Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

fredag

Superladerne på Rugtvedt/Stathelle er forsvunnet fra kartet på min Model 3 og Model S. Men ladestolpene er der fremdeles. Betyr det at superladestasjonen skal flyttes fra Rugtvedt til Langrønningen? Disse stedene er jo bare ca 10km fra hverandre.

Rugtvedt er en bedre lokasjon i min øyne, siden den tross alt har Eurospar dagligvarebutikk, veikro, osv. Avkjøringen fra veien er omtrent like grei begge steder.

På Langrønningen er det ingenting.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sjokomelk

#1306
Var forbi på den nye lokasjonen på Aksdal i går, og det var ikke så mye nytt siden sist. Så ut til at de holdt på med kantsteinen rundt ladestolpene. Jeg gikk ikke nærmere, siden det var folk i full jobb der. Regner ikke med de er veldig glad i tilskuere inne på byggeplassen. Så ingenting som tydet på at Megachargere eller annet utstyr var kommet.

Ser også det kom en artikkel hos veier24.no om den nye CircleK-stasjonen som bygges ved Langrønningen i dag: https://www.veier24.no/artikler/her-blir-det-mulighet-for-pafyll-og-hvile-veiserviceanlegget-apner-for-sommeren/491729



Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Magnus Hansen

Sitat fra: fredag på søndag 26. april 2020, klokken 19:26
Superladerne på Rugtvedt/Stathelle er forsvunnet fra kartet på min Model 3 og Model S. Men ladestolpene er der fremdeles. Betyr det at superladestasjonen skal flyttes fra Rugtvedt til Langrønningen? Disse stedene er jo bare ca 10km fra hverandre.

Rugtvedt er en bedre lokasjon i min øyne, siden den tross alt har Eurospar dagligvarebutikk, veikro, osv. Avkjøringen fra veien er omtrent like grei begge steder.

På Langrønningen er det ingenting.

Noen som vet om Rugtvedt er operativ? Jeg la også merke til at den er borte fra kartet. Greit å vite før man evnt kjører forbi Telemarkporten

RuneW

Kjørte forbi Langrønningen og det er nok litt opp og fram før man kan lade her  :laugh:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

En liten video:
https://www.youtube.com/watch?v=I9DeD9UCG6w
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sjokomelk

Jeg ser på konsesjonssøknaden til Tesla hos NVE for trafo på Langrønningen, og der ser jeg de har kun tenkt å sette opp en 2MW trafo. http://webfileservice.nve.no/API/PublishedFiles/Download/202003530/3104620
I hodet mitt gir det bare nok strøm til 8 SuC v3-stolper på full guffe samtidig. For jeg har forstått det slik at 1 v3-kabinett er på 1MW, og så fordeles dette likt til 4 stolper. Men samtidighetsfaktoren blir vel så lav at de kan klare seg med 2MW for totalt 20 plasser? Det blir 100kW på hver stolpe.

Ser også av søknaden at de skal koble på alle 5 laderne på denne trafoen, siden de skriver 5 sikringer á 630A. Men det får jeg heller ikke til å gå opp med 1MW per lader. ??? 480V 3-fas og 630A er 523772W eller 524kW. Og et er jo bare halvparten av 1MW. :-\
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Simen1

Jeg ser målene på trafoen og ser at Møre trafo har levert nettstasjoner til Tesla før. De har en modell med eksakt samme bredde som i søknaden (2400mm) og har plass til 2 trafoer i en 5,58m lang nettstasjon. De tilbyr også sammenskjøting av lengre nettstasjoner enn 7m. I søknaden er det søkt om 7520mm lengde.

Merk at det søkes om nettstasjon (entall) og transformatorer (flertall). Møre Trafo har levert nettstasjoner til Tesla før og de har eksakt samme bredde som det som er søkt om (2400mm). Møre Trafo har plass til 2 stk trafoer i sine 5,58m lange nettstasjoner. Tesla søker om en 7,52m lang nettstasjon. Det står "egne trafoer", men jeg er usikker på hva de legger i egne her. 480V er jo ikke veldig vanlig her i Europa så det kan hende det er Tesla selv eller en samarbeidspartner som leverer. Men bare for å slå litt av det jeg skriver i hjel så står det også at Tesla søker anleggskonsesjon med et effektbehov på 2000kVA. Det kan tyde på at to(?) trafoer er på 2 MW til sammen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

sjokomelk

Dagens oppdatering fra Aksdal:
Alt arbeid med asfalt og kantstein er ferdig. Det mangler vei ned til Shell-stasjonen fortsatt, og man har heller ikke "fylt igjen" oppi midtrabattene.

Det jeg trodde skulle bli 10 hurtigladere ser mest ut til å bli 10 sakteladestolper/20 ladeplasser. Jeg mistenker hele området blir pendlerparkering, og for å tilfredsstille parkeringsforskriften må de ha ladeplasser der. Det var kommet opp et skilt med "Ladbar motorvogn under lading" ved disse plassene. Og det peker for meg mot vanlig saktelading. Og det kan også stemme med størrelsen på fundamentene og trekkerørene.

Det er fortsatt ikke noe tegn til elektrisk utstyr fra Tesla. Men det ser ut til at man nå venter på trafostasjonen og Haugaland Kraft. Ved siden av fundamentene til laderne er det et stort, flatt område hvor trekkerør for mating til SuC ligger, og det er også en større kabel som kommer fra andre siden av området. Så tydelig blir dette stedet for trafo. Jeg mistenker kabelen går til 22kV-nettet til Haugaland Kraft.
Jeg har ikke klart å finne noe søknad fra Tesla på egen trafo hos NVE, så det kan være Haugaland Kraft vil levere 480V her.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ladov

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 19:16
Sitat fra: fredag på søndag 26. april 2020, klokken 19:26
Superladerne på Rugtvedt/Stathelle er forsvunnet fra kartet på min Model 3 og Model S. Men ladestolpene er der fremdeles. Betyr det at superladestasjonen skal flyttes fra Rugtvedt til Langrønningen? Disse stedene er jo bare ca 10km fra hverandre.

Rugtvedt er en bedre lokasjon i min øyne, siden den tross alt har Eurospar dagligvarebutikk, veikro, osv. Avkjøringen fra veien er omtrent like grei begge steder.

På Langrønningen er det ingenting.

Noen som vet om Rugtvedt er operativ? Jeg la også merke til at den er borte fra kartet. Greit å vite før man evnt kjører forbi Telemarkporten
Kjørte fordi i dag(stoppet ikke) og det sto mange Teslaer til lading der. Ikke synlig fra min bil heller..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Kjørte forbi Liertoppen og det ser nesten ut som de er i ferd med å klargjøre enda flere plasser enn de 8 som er der i dag.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

fredag

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 19:16
Noen som vet om Rugtvedt er operativ? Jeg la også merke til at den er borte fra kartet. Greit å vite før man evnt kjører forbi Telemarkporten

Rugtvedt er operativ, og det er CCS-kabler der for lading av Model 3. Jeg har ladet min Model 3 der flere ganger i mai.

Det er jevnt over mye mindre belegg på Rugtvedt enn Telemarksporten, som fort blir ganske full i utfartstidspunktene (feks fredag etter ca kl 15).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Magnus Hansen

Sitat fra: fredag på onsdag 27. mai 2020, klokken 13:50
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 19:16
Noen som vet om Rugtvedt er operativ? Jeg la også merke til at den er borte fra kartet. Greit å vite før man evnt kjører forbi Telemarkporten

Rugtvedt er operativ, og det er CCS-kabler der for lading av Model 3. Jeg har ladet min Model 3 der flere ganger i mai.

Det er jevnt over mye mindre belegg på Rugtvedt enn Telemarksporten, som fort blir ganske full i utfartstidspunktene (feks fredag etter ca kl 15).

Det er nettopp det. Og i alle fall når den er fjernet fra kartet i bilen

Nodland

#1318
Superladeren i Aksdal tar tid, men det er bare montering som gjenstår, nå er merking og alt av skilting på plass.

Og veien ned til Shell ble ikke brukt, så all inn og utkjøring skjer ved broen 😊

Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

RuneW

Sitat fra: Nodland på torsdag 11. juni 2020, klokken 13:50
Superladeren i Aksdal tar tid, men det er bare montering som gjenstår, nå er merking og alt av skilting på plass.

Er det du som forventningsfullt står på en av Tesla-plassene?  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA