Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

Caffe

Jeg er på vei til Nordkapp og er på Olderfjord Turistsenter. Da jeg sjekket, inn så spurte jeg om de visste noe om Tesla Supercharger. Da fikk jeg vite at Tesla har bestemt seg for ikke til å bygge SC i Olderfjord. Fortum/Reparfjord Kraftlag kommer derimot til å bygge noen ladeplasser her. Desverre blir ikke de klare før tidligst september.

For de som planlegger tur til Nordkapp i sommer kan lading bli et problem. I Alta virket bare en av Fortums to hurtigladere idag og det er ingen type to ladere der, så de som skal langt står og lader helt til 100 %. 


P.s. I Brekkvasselv sto det noen fundament og kabler, men ellers var det ikke noe aktivitet som indikerte at det snart kom til å åpne noen lader der.
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

jkirkebo

Sitat fra: Caffe på tirsdag 16. juni 2020, klokken 21:28
Jeg er på vei til Nordkapp og er på Olderfjord Turistsenter. Da jeg sjekket, inn så spurte jeg om de visste noe om Tesla Supercharger. Da fikk jeg vite at Tesla har bestemt seg for ikke til å bygge SC i Olderfjord. Fortum/Reparfjord Kraftlag kommer derimot til å bygge noen ladeplasser her. Desverre blir ikke de klare før tidligst september.

For de som planlegger tur til Nordkapp i sommer kan lading bli et problem. I Alta virket bare en av Fortums to hurtigladere idag og det er ingen type to ladere der, så de som skal langt står og lader helt til 100 %. 

Det er 22kW AC på Skaidi ihvertfall, utenfor hotellet. Den kan være kjekk å ha.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Andrewas

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 16. juni 2020, klokken 16:24
.. og heller kjøre rundt en time til på leting etter en romslig plass? ;(

Men tilbake til temaet. Er det noen som har sett noe aktivitet nord for polarsirkelen? Det er jo en haug med "opening in 2020" uten at jeg klarer å finne noe i postlister eller hos NVE.
Produksjon og utsendelse av superladere fikk seg en knekk under Corona. Produksjonen er i gang igjen, men antar mye av det planlagte i år blir forsinket.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

RuneW

Sitat fra: gr på mandag 15. juni 2020, klokken 18:48
Hjelper ikke allikevel, de stedene det ER hengerparkering så er imbesilene uten henger ute og tar de uansett.

Det er jo helt begredelig oppførsel, men kanskje de bare ikke er klar over det? Kanskje Tesla burde ha implementert en melding på skjerm ved ladestart for disse laderene ala:

"Dette er en plass kun ment for biler med henger. Kjører du med henger?"

Så får man i alle fall litt ekstra samvittighetsplager av å stå der uten henger, ja om man er utstyrt med samvittinghet i utgangspunktet da...

(Kanskje man kan få stå der om alle andre plasser er opptatt inntil det kom en bil med henger)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: RuneW på onsdag 17. juni 2020, klokken 10:27
"Dette er en plass kun ment for biler med henger. Kjører du med henger?"
Plassene er ikke kun ment for biler med henger. Det er tilpasset biler med henger. Så man bør velge andre plasser gitt at det ikke gir andre ulemper. F.eks er alle andre stolpepar okkupert av en bil så er det greit å velge en plass tilpasset henger. Det tar kortere tid å hekte av en henger enn å lade dobbelt så lenge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Simen1

Angående meldinger på skjerm i forbindelse med lading så burde man få beskjed om hvilken lader man bør velge og/eller hvilken plass man har i køa:

"Det er 3 biler foran deg i køa. Anslått ventetid er 5 minutter" eller

"Vi har reservert lader 2B til deg. Denne gir deg optimal ladetid. Vennligst koble til innen 2 minutter"

Nå har ikke jeg vært plaget av dårlig køkultur den ene gangen jeg sto noen minutter i kø, men det kan jo ikke skade å få god køkultur servert på sølvfat. Valg av lader kan f.eks optimeres ut fra effektbehov og hvor mye ledig effekt det er på de ulike ladeparene. Biler med kablet tilhenger burde pga strømtrekk til bremselys vite at det er en tilhenger tilkoblet og dermed automatisk prioritere deg en tilhengertilpasset lader (dvs. fylle opp alle andre plasser før den). Reservasjoner bør ha en varighet på bare 1-2 minutter, altså akkurat nok til å unngå at noen snapper plassen rett foran nesa så man må lete etter en ny som kanskje også blir snappet rett foran nesa osv. Systemet bør unngå situasjoner der to stk med 120 kW ladebehov kobles på samme ladepar, samtidig som to andre med 30 kW ladebehov deler et annet ladepar.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

cra

Tesla er definitivt i en unik posisjon der de kan tilby en slik type kø-tjeneste, ja. Det hadde vært helt supert om man slapp å stresse med å passe plass i køa, både for å passe på at man ikke sniker uforvarende, og at man ikke blir forbigått fordi man ikek passer på eller noen bare er frekkere.

Har heldigvis ikke hatt negative erfaringer med ladekø selv; det har stort sett foregått i ordnede former. Men det kommer nok til å endre seg er jeg redd.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ellemelle

Deleproblematikken er fjernet med SuC V3, og alle nye ladere er av den typen.
I tillegg satser Tesla heller på å øke kapasiteten på steder med risiko for kø, i steden for å lage kompliserte
køhåndteringssystemer.

Ulempen med køsystemer, er brukerfeil. Du får beskjed om å lade på 2A, men rygger ved feil inn på 7A. Den andre som har fått beskjed om å lade på 7A rygger derfor inn på 7B, og da har du det gående.

Du kan heller ikke ha systemer som nekter folk å lade på annet enn 2A, siden det kan skje at plassen er blokkert av en bil eller en snøhaug.

geear

#1343
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. juni 2020, klokken 10:40
Sitat fra: RuneW på onsdag 17. juni 2020, klokken 10:27
"Dette er en plass kun ment for biler med henger. Kjører du med henger?"
Plassene er ikke kun ment for biler med henger. Det er tilpasset biler med henger. Så man bør velge andre plasser gitt at det ikke gir andre ulemper. F.eks er alle andre stolpepar okkupert av en bil så er det greit å velge en plass tilpasset henger. Det tar kortere tid å hekte av en henger enn å lade dobbelt så lenge.
Fint at du har den tolkningen. Betyr rullestol på bakken også at de ikke KUN er ment for handicapbrukere. Det er tilpasset handicapbrukere, men vi andre kan også parkere der? For eksempel på Kjerlingland er det nemlig malt store tilhengere på bakken på hengerplassene...

Forøvrig helt enig med andre her at det burde kommet melding på skjermen om hvilken lader man burde velge, og info om at man evt står på hengerplass. Og nei, jeg tror ikke det er bevisst, det er komabilismen som slår inn.

turfsurf

Sitat fra: gr på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:09
Betyr rullestol på bakken også at de ikke KUN er ment for handicapbrukere. Det er tilpasset handicapbrukere, men vi andre kan også parkere der? For eksempel på Kjerlingland er det nemlig malt store tilhengere på bakken på hengerplassene...
På handikap plasser står det og andre skilt. Hvis meg hvor det er definert som du skriver. Det gir ingen mening i at noen plasser på en full SuC skal stå ledig i tilfelle noen med henger dukker opp.

Snakk om å være privilegert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Dette var ikke snakk om en oppkonstruert problemstilling som passer din mening, dette var en konkret situasjon på søndag på Kjerlingland, og det var hauger av andre ledige ladeplasser, og begge bilene som stilte seg på hengerparkering havnet på delt ladetilførsel (halv ladefart). Det er ikke første gangen, og Kjerlingland er en av få steder med klart definerte hengerplasser, som folk ikke klarer få med seg.

turfsurf

Nå var kommentaren jeg svarte på på generell basis. Det var ganske åpenbart. Man kan ikke reservere 10-20% av ladestolper for at en eller annen kommer forbi med henger. Akkurat den konkrete situasjonen er jeg enig i, men det er lett å være dømmende uten å vite forhistorien. Kanskje alle stolpepar (dvs rett under halvt belegg) var opptatt da de kom?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

Hadde stilt meg på hengerplass hvis det var det som skulle til for å få full ladefart.

Men kom det en bil med henger og stilte seg bak meg hadde jeg flyttet meg hvis det var en annen ledig plass. Det er da fort gjort.

Har selv kommet med henger og spurt om folk kunne flytte på seg. Det gikk også greit.

Øyvind.h

#1348
Å be folk flytte seg når jeg kommer med henger har ikke falt meg inn. Hekter bare av hengeren og på igjen når jeg er ferdig med å lade. Tar 2-3 min ekstra.

Sist jeg ladet på Kiwi tror jeg ikke det tok mer enn ett minutt ekstra en gang. Da kunne hengeren stå rett ved siden av ladeplassen. Mest tidkrevende var den ene gangen jeg dro campingvogn. Ingen plass å sette vogna ved SuC i Karlstad så jeg satt den på P-plassen på nabotomten. Det tok meg kanskje 4-5 min. Null problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Simen1

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 17. juni 2020, klokken 17:55Deleproblematikken er fjernet med SuC V3, og alle nye ladere er av den typen.
I tillegg satser Tesla heller på å øke kapasiteten på steder med risiko for kø, i steden for å lage kompliserte
køhåndteringssystemer.

Ulempen med køsystemer, er brukerfeil. Du får beskjed om å lade på 2A, men rygger ved feil inn på 7A. Den andre som har fått beskjed om å lade på 7A rygger derfor inn på 7B, og da har du det gående.

Du kan heller ikke ha systemer som nekter folk å lade på annet enn 2A, siden det kan skje at plassen er blokkert av en bil eller en snøhaug.
V3 vil være en "enhjørning" i ladenettverket i mange år til. V2 er ikke utdatert ennå. En skjermbasert kølapp er ikke akkurat kompliserte greier. Det er nok en uhyre enkel og billig måte å øke brukeropplevelsen til over en million biler.

Ser ikke problemet. Får man beskjed om at 2A er reservert til deg og du kobler til 7A i stedet for, hva så? Velger man en annen enn den reserverte risikerer man bare suboptimal ladetid. Bilen sjekkes ut av køa straks ladingen starter. Ladestasjonen holder til en hver tid styr på antall ledige ladere og tilgjengelig effekt på de ledige stolpene. Det er bare å hente ut info derfra til å veilede innkomne biler til en lader som matcher effektbehovet. Hvis du tolket forslaget til å stenge folk ute fra alle utenom én lader så beklager jeg om det er min skyld at misforståelsen har oppstått.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA