Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

geear

Er det ekstremt bratt og langt eller? Har aldri kjørt Strandafjellet, men har kjørt en del solide fjelloverganger med X75 (type 6-700hm med 6-10%) og har aldri registrert regen limit, annet enn ved for høy SoC når det er helt naturlig at batteriet ikke klarer den ladestrømmen som skal til for tilstrekkelig regen, eller ved kaldt batteri (typisk etter en dag i skitrekket..).

geear

Sånn ellers må det nevnes at vi har kjørt en god rundtur i Danmark, Sverige og gjennom Norge fra øst til Sandnes i sørvest de siste ukene, og helt uten å planlegge det så ville tilfeldighetene ha det til at vi etter Löddeköpinge, nesten 1000km herfra, utelukkende endte innom de nye SuCene, både Kungälv, Rygge, Lillesand og Vikeså (4 min pit stop), så de nye utbyggingene har vært helt topp.  :+1:

elekTrond

Sitat fra: fonberg på fredag 06. juli 2018, klokken 23:50
Sitat fra: Simen1 på fredag 06. juli 2018, klokken 10:55
[...]
For å lage en litt rar analogi, tenk deg om fly kunne fylle tanken i 10 km høyde i stedet for ved havnivå. Da ville de kanskje ikke hatt nok til hele stigninga og de ville hatt mer enn nødvendig energi til masjhøyde + nedfart.
Ingen urealistisk analogi det; for jagerpiloter er tankfylling i 10 km høyde en vanlig dag på kontoret.

Bilde: "Refueling on Top Gun (NES) - YouTube" via startpage.com/do/search?cat=pics&query=nes+topgun+fuel  8)
'13 Mjau

Vhagar

Sitat fra: gr på lørdag 07. juli 2018, klokken 10:03
Er det ekstremt bratt og langt eller? Har aldri kjørt Strandafjellet, men har kjørt en del solide fjelloverganger med X75 (type 6-700hm med 6-10%) og har aldri registrert regen limit, annet enn ved for høy SoC når det er helt naturlig at batteriet ikke klarer den ladestrømmen som skal til for tilstrekkelig regen, eller ved kaldt batteri (typisk etter en dag i skitrekket..).


På nordsiden er det 10% i ca 5km og på østsiden er det 9% i ca 4km. Høyeste punkt er vel kanskje ca 540moh.

Vinterstid var det ikke begrensning på regen, men nå på sommerstid opplever jeg det hver gang i korte øyeblikk.
Bruker ikke bremsene, holder fartsgrensa (80, litt mindre i noen av svingene på nordsiden) ved å avpasse farten med høyrefoten alene.

Har typisk kjørt 10 mil før jeg starter på nedturen på nordsida så batteriet er godt og varmt.
På østsida er det vel ca 3 mil før nedturen starter fra parkert ferdigladet bil (uten stiplalinjer når jeg starter).

Jeg også finner det litt rart at det skal gi gul varseltrekant og begrensning på regen, trodde regen kapasiteten var bedre enn som så.
Hva er betydningen av den gule varseltrekanten i tillegg til stiplalinjer?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Range mode eller vanlig?

Skal være bra varmt før bilen ikke klarer kjøle batteriet, klarer jo holde det temperert med 100kW lading i 30 grader og stekende sol, etter hard bruk, og så heftig regenererer man sjelden over tid...

Vhagar

Uten range mode. Og temperaturen har vel lagt på rundt 18-20 grader ute nå sist gang. Så ja, jeg mener at det var svært overraskende å se slik begrensning.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Muffinman

Maks effekt på supercharger gir en pekepinn på hva bilen klarer av regen over lengre perioder. Men den klarer høyere i korte tidsrom. Når batteriet er driftsvarmt er dette stort sett betinget av SOC.

Vhagar

Driftsvarmt med lav SOC (under 50) burde tilsi at jeg ikke skulle merket regen begrensning så vidt jeg skjønner. Vi får se, skal over fjellet nå men har SUC på 90% så ikke relevant å gjøre en sammenligning akkurat nå. Jeg får vel dokumentere det en gang jeg får festet opp gopro'en der tenker jeg om dere mener at det ikke burde være begrensninger. God helg.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Sveinung1954

Jeg besøkte tråden for å se «Bilder og info om superladere som er under bygging». Det ble bomtur gitt....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lassen

Sitat fra: sjokomelk på mandag 09. juli 2018, klokken 16:58
Ser ut til at den nye Superchargeren på Os åpner i dag. :+1:
https://www.midtsiden.no/i-dag-opner-superladarane

Artikkelen er oppdatert med ny info, håper på å åpne innen onsdag!
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

Muffinman

Fremdeles arbeid på Ørskogfjellet, men graving ser ut til å være ferdig. Dekslene på et par stolper var tatt av når jeg dro forbi i ettermiddag. Kanskje ryktet om åpning i morgen slår til?

Kristian O

Sitat fra: Muffinman på mandag 09. juli 2018, klokken 21:12
Fremdeles arbeid på Ørskogfjellet, men graving ser ut til å være ferdig. Dekslene på et par stolper var tatt av når jeg dro forbi i ettermiddag. Kanskje ryktet om åpning i morgen slår til?
Visstnok åpen no, ifølge facebook  :)
Fortsatt imponert over utbygginga til Tesla, sjølv om akkurat denne SC er unyttig for meg (bor 25 minutt unna).
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

1000kwh

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 10. juli 2018, klokken 17:26
Sitat fra: Muffinman på mandag 09. juli 2018, klokken 21:12
Fremdeles arbeid på Ørskogfjellet, men graving ser ut til å være ferdig. Dekslene på et par stolper var tatt av når jeg dro forbi i ettermiddag. Kanskje ryktet om åpning i morgen slår til?
Visstnok åpen no, ifølge facebook  :)
Fortsatt imponert over utbygginga til Tesla, sjølv om akkurat denne SC er unyttig for meg (bor 25 minutt unna).
Ja, det er blitt veldig bra!

Men, på tur til nord norge ser jeg en del mangler. Det burde vært lader på Fauske og det er alt for få med 4 stk på Storjord.

Håper det blir bedre i Bodø/Fauske traktene. Mye Tesla på veiene her.

Simen1

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 10. juli 2018, klokken 17:39Men, på tur til nord norge ser jeg en del mangler. Det burde vært lader på Fauske og det er alt for få med 4 stk på Storjord.
Håper det blir bedre i Bodø/Fauske traktene. Mye Tesla på veiene her.
Tja, en i Bodø hadde sikkert vært greit for de som ikke har mulighet for å lade hjemme eller på destinasjonen, men for langkjøring (E6) så er det helt grei avstand mellom Storjord og Innhavet (18 mil). Avstikkeren til Bodø er jo en "blindvei" og dermed et destinasjons-sted, ikke et gjennomfartssted.

Jeg har bare vært på Storjord én gang og da ladet jeg alene i 30 minutter.

Personlig synes jeg det er viktigere å prioritere Finnmark og Nord-Sverige. Gjerne med 4 ladestopler på hvert sted for å få dekket flere steder for samme kostnad. (Jeg antar kostnaden skalerer ganske lineært med antall stolper)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA