kabler fra stolpene til Supercharger-kabinettene. Bare 15 av 16(32 totalt) stolper var kablet, men de holdt fortsatt på. Håper de gjør klar de siste 16 stolpene også, sånn at det "bare" er å montere en ekstra trafo i nettstasjonen den dagen de vil utvide.

Det ser ut som om nettstasjonen nettopp har kommet, for det er ingen kabler koblet til på den enda. Alle kabler og trekkerør er pent lagt til side for å gi plass.

Liker at det henger en vanlig pakkelapp fra Bring på den. Kanskje litt for stor for den vanlige tralla Pat bruker for Bedriftspakke Dør-til-dør. :laugh:

Bring har heldigvis litt flere biler enn "postmann Pat"-bilene, så det går sikkert greit...

:laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

#1386
Jeg har gravd litt etter info rundt den nye lokasjonen i Aksdal, og fikk høre at de håper på å sette på spenning til helgen allerede.

Jeg trodde kanskje at nettstasjonen var klargjort for en ekstra trafo på 1600kVA for de siste 16 stolpene, men det var den ikke. Så de gjør klart til å sette opp en ekstra nettstasjon bak den som ble satt opp nå, for å kunne betjene en utvidelse fra 16 til 32 stolper i fremtiden. Ryktene vil ha det til at Tesla henger etter med betaling til leverandører, og at det er derfor de ikke har hatt mulighet for å kjøre på med 32 stolper med én gang.

Edit: skriveleif :o
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nodland

Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

1000kwh

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 26. august 2020, klokken 09:37
Jeg har gravd litt etter info rundt den nye lokasjonen i Aksdal, og fikk høre at de håper på å sette på spenning til helgen allerede.

Jeg trodde kanskje at nettstasjonen var klargjort for en ekstra trafo på 1600kVA for de siste 16 stolpene, men det var den ikke. Så de gjør klart til å sette opp en ekstra nettstasjon bak den som ble satt opp nå, for å kunne betjene en utvidelse fra 16 til 32 stolper i fremtiden. Ryktene vil ha det til at Tesla henger etter med betaling til leverandører, og at det er derfor de ikke har hatt mulighet for å kjøre på med 32 stolper med én gang.

Edit: skriveleif :o
Tesla har vel «uendelig» med penger, så det virker meeeeget rart. At de knoter det til med betalingen derimot gir mer mening :D

Magnus Hansen

Tesla Norge har jo åpenbart ikke uendelig med penger. Vet heller ikke hvordan superladerutbygging finansieres og driftes. Det er jo i utgangspunktet et tapsprosjekt. Vet ikke om de får tilført en pott med penger fra sentralt hold for utbygging, eller om dette går på lokalt budsjett

ladov

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 27. august 2020, klokken 10:51
Tesla Norge har jo åpenbart ikke uendelig med penger. Vet heller ikke hvordan superladerutbygging finansieres og driftes. Det er jo i utgangspunktet et tapsprosjekt. Vet ikke om de får tilført en pott med penger fra sentralt hold for utbygging, eller om dette går på lokalt budsjett
Superladerutbyggingen kan like greit gå på markedsføringsbudsjettet. På lang sikt er det antagelig mer effektivt enn å betale Kim Kardashian for å skryte av Tesla(helt tilfeldig valgt kjendis, jeg lover)

Om vi antar at det settes av en liten slump penger til utbygging av superladernettverket for hver bil som selges så kan ladeavgiftene betale for drift og vedlikehold.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Motorwatt

Det var vel slik det iallfall var i begynnelsen. Mener å ha hørt en sum på ca. 20K pr. bil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Asbjornel

[quote author=jonasali link=topic=15598.msg912381#msg912381 date=1597047246

Et skikkelig ikke-svar etter min mening. Har ikke store forhåpninger om Supercharger i 2020. Men kan fort hende at vi får en del andre da, avhengig av kraftlagene.
[/quote]

Får håpe det kommer noe før snøen faller. Og at de tenker strategi/utbredelse på de første. Dvs ikke starter i Alta/Hammerfest hvor det allerede er en lader.

Om de i tillegg klarer å sette opp noen 22kW punkter midlertidig hadde det vært supert.

ladov

Sitat fra: Motorwatt på fredag 28. august 2020, klokken 21:12
Det var vel slik det iallfall var i begynnelsen. Mener å ha hørt en sum på ca. 20K pr. bil.
Helt i starten kostet det $2,5k for supercharger-tilgang om du ville ha 40 eller 60kWh-variantene av TMS. Usikker på når de sluttet med det. Eller for den sakens skyld hvor mye det koster i dag. Tror aldri Tesla har gått ut med konkrete tall på hvor stort bidraget er fra hver solgte bil, eller om det i det hele tatt er et bidrag.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

RJK

Sitat fra: ladov på lørdag 29. august 2020, klokken 12:57
Sitat fra: Motorwatt på fredag 28. august 2020, klokken 21:12
Det var vel slik det iallfall var i begynnelsen. Mener å ha hørt en sum på ca. 20K pr. bil.
Helt i starten kostet det $2,5k for supercharger-tilgang om du ville ha 40 eller 60kWh-variantene av TMS. Usikker på når de sluttet med det. Eller for den sakens skyld hvor mye det koster i dag. Tror aldri Tesla har gått ut med konkrete tall på hvor stort bidraget er fra hver solgte bil, eller om det i det hele tatt er et bidrag.

De bestemte seg for å øke prisen med tilsvarende sum, men fjerne valgmuligheten. Årsaken var rett og slettat det var så få som ikke kjøpte det som tillegg, så det ville knapt påvirke salget. Og så ble det vel lettere logistikk ut av det.

Nå betaler man for ladingen, så lenge man ikke har gratis ut bilens levetid, så bidraget trenger vel ikke være like stort per bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA